318ti compact n42 problemen.
Geplaatst: 21 sep 2023, 12:14
Beste leden,
Ik ben nieuw hier en stel mij dan ook even voor. Ik ben Thomas, woon in Zeeland en heb een mooie e86 z4 coupe voor de hobby en een e46 compact als daily.
Echter heb ik met de compact wat problemen. Met zoeken kom ik op heel veel dingen uit en zie even door de bomen het bos niet meer. Hopelijk kan ik dus alsnog mijn vragen zo stellen hier.
Auto heeft een n42b20 blok, is automaat en heeft nu precies 100.000 op de teller en heb hem nu een paar maanden.
Nu de problemen:
- tussen de 2-3k toeren wilt hij niet lekker reageren op input van de rechter voet. Zowel bij koud als warm
- olieverbruik is hoog, ong 1 liter per 1800km
- heb hem uigelezen en krijg deze codes: P0341 bereik (incorrecte werking) circuit A nokkenaspositiesensor bank 1 & P0491 secondary air injection system insufficient flow Bank 1
-Tijdens stationair wilt hij soms wat schokken/ schudden. Koud en warm het geval (heb alle bougies en bobines al vervangen)
- bij koude start komt er soms (niet altijd) een beetje witte rook onder de auto en de motorkap vandaan. Ik kan het niet echt herleiden maar het ruikt wel naar een asfvalt/teerlucht
- sludge bij oliepeilstok (niet bij dop)
Dat zijn dus de problemen. Met zoeken kom ik bij het ccv of pcv systeem uit en wellicht iets van slechte nokkenaspositiesensoren. Ik ben echter een leek hierin al ben ik wel erg handig en kan ik alles vaak wel zelf oplossen. Alleen het vinden van het echte probleem is nu dus het struikelblok!
Heeft er iemand een idee waar deze problemen aan te herleiden zijn? Ik vind zelf dus tig mogelijke oorzaken waardoor ik door de bomen het bos niet meer echt zie. Alle hulp word zeer gewaardeerd!
Ik ben nieuw hier en stel mij dan ook even voor. Ik ben Thomas, woon in Zeeland en heb een mooie e86 z4 coupe voor de hobby en een e46 compact als daily.
Echter heb ik met de compact wat problemen. Met zoeken kom ik op heel veel dingen uit en zie even door de bomen het bos niet meer. Hopelijk kan ik dus alsnog mijn vragen zo stellen hier.
Auto heeft een n42b20 blok, is automaat en heeft nu precies 100.000 op de teller en heb hem nu een paar maanden.
Nu de problemen:
- tussen de 2-3k toeren wilt hij niet lekker reageren op input van de rechter voet. Zowel bij koud als warm
- olieverbruik is hoog, ong 1 liter per 1800km
- heb hem uigelezen en krijg deze codes: P0341 bereik (incorrecte werking) circuit A nokkenaspositiesensor bank 1 & P0491 secondary air injection system insufficient flow Bank 1
-Tijdens stationair wilt hij soms wat schokken/ schudden. Koud en warm het geval (heb alle bougies en bobines al vervangen)
- bij koude start komt er soms (niet altijd) een beetje witte rook onder de auto en de motorkap vandaan. Ik kan het niet echt herleiden maar het ruikt wel naar een asfvalt/teerlucht
- sludge bij oliepeilstok (niet bij dop)
Dat zijn dus de problemen. Met zoeken kom ik bij het ccv of pcv systeem uit en wellicht iets van slechte nokkenaspositiesensoren. Ik ben echter een leek hierin al ben ik wel erg handig en kan ik alles vaak wel zelf oplossen. Alleen het vinden van het echte probleem is nu dus het struikelblok!
Heeft er iemand een idee waar deze problemen aan te herleiden zijn? Ik vind zelf dus tig mogelijke oorzaken waardoor ik door de bomen het bos niet meer echt zie. Alle hulp word zeer gewaardeerd!