F11 535i, vervangen carterpakking

Alle tips, trucs en ervaringen met betrekking tot de BMW 5 Serie zijn hier te vinden
Gebruikersavatar
goos
Berichten: 185
Lid geworden op: 03 mar 2011, 22:39

F11 535i, vervangen carterpakking

Bericht door goos » 20 jun 2023, 21:08

Ondertussen staat de teller op 210000 km. De pakkingen van olifilterhuis en koeler al vervangen. Maar ook klepdeksel geheel vervangen. Vanwege olie lekkage. Nu zie ik ook dat de carterpakking lekt. Deze wil ik binnenkort vervangen. Ik heb al wat vooronderzoek gedaan. Vooras frame laten zakken, inclusief stuurhuis en actieve stabilisatie stang. Veel werk heb ik op filmpjes gezien. Ook veel aluminium boutjes moeten vervangen worden. Motorsteunen zitten op het frame, moeten ook los gemaakt worden. Vooraf natuurlijk de motor ophangen. Ik heb wel een trekoog van een e39 op de kop getikt, deze kan naast het oliefilter in het blok geschroefd worden. Het lijkt M16 schroefdraad, maar dit is het niet. De trekoog van de e39 heeft het zelfde draad. Ik heb via new tiss opgezocht welke bouten er vv moeten worden. Die zijn al besteld. De pakking heb ik ook al. Heeft iemand noch tips voor deze klus?. Als het gelukt is zal ik het hier vermelden. :hug:
Goos
E12 528, E34 535i, E39 528i, E61 530i F11 535i, G30 540i

Gebruikersavatar
B-Buster
Berichten: 56
Lid geworden op: 31 mei 2020, 19:38

Re: F11 535i, vervangen carterpakking

Bericht door B-Buster » 23 jun 2023, 10:22

Als je motorsteunen nog niet vervangen zijn, meteen doen. Ook al lijken ze niet stuk, het rijdt een stuk prettiger daarna en je kunt er nu goed bij.

Meteen de lagerschalen meenemen als het toch open gaat.
F10 535i | XHP | Eisenmann | Sophisto Grau
E63 650i | Individual | Rubin Schwarz

Gebruikersavatar
goos
Berichten: 185
Lid geworden op: 03 mar 2011, 22:39

Re: F11 535i, vervangen carterpakking

Bericht door goos » 25 jun 2023, 09:07

Bedankt voor de aanvulling. Even een vraag voor de lagerschalen. Alleen de drijfstang lagers toch, of ook de krukas lagers. Alleen drijfstang is te doen. Maar loop je dan geen risico omdat deze nu minder speling hebben dan de krukaslagers, dat ze minder olie krijgen. Welke lagers moet ik bestellen, origineel of een kleine overmaat lager. Of moet ik eerst de speling opmeten van de oude lagers. Ik heb ervaring met lagers van antieke auto's en tractoren, maar ik denk dat het bij deze motor wel wat nauwkeuriger moet
E12 528, E34 535i, E39 528i, E61 530i F11 535i, G30 540i

ptrkp
Berichten: 216
Lid geworden op: 12 apr 2020, 09:30

Re: F11 535i, vervangen carterpakking

Bericht door ptrkp » 25 jun 2023, 12:55

Alleen de drijfstang lagers.
Ik dacht dat er geen overmaatse lagersschalen zijn, alleen aftermarket lagersschalen die claimen beter te zijn (geen ervaring mee, zelf uitzoeken) bij twijfel altijd originele nemen.
Tevens nieuwe drijfstangbouten (ook daar zijn aftermarket bouten voor aanwezig).
Ook voor de caterpan nieuwe bouten nemen.
F11 528i (L6) | 475 Black Sapphire Metallic | +32 originele modificaties
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.

Gebruikersavatar
goos
Berichten: 185
Lid geworden op: 03 mar 2011, 22:39

Re: F11 535i, vervangen carterpakking

Bericht door goos » 03 jul 2023, 00:02

Ondertussen de klus geklaard, totaal ca 25 uur werk.
Begonnen met verwijderen van onderplaten, maar ook van de platen in de wielkuipen, die tegen de motor ruimte zit.
Voordat ik gestart ben, natuurlijk de min pool losgemaakt en het slot vd achterklep geblokkeerd, zodat deze niet dicht kan vallen.
Ook de motorolie afgetapt.

