Veerpoten vervangen
Geplaatst: 20 aug 2009, 22:12
Hieronder het verslag van het vervangen van de veer poten.. Dempers lekten niet maar waren helemaal op!!
LET OP; ik neem geen verantwoordelijkheid voor wat betreft dingen die fout gaan, of zelf ongelukken die gebeuren!! Het is alleen te doen met deugdelijk gereedschap.
Wat heb je nodig;
een garage krik en de krik van de auto zelf en een stel goede assteunen.
een goede veer spannerset (van levensbelang!!)
een moment sleutel
een ratel, 17,19 en 22 er dop
een 13, 17 en 19 er ring/steek en een 22 er "verzonken" ringsleutel (moer van zuiger)
een inbus dop 7 en 6 (gewone inbus kan ook)
een bahco om de stabilisator tegen te houden, bij los en vast draaien van de bevestigings bout.
Benodigde tijd; als alles goed los gaat ca 2 uur per veer poot. Ik heb tevens ook de remmen schoongemaakt omdat de boel toch los is; 2 vliegen in 1 klap, toch.
Start met het verwijderen van de kapjes van beide veer poten, draai, nu het volle gewicht van de auto er nog op rust, de 22er moer half los. DRAAI ZE ER DUS NIET AF.
(je veer poot springt anders uit elkaar bij het opkrikken van de auto)
Zet nu de auto op de handrem en in zn eerste versnelling. Leg onder minimaal een wiel dat de grond raakt, na het opkrikken, een wig zodat de auto stabiel staat .
Krik de auto op(ik heb slechts telkens 1 kant opgekrikt)verwijder het wiel en plaats 1 as steun op een geschikte plaats. Test door de krik een stuk te laten zakken of de auto dan nog stabiel staat.
Draai de 3 moeren (13 er) bovenop de veer poot (motor ruimte) bijna helemaal los en merk 1 van de draadeinden ivm later montage op dezelfde plek.
Verwijder het beweegbare gedeelte van de rem klauw. Zwarte dopjes aan de achterzijde eruit wippen en met een inbus 7 eruit draaien. Hang de rem klauw met een draad op aan de plastic kap die tegen het binnesncherm aanzit. Haal de ABS sensor uit de passing (inbus). Haal verder de remblok slijtage sensor los uit het plastic aansluit kastje (ook tegen het binnen scherm )zie foto. (sorry voor de kwaliteit)
Maak daarna de (17 er) moer van de stabilisator los. Houdt de stabilisator tegen meedraaien vast met een bahco. Let op de draag arm schiet nu bijna 5 cm omlaag!!
Draai nu de twee onderste (19 er) bouten uit de de veer poot. Let op deze zitten vrij vast ivm borg middel (origineel bmw). Draai nu de bovenste (laatste)moer aan de fusee los, ook een 19er. Let op als je de bout er uit trekt klapt de fusee naar je toe. Vang deze op en leg het met een stuk touw of draad vast zodat het weer recht overeind blijft staan . zie foto,draai nu terwijl je met je andere hand de veer poot ondersteunt, de 3 moeren bovenop de veerpoot los. (zie ook eerste foto)
Neem de veer poot eruit en zet de spanners er los op. zorg dat je genoeg ruimte hebt( ver genoeg uit elkaar) zodat je de veren genoeg samen knijpt als de spanners tegen de aanslagen komen. Zet de veer poot in de werkbank en draai de 22 er bout verder los ( was al half los gedraaid voor het opkrikken auto). maak de boel goed schoon en controleer de veren en de veer schotel (lager). Zet de veren op je nieuwe veer poten en bouw de boel weer in elkaar.
Het helemaal vastzetten van de zuigermoer (22 er) kan ook later als de auto weer op de grond staat (alleen niet vergeten !!)
Let daarbij op dat je eerst de 2 onderste bouten(110 Nm) plaatst zodat de centreerpin van de fusee goed in de nieuwe veer poot schuift.Zet de bovenste bout erin en draai de moer aan(ook 110Nm) Druk met een tweede krik de draag arm zover omhoog(onder de fusee kogel aanzetten) zodat je de stabilisator moer weer kunt vast draaien(90 Nm) en houdt de stabilisator weer tegen.
Zet de veer poot ook boven verder vast (30 Nm). Zet de rem klauw er weer op en maak alle sensoren weer vast . Monteer het wiel en zet de auto weer op de grond. Doe hetzelfde aan de andere zijde........
