Automatische temperatuur regeling van slag.
Geplaatst: 20 okt 2022, 10:43
Mijn E60 2007 LCI heeft een volautomatische climate control. Sinds deze week opeens een merkwaardig probleem:
Bij ingeschakelde airco op de "auto" stand werkt alles prima. Schakel ik alleen de airco uit (sneeuwvlok-knop), dan blijft de middenknop op "auto" staan (= normaal) maar dan begint na een minuut de kachel enorm te blazen, met name op de voorruit. Nu weet ik dat dit op zich normaal is omdat kort na het uitschakelen van de airco de condensor nog nat is en deze altijd even drooggeblazen wordt.
Maar nu blijft die kachel maar doorloeien, ook al draai ik de temperatuurknoppen naar bv. 18 graden. Vooral de voorruit wordt keihard aangeblazen en dit blijft zo tenzij ik op de middentoets van één van de temperatuurknoppen druk. Daarmee schakelt "auto" uit (dat hoort ook) en dan stopt het loeien maar het is dan in de auto inmiddels veel warmer dan de ingestelde temperatuur.
Een paar voorzichtige conclusies zonder verstand van zaken:
1) Is er misschien sprake van een vochtprobleem dat door de vochtsensor wordt opgepikt, waarna de klimaatinstallatie verwoede pogingen doet het interieur en met name de voorruit droog te blazen. Ook al door het feit dat de installatie rustig wordt zodra ik de airco inschakel waarmee het interieur dus geforceerd gedroogd wordt.
De onderkant van de voorruit is ook vaker dan normaal beslagen bij instappen. Zelfs bij droog en zonnig weer.
2) Kan het zijn dat er een waterafvoer ergens verstopt zit waardoor bv. regenwater niet voldoende wordt afgevoerd en dit vocht via de ventilatie in het interieur terecht komt? De auto is verder kurkdroog van binnen, ook de beruchte reservewiel-kuip is droog en waterdicht. Zo ja, waar zitten die afvoertjes en hoe test je dit.
Wat me niet waarschijnlijk lijkt:
-Een kapotte temperatuur- of vochtsensor, want met ingeschakelde airco werkt de "auto"-stand goed.
-fouten in de regeling van de kleppen van het systeem, want het probleem is alleen op de "auto"-stand aanwezig en bij individuele afstelling van de luchtstromen werkt alles naar behoren.
Bij ingeschakelde airco op de "auto" stand werkt alles prima. Schakel ik alleen de airco uit (sneeuwvlok-knop), dan blijft de middenknop op "auto" staan (= normaal) maar dan begint na een minuut de kachel enorm te blazen, met name op de voorruit. Nu weet ik dat dit op zich normaal is omdat kort na het uitschakelen van de airco de condensor nog nat is en deze altijd even drooggeblazen wordt.
Maar nu blijft die kachel maar doorloeien, ook al draai ik de temperatuurknoppen naar bv. 18 graden. Vooral de voorruit wordt keihard aangeblazen en dit blijft zo tenzij ik op de middentoets van één van de temperatuurknoppen druk. Daarmee schakelt "auto" uit (dat hoort ook) en dan stopt het loeien maar het is dan in de auto inmiddels veel warmer dan de ingestelde temperatuur.
Een paar voorzichtige conclusies zonder verstand van zaken:
1) Is er misschien sprake van een vochtprobleem dat door de vochtsensor wordt opgepikt, waarna de klimaatinstallatie verwoede pogingen doet het interieur en met name de voorruit droog te blazen. Ook al door het feit dat de installatie rustig wordt zodra ik de airco inschakel waarmee het interieur dus geforceerd gedroogd wordt.
De onderkant van de voorruit is ook vaker dan normaal beslagen bij instappen. Zelfs bij droog en zonnig weer.
2) Kan het zijn dat er een waterafvoer ergens verstopt zit waardoor bv. regenwater niet voldoende wordt afgevoerd en dit vocht via de ventilatie in het interieur terecht komt? De auto is verder kurkdroog van binnen, ook de beruchte reservewiel-kuip is droog en waterdicht. Zo ja, waar zitten die afvoertjes en hoe test je dit.
Wat me niet waarschijnlijk lijkt:
-Een kapotte temperatuur- of vochtsensor, want met ingeschakelde airco werkt de "auto"-stand goed.
-fouten in de regeling van de kleppen van het systeem, want het probleem is alleen op de "auto"-stand aanwezig en bij individuele afstelling van de luchtstromen werkt alles naar behoren.