Compressor laat het afweten in Italie
Geplaatst: 22 aug 2024, 13:54
De korte samenvatting
Misschien moet ik mijn auto, die met een storing in de compressor in Italie is achtergebleven, zelf ophalen en met een quick fix oplappen. Als ik de stekker van de solenoids los haal van de compressor, krijgt hij dan geen info meer van de computer? En zou hij dan omhoog blijven? Mits uiteraard de balgen niet lek zijn?
De situatie"
Ergens op 1400 km ten zuiden van mijn woonplaats, krijg ik de melding van de hoogteregeling. Hoewel de melding af en toe verdwijnt zakt hij toch in aan beide kanten.
Een nachtje stilgestaan, komt hij ineens omhoog na het starten. Opluchting is echter van korte duur, want na 20minuten rijden ligt hij weer op z'n gat. Als hij na een paar uur stilstaan savonds wordt gestart, blijft hij wel de hele avond overeind. Maar zodra ik ga rijden, zakt hij in.
Foutmeldingen
Met Carly (gelukkig bij me) lees ik:
480DB0 Lift control time / Solenoid valve left or right short circuit
480DB2 Control time lift rear left open circuit
Wat heb ik al gedaan
De relais doorgelust, zodat de pomp gaat draaien, maar er komt geen lucht in de balgen.
Gecontroleerd op lekkage bij de compressor, niks gevonden.
Stekkers en aansluitingen gecheckt, allemaal goed.
Aanzuigslang vrij van obstakels.
Balgen zijn niet al te oud en lijken niet te lekken. (zakt ook aan beide zijden in)
Helaas is de auto daar gebleven en ben ik met een huur auto naar huis gekomen. De ANWB houdt me in spanning of hij gerepatrieerd gaat worden (laten we het daar hier niet over hebben) en dus bereid ik me vast voor op plan B: zelf terug reizen en de auto ter plekke repareren.
Mijn vermoeden
Ik vermoed, na de tientallen filmpjes op youtube, dat de kleppen die de luchttoevoer tussen de pomp en de balgen regelen, kapot zijn. Daardoor pompt de pomp, maar komt er geen lucht in de balgen. En loopt de lucht ook weer langzaam weg zodra de pomp is geactiveerd.
En nu?
Als ik hem zelf ga ophalen, neem ik een nieuwe pomp en relais mee. Daarmee zou het probleem opgelost moeten zijn.
Maar er bestaat natuurlijk een kans dat de computer, of de hoogte sensoren de fout veroorzaken (die bepalen of de kleppen open/dicht gaan). Mijn vraag is nu:
Stel dat ik de auto omhoog krijg met de huidige pomp (wat lukt, gezien bovenstaand verhaal), maar de plug van de solenoids los haal, blijft hij dan overeind staan?
Enifn, lang verhaal kort gemaakt, jullie suggesties zijn welkom!
Misschien moet ik mijn auto, die met een storing in de compressor in Italie is achtergebleven, zelf ophalen en met een quick fix oplappen. Als ik de stekker van de solenoids los haal van de compressor, krijgt hij dan geen info meer van de computer? En zou hij dan omhoog blijven? Mits uiteraard de balgen niet lek zijn?
De situatie"
Ergens op 1400 km ten zuiden van mijn woonplaats, krijg ik de melding van de hoogteregeling. Hoewel de melding af en toe verdwijnt zakt hij toch in aan beide kanten.
Een nachtje stilgestaan, komt hij ineens omhoog na het starten. Opluchting is echter van korte duur, want na 20minuten rijden ligt hij weer op z'n gat. Als hij na een paar uur stilstaan savonds wordt gestart, blijft hij wel de hele avond overeind. Maar zodra ik ga rijden, zakt hij in.
Foutmeldingen
Met Carly (gelukkig bij me) lees ik:
480DB0 Lift control time / Solenoid valve left or right short circuit
480DB2 Control time lift rear left open circuit
Wat heb ik al gedaan
De relais doorgelust, zodat de pomp gaat draaien, maar er komt geen lucht in de balgen.
Gecontroleerd op lekkage bij de compressor, niks gevonden.
Stekkers en aansluitingen gecheckt, allemaal goed.
Aanzuigslang vrij van obstakels.
Balgen zijn niet al te oud en lijken niet te lekken. (zakt ook aan beide zijden in)
Helaas is de auto daar gebleven en ben ik met een huur auto naar huis gekomen. De ANWB houdt me in spanning of hij gerepatrieerd gaat worden (laten we het daar hier niet over hebben) en dus bereid ik me vast voor op plan B: zelf terug reizen en de auto ter plekke repareren.
Mijn vermoeden
Ik vermoed, na de tientallen filmpjes op youtube, dat de kleppen die de luchttoevoer tussen de pomp en de balgen regelen, kapot zijn. Daardoor pompt de pomp, maar komt er geen lucht in de balgen. En loopt de lucht ook weer langzaam weg zodra de pomp is geactiveerd.
En nu?
Als ik hem zelf ga ophalen, neem ik een nieuwe pomp en relais mee. Daarmee zou het probleem opgelost moeten zijn.
Maar er bestaat natuurlijk een kans dat de computer, of de hoogte sensoren de fout veroorzaken (die bepalen of de kleppen open/dicht gaan). Mijn vraag is nu:
Stel dat ik de auto omhoog krijg met de huidige pomp (wat lukt, gezien bovenstaand verhaal), maar de plug van de solenoids los haal, blijft hij dan overeind staan?
Enifn, lang verhaal kort gemaakt, jullie suggesties zijn welkom!