En tenslotte ; laat de auto opnieuw uitlijnen!.......
Veel succes ermee.
LET OP; ik neem geen verantwoordelijkheid voor wat betreft dingen die fout gaan, of zelf ongelukken die gebeuren!! Het is alleen te doen met deugdelijk gereedschap.
Wat heb je nodig;
een garage krik en de krik van de auto zelf en een stel goede assteunen.
een goede veer spannerset (van levensbelang!!)
een moment sleutel
een ratel, 17,19 en 22 er dop
een 13, 17 en 19 er ring/steek en een 22 er "verzonken" ringsleutel (moer van zuiger)
een inbus dop 7 en 6 (gewone inbus kan ook)
een bahco om de stabilisator tegen te houden, bij los en vast draaien van de bevestigings bout.
Benodigde tijd; als alles goed los gaat ca 2 uur per veer poot. Ik heb tevens ook de remmen schoongemaakt omdat de boel toch los is; 2 vliegen in 1 klap, toch.
Start met het verwijderen van de kapjes van beide veer poten, draai, nu het volle gewicht van de auto er nog op rust, de 22er moer half los. DRAAI ZE ER DUS NIET AF.
(je veer poot springt anders uit elkaar bij het opkrikken van de auto)
Zet nu de auto op de handrem en in zn eerste versnelling. Leg onder minimaal een wiel dat de grond raakt, na het opkrikken, een wig zodat de auto stabiel staat .
Krik de auto op(ik heb slechts telkens 1 kant opgekrikt)verwijder het wiel en plaats 1 as steun op een geschikte plaats. Test door de krik een stuk te laten zakken of de auto dan nog stabiel staat.
Draai de 3 moeren (13 er) bovenop de veer poot (motor ruimte) bijna helemaal los en merk 1 van de draadeinden ivm later montage op dezelfde plek.
Verwijder het beweegbare gedeelte van de rem klauw. Zwarte dopjes aan de achterzijde eruit wippen en met een inbus 7 eruit draaien. Hang de rem klauw met een draad op aan de plastic kap die tegen het binnesncherm aanzit. Haal de ABS sensor uit de passing (inbus). Haal verder de remblok slijtage sensor los uit het plastic aansluit kastje (ook tegen het binnen scherm )zie foto. (sorry voor de kwaliteit)
Maak daarna de (17 er) moer van de stabilisator los. Houdt de stabilisator tegen meedraaien vast met een bahco. Let op de draag arm schiet nu bijna 5 cm omlaag!!
Draai nu de twee onderste (19 er) bouten uit de de veer poot. Let op deze zitten vrij vast ivm borg middel (origineel bmw). Draai nu de bovenste (laatste)moer aan de fusee los, ook een 19er. Let op als je de bout er uit trekt klapt de fusee naar je toe. Vang deze op en leg het met een stuk touw of draad vast zodat het weer recht overeind blijft staan . zie foto,draai nu terwijl je met je andere hand de veer poot ondersteunt, de 3 moeren bovenop de veerpoot los. (zie ook eerste foto)
Neem de veer poot eruit en zet de spanners er los op. zorg dat je genoeg ruimte hebt( ver genoeg uit elkaar) zodat je de veren genoeg samen knijpt als de spanners tegen de aanslagen komen. Zet de veer poot in de werkbank en draai de 22 er bout verder los ( was al half los gedraaid voor het opkrikken auto). maak de boel goed schoon en controleer de veren en de veer schotel (lager). Zet de veren op je nieuwe veer poten en bouw de boel weer in elkaar.
Het helemaal vastzetten van de zuigermoer (22 er) kan ook later als de auto weer op de grond staat (alleen niet vergeten !!)
Let daarbij op dat je eerst de 2 onderste bouten(110 Nm) plaatst zodat de centreerpin van de fusee goed in de nieuwe veer poot schuift.Zet de bovenste bout erin en draai de moer aan(ook 110Nm) Druk met een tweede krik de draag arm zover omhoog(onder de fusee kogel aanzetten) zodat je de stabilisator moer weer kunt vast draaien(90 Nm) en houdt de stabilisator weer tegen.
Zet de veer poot ook boven verder vast (30 Nm). Zet de rem klauw er weer op en maak alle sensoren weer vast . Monteer het wiel en zet de auto weer op de grond. Doe hetzelfde aan de andere zijde........
En tenslotte ; laat de auto opnieuw uitlijnen!.......
Veel succes ermee.