*OPGELOST* Hardnekkige P0014 en weinig vermogen onderin
Geplaatst: 14 apr 2023, 12:25
Beste Forumleden,
Ben er inmiddels een tijdje uit geweest, hiervoor had ik een E46 330i. Die is inmiddels verkocht en nu de eigenaar van een E39 530i Touring uit 2001.
Het is een auto met "wat werk" maar ik ben aardig onderweg. Concreet heb ik momenteel nog 1 probleempje, namelijk dat ik onderin de toeren echt vermogen tekort kom. Dit refereer ik aan de hand van mijn vorige 330i met dezelfde motor die aanzienlijk meer vermogen onderin had.
Toen ik de auto net had was het nog erger, sloeg hij ook slecht aan een stotterde hij onder belasting. Dit is allemaal opgelost door een Vanos revisie, nieuwe nokkensas sensor (inlaat, OEM BMW), complete vervanging van het CCV systeem en groot onderhoud (filters, vloeistoffen, bougies).
Tevens complete koelsysteem inclusief de plastic leidingen onder de inlaat vervangen.
Maar nu blijft dus het lage vermogen in de lage toeren aanwezig een probleem. Start altijd, loopt mooi stationair, stottert niet, geen storingslampjes maar als ik hem met mijn eenvoudige OBD scanner uitlees blijft code P0014 (Nokkenas Positie B vervroegd) aanwezig. Deze code was overigens al aanwezig voordat ik enige werkzaamheden aan de auto heb uitgevoerd.
Vele uren op fora sturen mij in de richting van Vanos of timing. Maar de Vanos is gereviseerd (nieuwe seals), de solenoids zijn hierbij gedemonteerd en de zuiger/veer zijn gecontroleerd en schoongemaakt. Omdat de P0014 naar de uitlaatzijde verwijst heb ik ook de solenoid vervangen voor een ander (gebruikt) exemplaar maar ik merk hier geen verschil door.
Het lijkt mij niet aannemelijk dat er iets mis zou zijn met de timing want (a) Dan verwacht ik wel meer foutcodes, andere issues en storingslampjes en (b) Ik zou niet weten hoe de timing verkeerd zou moeten zijn gekomen aangezien er voor zover ik weet geen werk is gedaan waarmee dit zou kunnen worden beinvloedt.
Het enige wat ik nu nog kan vervangen is de nokkenas sensor aan de uitlaat zijde en dat ben ik voor de zekerheid sowieso van plan gezien de leeftijd en KM stand (288.000) maar ik vermoed dat daarmee het probleem niet uit de wereld gaat zijn.
Als dat niet zo is ga ik hem wegbrengen naar een specialist maar voor die tijd ben ik nog benieuwd of er mensen op dit forum zijn die hier ervaring mee hebben of nog ideeen hebben waar ik het eventueel in zou kunnen zoeken?
Alvast hartelijk dank voor jullie reacties!
Update: OPGELOST!
Heeft een tijdje geduurd maar gisteren heb ik de BMW opgehaald bij de specialist. Had zelf de nokkenassensor vervangen maar dit loste het probleem zoals verwacht niet op.
Na onderzoek bleek toch de timing een klein beetje te zijn verlopen door het rekken van de ketting. Hierdoor kwam de storing erin waardoor ook de VANOS niet meer werd aangestuurd (veilige modus).
De timing is opnieuw gesteld, dit schijnt zonder vervangen van de ketting mogelijk te zijn omdat de kettingen van deze generatie erg sterk zijn.
Nu functioneert alles weer naar behoren en ik heb mijn vermogen terug
Ben er inmiddels een tijdje uit geweest, hiervoor had ik een E46 330i. Die is inmiddels verkocht en nu de eigenaar van een E39 530i Touring uit 2001.
Het is een auto met "wat werk" maar ik ben aardig onderweg. Concreet heb ik momenteel nog 1 probleempje, namelijk dat ik onderin de toeren echt vermogen tekort kom. Dit refereer ik aan de hand van mijn vorige 330i met dezelfde motor die aanzienlijk meer vermogen onderin had.
Toen ik de auto net had was het nog erger, sloeg hij ook slecht aan een stotterde hij onder belasting. Dit is allemaal opgelost door een Vanos revisie, nieuwe nokkensas sensor (inlaat, OEM BMW), complete vervanging van het CCV systeem en groot onderhoud (filters, vloeistoffen, bougies).
Tevens complete koelsysteem inclusief de plastic leidingen onder de inlaat vervangen.
Maar nu blijft dus het lage vermogen in de lage toeren aanwezig een probleem. Start altijd, loopt mooi stationair, stottert niet, geen storingslampjes maar als ik hem met mijn eenvoudige OBD scanner uitlees blijft code P0014 (Nokkenas Positie B vervroegd) aanwezig. Deze code was overigens al aanwezig voordat ik enige werkzaamheden aan de auto heb uitgevoerd.
Vele uren op fora sturen mij in de richting van Vanos of timing. Maar de Vanos is gereviseerd (nieuwe seals), de solenoids zijn hierbij gedemonteerd en de zuiger/veer zijn gecontroleerd en schoongemaakt. Omdat de P0014 naar de uitlaatzijde verwijst heb ik ook de solenoid vervangen voor een ander (gebruikt) exemplaar maar ik merk hier geen verschil door.
Het lijkt mij niet aannemelijk dat er iets mis zou zijn met de timing want (a) Dan verwacht ik wel meer foutcodes, andere issues en storingslampjes en (b) Ik zou niet weten hoe de timing verkeerd zou moeten zijn gekomen aangezien er voor zover ik weet geen werk is gedaan waarmee dit zou kunnen worden beinvloedt.
Het enige wat ik nu nog kan vervangen is de nokkenas sensor aan de uitlaat zijde en dat ben ik voor de zekerheid sowieso van plan gezien de leeftijd en KM stand (288.000) maar ik vermoed dat daarmee het probleem niet uit de wereld gaat zijn.
Als dat niet zo is ga ik hem wegbrengen naar een specialist maar voor die tijd ben ik nog benieuwd of er mensen op dit forum zijn die hier ervaring mee hebben of nog ideeen hebben waar ik het eventueel in zou kunnen zoeken?
Alvast hartelijk dank voor jullie reacties!
Update: OPGELOST!
Heeft een tijdje geduurd maar gisteren heb ik de BMW opgehaald bij de specialist. Had zelf de nokkenassensor vervangen maar dit loste het probleem zoals verwacht niet op.
Na onderzoek bleek toch de timing een klein beetje te zijn verlopen door het rekken van de ketting. Hierdoor kwam de storing erin waardoor ook de VANOS niet meer werd aangestuurd (veilige modus).
De timing is opnieuw gesteld, dit schijnt zonder vervangen van de ketting mogelijk te zijn omdat de kettingen van deze generatie erg sterk zijn.
Nu functioneert alles weer naar behoren en ik heb mijn vermogen terug