Pagina 1 van 1
Van 328ci naar 325ci
Geplaatst: 23 jun 2009, 23:18
door coupéke
Ik heb mijn 328ci verkocht, het is te zeggen ik heb er een voorschotje op gekregen dus is bijna verkocht
Nu zou ik mij een 325ci facelift willen aanschaffen met nagenoeg dezelfde opties.
Ga ik het verschil echt voelen of zijn dit nagenoeg dezelfde wagens qua kracht.
Ik weet dat de 325 minder koppel heeft maar voel je dit ook echt, ik heb er geen idee van.
Re: Van 328ci naar 325ci
Geplaatst: 24 jun 2009, 09:45
door 320driver
Volgens mij merk je nauwelijks verschil
Re: Van 328ci naar 325ci
Geplaatst: 24 jun 2009, 10:12
door hanse46
nauwelijks inderdaad, maar de 325 is wel een nieuwer blok, schijnt wat soepeler te lopen ... Heb zelf ook een 325 en kan een 328 prima bijbenen!
Re: Van 328ci naar 325ci
Geplaatst: 25 jun 2009, 21:42
door coupéke
Ok ik dacht dat dit toch aardig wat scheelde gezien het hogere koppel van een 328.
Maar nu dit te lezen toch geen merkelijk verschil blijkbaar
Thx voor de info

Re: Van 328ci naar 325ci
Geplaatst: 25 jun 2009, 21:55
door bofkont
Ga je idd echt niks van merken, de nieuwere 325i (M54) zou een stuk smeuiger lopen en beter reageren op het gas.
Koppel is ietsje minder dat dan wel weer, vermogen na genoeg gelijk 1 pk minder.
328i schijnt een beetje een lui blok te zijn, onderin zeer sterk maar bovenin wat futloos.
Met een E46 328i ga je zekerweten geen E46 325i zoekrijden, al is de 328i op papier marginaal sneller(verwaarloosbaar)
Heb zelf een E46 328i gehad vond het een zeer fijn blok en zekers snel, persoonlijk vond ik hem niet lui.
325i M54 is een zeer fijne snelle wagen met een heerlijke zes in lijn al zou ik persoonlijk voor een 330i gaan die is merkbaar sneller als beide, maar als dit niet belangrijk is heb je een zeer goede koop aan een 325i.
Re: Van 328ci naar 325ci
Geplaatst: 25 jun 2009, 22:28
door DJLeonardo
2.8 blok heeft lekker veel koppel onderin. de 2.5 niet. Dat merk je wel vind ik hoor. 3.0 krijgt ook meer koppel naarmate toerental stijgt. persoonlijk vind ik koppel onderin toch iets lekkerder omdat je daar veel vaker zit met je toerental. 325 heb ik maar even in gereden dus kan me niet meer zo goed herinneren maar het liep allemaal wel lekker soepel idd en veel ingetogener dan de 330. De 330 ronkt veel meer en vind ik wat meer onbehouen. Wat tegelijk ook wel weer z'n charme is

. 2.8 blok dat ik ken (Z3) was helemaal niet minder soepel dan de 330 overigens, gewoon anders. Afgezien van de koppelcurve dus is de 2.8 het beste met de 3.0 te vergelijken en niet met de 2.5 ondanks de gelijkenis qua vermogen in pk.
Re: Van 328ci naar 325ci
Geplaatst: 25 jun 2009, 23:11
door coupéke
Idd dat is ook mijn droom een 330 buiten de m3 dan

maar die biv in ons belgenland is zo zot veel geld
Vandaar dat ik voor een 325 zou gaan anders zou ik het wel weten een 330 natuurlijk
Daar moet ik niet treurig voor zijn aan de reactie's te lezen een 325 blijft hoedanook een geweldige 6 cylinder

Re: Van 328ci naar 325ci
Geplaatst: 26 jun 2009, 08:12
door hanse46
@ DJLeonardo:
Beetje onbehouwen stelling lijkt me!

De 2.8 heeft wat meer koppel onderin, maar de 2.5 heeft ook zat koppel hoor! Dat de 2.8 wat meer heeft, merk je inderdaad wel als je het gaat vergelijken, maar zo gigantisch is het verschil nou ook niet.
Ik denk dat het grootste verschil in het karakter van het blok zit. Bij een 328 heb je onderin wat voordeel, maar net als bij het oude 2.8 blok uit de E36 merk je dat het ie bovenin benauwd krijgt. De 325 trekt juist over het hele toerenbereik wat lekkerder!
Re: Van 328ci naar 325ci
Geplaatst: 26 jun 2009, 11:06
door DJLeonardo
Ja Hans, dat zeg ik toch ook juist? Is dat dan onbehouen? :?
Overigens is het 2.8 blok later(vanaf 98) van dubbel Vanos voorzien dus is die koppelcurve iets beter geworden.
Overigens is de piek van het koppel bij alle 3 de motoren bij 3500 toeren dus zoveel verschil zit er nou ook weer niet in idd. Het is meer het verloop van de curve dathet anders maakt. Het verloop van de 2.8 heeft ongetwijfeld ook te maken met de iets te nauwe inlaatkanalen. Deze zijn iets geknepen omdat het vermogen dan onder de 200 pk zou blijven wat de auto in duitsland in een andere categorie doet vallen. Je kunt idd goed merken dat als de behoefte aan lucht flink groot wordt (bij veel toeren dus) hij iets te kort komt. Er is daar een leuke mod voor met een groter inlaatspruitstuk (van de 325!) en een opgeboord gasklephuis (en aangepast motormanagement bij voorkeur)
Re: Van 328ci naar 325ci
Geplaatst: 26 jun 2009, 11:42
door hanse46
DJLeonardo schreef:Ja Hans, dat zeg ik toch ook juist? Is dat dan onbehouen? :?
Ik begreep het verkeerd, omdat je zegt dat een 328 lekker veel koppel onderin heeft en een 325 niet. En dat is niet zo natuurlijk, hij heeft alleen wat minder. Zoals jij het zei, lijkt het net alsof een 325 onderin niet vooruit te branden is

Re: Van 328ci naar 325ci
Geplaatst: 26 jun 2009, 13:36
door DJLeonardo
Idd, de 2.8 heeft verhoudingsgewijs veel koppel onderin. Wil niet jouw auto onderuit halen hoor.
