Hallo allemaal
Geplaatst: 21 aug 2025, 12:14
Voorstel topic inhoud
Naam: Patrick
Gebruikersnaam:TwoFace
Regio: GLD
Welke BMW je rijdt: nog niet (reed een 218i)
Opties
Wat is je autogeschiedenis: Honda Civic 1.6i, Peugeot 206 1.1i, Seat Leon 1.9Tdi, Seat Altea Xl 1.2 Tsi, Peugeot 308sw, Peugeot 407, Peugeot 407sw , Skoda Octavia 1.4 Tsi, Renault Clio Hb, Clio Estate, BMW 218i, Audi A6 Avant 2.4 V6, Audi A6 Avant 2.8 V6, Ford Mondeo 2.0, VW Passat V5
Hoe ben je op BimmerPortal terecht gekomen:
Vorig jaar gescheiden, ik verloor de BMW aan mijn ex (niet vijandig, maar ik moest kiezen tussen mijn motor + Audi A6 2.4V6 of de BMW en veel geld betalen aan mijn ex). De Audi ging weg omdat deze vrij duur was in de maandlasten en ik nog maar weinig km's maakte en geld een issue begon te worden. Er kwam een Peugeot 308 Hb (helemaal aangepast, leuke auto), maar niet handig. ... Recent ingeruild op een Renault Clio Estate (zo had ik alvast wat praktisch staan (ik rijd nu ook meer). Ik was eigenlijk al aan het rondkijken naar een BMW of Audi, maar het aanbod viel me tegen en toen ik wel een leuke vond... hielde de garagerist zich niet aan zijn afspraak (ik reed een lang stuk om proef te rijden... maar meneer was niet komen opdagen).
Het blijft kriebelen... ik had al proefgereden in een 320i, maar door de optische staat niet gekocht en neig toch iets meer naar een 5-serie omdat ik van ruimte hou. Nu heb ik geen megabudget (5000-max 10000) en kijk ik het liefst naar iets met meer leeftijd en meer km's en lagere prijs dan veel meer uitgeven en bv jonger en/of minder km's.
Recent heb ik er 3 leuke naar mijn zin gevonden. 1 (een 523i uit 2007) heeft issues bij koude start (heeft ongeveer 30-40seconden nodig om goed te lopen) maar ziet er optisch nog erg goed uit en relatief lage km's (179k) de ander een 520i uit 2008, heeft al veel gelopen (295k), is optisch niet in de beste staat (vooral interieur), maar qua prijs erg interessant. Nog eentje, een 325i uit 2005, km stand (212k), mankeert niet direct wat en is optisch net ietsje minder dan die uit 2007 maar ook ietsje voordeliger (en geen 'slecht' lopende motor).
Nu heb ik me verdiept in het motor issue, en begrijp ik vooral dat het van alles kan zijn (bv injectoren, vervangen van de decoupling + ringetjes)... ik ben niet bang om zelf te sleutelen, zolang het niet te specialistisch wordt. Ik begreep dat er daarna ook ingeleerd moet worden? Daar ben ik dan wel weer een beetje bang voor, maar vaak ben je te bange.
Optisch kan je natuurlijk soms vrij makkelijk een auto weer op beter niveau krijgen, soms valt het tegen.
Dus naast mijn kennismaking, eigenlijk aan jullie de vraag: die 3 opties hierboven, waar zouden jullie voor kiezen en waarom? En misschien waarom niet voor de een of de ander kiezen? Motorvermogen snap ik natuurlijk en is best lekker, maar is niet mijn prioriteit. Ik heb liever een auto die net ietsje zuiniger is dan perse 50pk meer... maar kijk ook niet op een litertje. Misschien zijn er wel specifieke betrouwbaarheidsissues die ik nog niet ken of andere specifieke zaken. Ps. Het zijn alledrie automaten (wat ik waardeer, dit had de 218i ook (en ja ik weet dat veel puristen de 2 serie niet als echte BMW zien, maar toch is het een fijne auto).
