Hevig trillen BMW e39 na plaatsen nieuwe velgen bij 70 - 120 km/u
Geplaatst: 24 jun 2024, 16:44
Hallo allemaal,
Ik heb deze week een hele mooie set velgen met banden laten plaatsen maar ik kwam er helaas gelijk op de terugweg achter dat de auto heel erg trilt vanaf ongeveer 70-80 km/u tot ongeveer 120 km/u. Bij 110 is het het heftigst, bij 140 is de trilling weg. De trilling is heel hevig, stoel en stuur schudden erg hard.
Ik heb hier al 2 relevante topics over gevonden, maar in mijn geval lijkt het probleem toch anders, pas ontstaan na vervangen wielen.
Bij het plaatsen van de velgen zijn deze gelijk gebalanceerd met loodjes.
Bij de oude wielen had ik nergens last van. Deze waren 205/65/15 et20. De nieuwe wielen zijn 225/40/18 en 245/40/18 et20.
De banden die er op zitten zijn Continental Sportcontact met voor 2000 km uit 2022 en achter 1000 km uit 2023.
De vorige eigenaar had nergens last van, zaten onder een e23, 3 cm verlaagt.
Auto heeft wel een winter stilgestaan, maar dit moet geen kwaad kunnen voor de banden toch?
Zou het kunnen dat er iets van de ophanging is versleten en dat ik dat nu met andere banden merk omdat de druk is veranderd?
Of zou het kunnen dat de banden ingereden zijn op de verlaagde e23? (ook al is bandenslijtage niet echt zichtbaar)
of komt het door versleten homokineten? ik hoor namelijk geratel bij het nemen van bochten. Maar bij het loslaten van het gas houd het trillen niet op.
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?
Ik heb deze week een hele mooie set velgen met banden laten plaatsen maar ik kwam er helaas gelijk op de terugweg achter dat de auto heel erg trilt vanaf ongeveer 70-80 km/u tot ongeveer 120 km/u. Bij 110 is het het heftigst, bij 140 is de trilling weg. De trilling is heel hevig, stoel en stuur schudden erg hard.
Ik heb hier al 2 relevante topics over gevonden, maar in mijn geval lijkt het probleem toch anders, pas ontstaan na vervangen wielen.
Bij het plaatsen van de velgen zijn deze gelijk gebalanceerd met loodjes.
Bij de oude wielen had ik nergens last van. Deze waren 205/65/15 et20. De nieuwe wielen zijn 225/40/18 en 245/40/18 et20.
De banden die er op zitten zijn Continental Sportcontact met voor 2000 km uit 2022 en achter 1000 km uit 2023.
De vorige eigenaar had nergens last van, zaten onder een e23, 3 cm verlaagt.
Auto heeft wel een winter stilgestaan, maar dit moet geen kwaad kunnen voor de banden toch?
Zou het kunnen dat er iets van de ophanging is versleten en dat ik dat nu met andere banden merk omdat de druk is veranderd?
Of zou het kunnen dat de banden ingereden zijn op de verlaagde e23? (ook al is bandenslijtage niet echt zichtbaar)
of komt het door versleten homokineten? ik hoor namelijk geratel bij het nemen van bochten. Maar bij het loslaten van het gas houd het trillen niet op.
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?