Daarna de afdekplaten links en rechts verwijderd in de motor ruimte naast de spatborden(beugel om de motor op te hangen moet hierop staan).
Reactie stangen en beplating boven radiator verwijderd, daarna de ventilator eruit getrokken.
Als je de radiator wegneemt, dan kan je eenvoudig de onderste spanrol welke vastzit op de carterpan, losmaken, wel eerst riem verwijderen natuurlijk.
Ook de 2 bouten van de oliepomp van dynamic control los gemaakt. 3e bout onder inlaat kan ik nog niet verwijderen, luchtfilter moet eerst verwijderd worden, inclusief aanzuigbuis. Ook de leiding daaronder (van turbo naar de inlaat alleen rechterzijde verwijderd.
Nu kan je, vanaf boven, de oliekoeler onder de inlaat los schroeven, maar ook de 3e bout vd olie pomp van dyn control.
Nu de motor nog ophangen, naast oliefilter kan er een hijsoog ingedraaid worden( sleep oog van e39 past hierin). De motor opgehangen aan een beugel, daarna links en rechts de motorsteunen los gedraaid, 3 stuks per zijde. Daarna de motor ca 1 cm omhoog gedraaid.
Dan zowel links als rechts de reactiestangen losmaken van de wiel ophanging. Maar ook de stabiliteit stang. Ik heb de schokbreker op de reactie stang ook maar losgemaakt.
Onder de auto nu de stabilisatiestang met hydrolische motor losgeschroefd van het frame, kan blijven hangen aan de olie slangen, gelukkig niet los hoeven te maken. Electrische aansluitkabels vd elec stuurbekrachtiging los gemaakt en gecontroleerd of er geen andere kabels of leidingen los moeten.
Begonnen aan de rechterzijde, de klemmen van de olie leidingen van het frame van de vooras los te schroeven, om te voorkomen dat ze buigen bij het zakken van het frame. Niet vergeten de stuuras los te maken, zit met 1 boutje vast, de as kan na verwijdering omhoog richting stuur gedrukt worden. Frame zit met 3 bouten links en 3 rechts vast aan chassis en 2 bouten links voor en rechts voor aan de voorbalk.
Frame heb ik voor het losdraaien ondersteund met een krik. Nadat alle bouten verwijderd waren, het frame ca 15 cm laten zakken, Nu nog het vooras frame laten zakken. Tijden het zakken wel goed rondom controleren of er geen leiding of kabel te veel onder spanning komt. Links nog 2 stekkers losgemaakt, 1 vd hydrolische pomp en nog 1.
Daarna het frame met houten blokken ondersteund.
Linker motor steun verwijderd, 1 bout losmaken van de steunplaat. De oliekoeler leiding van de oliekoeler onder inlaat van carterpan los geschroefd, maar ook de koeler beugel. Dan pas kan je bij de aangeschroefde, motorsteun plaat, welke vast zit met 3 bouten.
Alle carterpan bouten zijn nu bereikbaar. Na het verwijderen van alle bouten, de pan eraf gehaald( vooraf wel de stekker van olie niveau meter losmaken.
De pan was redelijk schoon, ik flush altijd voor de olieverversing.
De oliepomp met aanzuigbuis, geen enkele vervuiling. Toch maar besloten om de drijfstanglagers te laten zitten. Ik ververs de auto na 10 tot 15 dkm en ik rij de motor warm voordat ik het echt gas geef. Dit zijn oa de 2 risico factoren. Als ik van plan was om de auto nog 5 jaar te rijden had ik het wel gedaan. Maar ik wil er nog 1 a 2 jaar mee rijden.
Na alles te hebben gereinigd, de pan gemonteerd met de nieuwe pakking en nieuwe boutjes. 8 nm en 90 graden voor de korte boutjes en 8 nm en 180 voor de lange bouten. 1 boutje links voor zit niet bij de set, die ik bij bmw dealer heb gekocht, lengte is ook afwijkend. Ik heb hier de oude maar weer voor gebruikt.
Ging goed gelukkig.
Zo nu alles weer in omgekeerde volgorde in elkaar zetten. Wel veel werk, had ik ook wel verwacht. Maar wel te doen, ik heb een bandenbrug, wat de klus wel beter uitvoerbaar maakt, dan de auto te moeten opkrikken. Ik hoop dat deze beschrijving duidelijk genoeg is, helaas niet met foto's. Maar als je twijfelt, dan weet je nu ongeveer wat je te wachten staat. Het opbouwen koste meer tijd, omdat ik voor veel bouten het aandraaimoment moest opzoeken.
Bij een moment en hoekverdraaing heb ik na het aanhaal moment een stipje op de kop van de bout gezet en een streepje naast de bout waar het stipje moet komen na de hoekverdraaing. Bij veel boutjes moet je meerdere slagen maken ivm de beschikbare ruimte, dan is de hoekverdraaing niet goed in te schatten.
Natuurlijk na de opbouw nieuw oliefilter en nieuwe olie erin.
Toch nog een lang verhaal geworden.
Gr Goos
E12 528, E34 535i, E39 528i, E61 530i F11 535i, G30 540i

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) DIY: Do It Yourself”