BMW 316ti Compact met M-sportpakket na 17 jaar bezit
Geplaatst: 10 mar 2023, 16:55
In het voorjaar van 2006 kocht ik als begin twintiger een toen zeer jonge BMW-Dreier van de Dealer met net geen 29.000km op de teller. De 316ti Compact met Sportpakket in de kleur Silbergrau Metallic kwam in mijn bezit voor EUR 20.750. Bouwjaar (januari) 2004. Ik hoopte er 10 jaar mee te doen, zonder al te hoge onderhoudskosten en kreeg bij BMW Dusseldorp in Apeldoorn daarvoor als (tegenwoordig steeds meer gewaardeerd) advies van de symphatieke verkoper (Jacco) mee om een enigszins beheerste rijstijl aan te houden. Wat ik toen niet had verwacht, is dat ik inmiddels 17 jaar later nog altijd in dezelfde wagen zou rijden en nog van elke rit kan genieten. Getuige bijgaande foto's van mijn reis door de Zwitserse bergen afgelopen zomer, staat hij er nog strak bij.



Opvallend is dat de kosten voor onderhoud laag zijn gebleven. Gisteren is hij in één keer door de APK gekomen, wat voor mij de aanleiding was om hier een update te posten. Buiten de gewone zaken om, is er in feite nooit iets bijzonders vervangen. Dat is ontzettend knap van BMW eigenlijk (de beruchte verhalen over de N42-motor die er soms ook zijn herken ik daarmee niet). Olieverbruik tussen de beurten door is ook na 211.000km niet meetbaar. Ik heb al het uitgevoerde onderhoud bijgehouden in Excel waarvan ik het resultaat voor de liefhebbers hieronder bijsluit.

Het totaal ad. nog geen EUR 7.000, maakt dat onderhoudskosten nog geen EUR 35 per maand bedroegen (incl. banden vervangen) over de jaren dat de Compact in mijn bezit is. Wat betreft de afschrijvingskosten, kom ik op EUR 85 per maand en dat zal niet meer worden. Hoewel ervaringen uit het verleden uiteraard geen garantie voor de toekomst bieden, zet ik "het project" eerst met alle plezier voort. Met mijn rijstijl haal ik gemiddeld 1 liter op 14km, waardoor ik mij ook om die reden niet druk maak over een opvolger. Daarbij komt nog dat ik, in tegenstelling tot de nieuwprijzen, niet erg opgewonden raak van het meeste hedendaagse aanbod. Voor eventuele aandachtspunten en suggesties om de auto ook voor de komende jaren goed te houden houd ik mij dan ook warm aanbevolen. Ook voor andere interessante inzichten trouwens. Hoe vergaat het andere E46 Compact bezitters of zijn die er nog? Je ziet ze steeds minder rijden, laat staan uitgerust met een M-sportpakket.



Opvallend is dat de kosten voor onderhoud laag zijn gebleven. Gisteren is hij in één keer door de APK gekomen, wat voor mij de aanleiding was om hier een update te posten. Buiten de gewone zaken om, is er in feite nooit iets bijzonders vervangen. Dat is ontzettend knap van BMW eigenlijk (de beruchte verhalen over de N42-motor die er soms ook zijn herken ik daarmee niet). Olieverbruik tussen de beurten door is ook na 211.000km niet meetbaar. Ik heb al het uitgevoerde onderhoud bijgehouden in Excel waarvan ik het resultaat voor de liefhebbers hieronder bijsluit.

Het totaal ad. nog geen EUR 7.000, maakt dat onderhoudskosten nog geen EUR 35 per maand bedroegen (incl. banden vervangen) over de jaren dat de Compact in mijn bezit is. Wat betreft de afschrijvingskosten, kom ik op EUR 85 per maand en dat zal niet meer worden. Hoewel ervaringen uit het verleden uiteraard geen garantie voor de toekomst bieden, zet ik "het project" eerst met alle plezier voort. Met mijn rijstijl haal ik gemiddeld 1 liter op 14km, waardoor ik mij ook om die reden niet druk maak over een opvolger. Daarbij komt nog dat ik, in tegenstelling tot de nieuwprijzen, niet erg opgewonden raak van het meeste hedendaagse aanbod. Voor eventuele aandachtspunten en suggesties om de auto ook voor de komende jaren goed te houden houd ik mij dan ook warm aanbevolen. Ook voor andere interessante inzichten trouwens. Hoe vergaat het andere E46 Compact bezitters of zijn die er nog? Je ziet ze steeds minder rijden, laat staan uitgerust met een M-sportpakket.