Naam: Patrick
Gebruikersnaam:TwoFace
Regio: GLD
Welke BMW je rijdt: nog niet (reed een 218i)
Opties
Wat is je autogeschiedenis: Honda Civic 1.6i, Peugeot 206 1.1i, Seat Leon 1.9Tdi, Seat Altea Xl 1.2 Tsi, Peugeot 308sw, Peugeot 407, Peugeot 407sw , Skoda Octavia 1.4 Tsi, Renault Clio Hb, Clio Estate, BMW 218i, Audi A6 Avant 2.4 V6, Audi A6 Avant 2.8 V6, Ford Mondeo 2.0, VW Passat V5
Hoe ben je op BimmerPortal terecht gekomen:
Vorig jaar gescheiden, ik verloor de BMW aan mijn ex (niet vijandig, maar ik moest kiezen tussen mijn motor + Audi A6 2.4V6 of de BMW en veel geld betalen aan mijn ex). De Audi ging weg omdat deze vrij duur was in de maandlasten en ik nog maar weinig km's maakte en geld een issue begon te worden. Er kwam een Peugeot 308 Hb (helemaal aangepast, leuke auto), maar niet handig. ... Recent ingeruild op een Renault Clio Estate (zo had ik alvast wat praktisch staan (ik rijd nu ook meer). Ik was eigenlijk al aan het rondkijken naar een BMW of Audi, maar het aanbod viel me tegen en toen ik wel een leuke vond... hielde de garagerist zich niet aan zijn afspraak (ik reed een lang stuk om proef te rijden... maar meneer was niet komen opdagen).
Het blijft kriebelen... ik had al proefgereden in een 320i, maar door de optische staat niet gekocht en neig toch iets meer naar een 5-serie omdat ik van ruimte hou. Nu heb ik geen megabudget (5000-max 10000) en kijk ik het liefst naar iets met meer leeftijd en meer km's en lagere prijs dan veel meer uitgeven en bv jonger en/of minder km's.
Recent heb ik er 3 leuke naar mijn zin gevonden. 1 (een 523i uit 2007) heeft issues bij koude start (heeft ongeveer 30-40seconden nodig om goed te lopen) maar ziet er optisch nog erg goed uit en relatief lage km's (179k) de ander een 520i uit 2008, heeft al veel gelopen (295k), is optisch niet in de beste staat (vooral interieur), maar qua prijs erg interessant. Nog eentje, een 325i uit 2005, km stand (212k), mankeert niet direct wat en is optisch net ietsje minder dan die uit 2007 maar ook ietsje voordeliger (en geen 'slecht' lopende motor).
Nu heb ik me verdiept in het motor issue, en begrijp ik vooral dat het van alles kan zijn (bv injectoren, vervangen van de decoupling + ringetjes)... ik ben niet bang om zelf te sleutelen, zolang het niet te specialistisch wordt. Ik begreep dat er daarna ook ingeleerd moet worden? Daar ben ik dan wel weer een beetje bang voor, maar vaak ben je te bange.
Optisch kan je natuurlijk soms vrij makkelijk een auto weer op beter niveau krijgen, soms valt het tegen.
Dus naast mijn kennismaking, eigenlijk aan jullie de vraag: die 3 opties hierboven, waar zouden jullie voor kiezen en waarom? En misschien waarom niet voor de een of de ander kiezen? Motorvermogen snap ik natuurlijk en is best lekker, maar is niet mijn prioriteit. Ik heb liever een auto die net ietsje zuiniger is dan perse 50pk meer... maar kijk ook niet op een litertje. Misschien zijn er wel specifieke betrouwbaarheidsissues die ik nog niet ken of andere specifieke zaken. Ps. Het zijn alledrie automaten (wat ik waardeer, dit had de 218i ook (en ja ik weet dat veel puristen de 2 serie niet als echte BMW zien, maar toch is het een fijne auto).