Pagina 1 van 1

Brommend geluid en getril bij 140+

Geplaatst: 22 nov 2023, 09:20
door SlimSjakie
Goedemorgen,

ik heb sinds vorige maand een brommend geluid (lage frequentie) gepaard met trillingen opgemerkt als ik boven de 140 km/h rij met m'n BMW G30 540i XDrive. Dit alleen als ik vermogen vraag van de motor, als ik het gaspedaal loslaat is zowel het geluid als het getril direct weg.

Gister naar de bmw dealer geweest, daar heeft een monteur een stukje mee gereden, hij zegt dat hij het ook al lichtjes voelt bij snelheid boven de 100 km/u.

Ze vermoeden dat de aandrijfas links voor compleet vervangen moet worden, maar kunnen het niet met 100% zekerheid zeggen dat dat het probleem oplost. Het kan ook de kardan as zijn van voor naar achter zeggen ze, die de trillingen en het geluid doorgeven naar voor. Het lijkt vanuit de voorkant te komen.

Ze stellen voor dat ze een soortgelijke auto ernaast zetten, en dan eerst die aandrijfas links voor uitwisselen om te kijken of dat het probleem oplost. Lost dat het niet op, dan willen ze de kardan as uitwisselen.

Alle arbeid die hier in gaat zitten komt dus op mijn rekening. Dus ook het demonteren van het onderdeel uit de soortgelijke auto, en het weer terug monteren. Dit gaat dus een behoorlijk duur grapje worden voor mij, en het is ook niet eens zeker of het hier bij blijft.

Ik vraag me af of er niet betere manieren zijn om dit probleem aan te pakken. Bijv. met de juiste meet apparatuur het EXACTE probleem diagnoseren / lokaliseren zodat de oorzaak in 1x verholpen kan worden.

En dan mijjn 2e vraag: het gaat om een auto uit 2018 met 47k kilometers gereden, ik ben de 2e eigenaar gekocht in 2021 met 18k kilometers gelopen. Ik rij er vrij rustig mee. Hoe is het mogelijk dat er nu al een aandrijf as vervangen moet worden?

Suggesties zijn welkom!

gr. Sjaak.
Afbeelding

Re: Brommend geluid en getril bij 140+

Geplaatst: 22 nov 2023, 15:37
door MarcF11
Hoi Sjaak,

Ik weet niet waar je woont maar het eerste wat ik zou doen is een 2nd opinion laten doen. Je auto valt niet meer onder de garantie dus wat let je en zoek een goeie garage die goed bekend is met BMW en dat hoeft niet per se een dealer te zijn. John van der Rijt in Uden is daar een goed voorbeeld van. Ik heb zelf ook een 540I XDrive. De aandrijflijn is heel complex en gevoelig voor het minste of geringste. Ik kan me niet goed voorstellen dat bij deze kilometerstand de aandrijfas al vervangen moet worden, idem voor de cardanas. Houd ons op de hoogte svp.

Hartelijke groet,
Marc

Re: Brommend geluid en getril bij 140+

Geplaatst: 22 nov 2023, 17:21
door ehombie
er zijn tools om jouw probleem in kaart te brengen, google maar eens op "pico NVH analysis" echter hier hangt in diverse opzichten nog wat onzekerheden aan vast zoals.
-kosten/baten
-theorie
-Werkt het ook echt...?

Wil ook niet romantiseren dat alles te diagnosticeren is....maar meten is wel weten. Waarnemingen/geluiden tijdens test ritten gecombineerd met wat proefjes zijn ook de basis om e.a. in kaart te brengen. Maar ja...met 140 km/h kun je niet onder de auto kijken. (ook dat kan wel weer met camera's .....heb ik gezien)

Ik zit/zat wel op een punt om me hierin hobby matig in te verdiepen....maar dat wordt een andere discussie.

Ja die xdrive....het is wel een extra variabele voor jouw vraag/probleem. Wat marcF11 ook aangeeft.

Het kan net zo goed een transfercase of een diff zijn welke gaat resoneren bij die snelheid....of een andere onderdeel.

Re: Brommend geluid en getril bij 140+

Geplaatst: 23 nov 2023, 10:41
door SlimSjakie
M.a.w. ook met de juiste meetapparatuur (NVM analyse) gaat het moeilijk worden om de exacte oorzaak van dit probleem te vinden?

met een beetje pech kan de halve xDrive voor uit elkaar gehaald worden dus, dat gaat een vermogen kosten denk ik...

ik ben dus gewoon de sjaak? ;-)

Re: Brommend geluid en getril bij 140+

Geplaatst: 15 mar 2024, 18:35
door SlimSjakie
Even een update:

* Wielen opnieuw laten balanceren bij een specialist, 2 van de 4 hadden een 'hoogteslag' die is er grotendeels uit gehaald door de banden er opnieuw op te leggen wat bij te trimmen. Maar het probleem blijft.

* Diagnose specialist ernaar laten kijken. Hem viel op dat er een lichte radiale speling was tussen de aandrijfas en de homokineet rechts voor. Ook een lichte radiale speling op de aandrijfas links voor, maar niet met de homokineet, maar in naar het differentieel. Maar hij wist niet zeker of dit het probleem ook was.