CO van 4% stationair
CO van 4% stationair
Bij mijn e46 uit 1998 doen zich 2 vreemde problemen voor.
Ten eerste loopt hij vaak slecht stationair. bij koude motor schommelt ie tussen de 500 en 1500 toeren.
bij warme motor loopt hij (al sinds aankoop) 1500 toeren.
vandaag viel mij een raar geluid op, namelijk alsof er een soort luchtlek is. Dit geluid komt een beetje achter de motor vandaan, zegmaar aan de kant waar het luchtfilter zit en dan aan de kant van de motor waar het stuur zit.
Ik weet niet of dit een normaal geluid is maar vandaag viel het mij op.
Update:
sinds kort houd de auto heel erg in, met name wanneer in een laag toerental het gaspedaal vol word ingetrapt. De ene keer houd ie ook in op hogere toeren, de andere keer niet.
Laatst een gasmeting laten doen, co was 10 en de HC 899. Sindsdien uitlaat van voor naar achter vervangen voor een ander exemplaar maar dit maakte geen verschil
Ten eerste loopt hij vaak slecht stationair. bij koude motor schommelt ie tussen de 500 en 1500 toeren.
bij warme motor loopt hij (al sinds aankoop) 1500 toeren.
vandaag viel mij een raar geluid op, namelijk alsof er een soort luchtlek is. Dit geluid komt een beetje achter de motor vandaan, zegmaar aan de kant waar het luchtfilter zit en dan aan de kant van de motor waar het stuur zit.
Ik weet niet of dit een normaal geluid is maar vandaag viel het mij op.
Update:
sinds kort houd de auto heel erg in, met name wanneer in een laag toerental het gaspedaal vol word ingetrapt. De ene keer houd ie ook in op hogere toeren, de andere keer niet.
Laatst een gasmeting laten doen, co was 10 en de HC 899. Sindsdien uitlaat van voor naar achter vervangen voor een ander exemplaar maar dit maakte geen verschil
Laatst gewijzigd door Killerbean op 08 dec 2009, 14:56, 5 keer totaal gewijzigd.
Re: slecht stationair lopen en vaag vacuum geluid.
carterslang is waarschijnlijk icm carterventilatie klep
kosten onderdelen ongeveer 70 e bij elkaar geloof ik
Mvg Rene
kosten onderdelen ongeveer 70 e bij elkaar geloof ik
Mvg Rene
Bmw Maakt Rijden Racen
Re: slecht stationair lopen en vaag vacuum geluid.
ik blijf uitgeven aan die kar !!
waar kan ik die klep vinden? ik heb ergens ook al een howto gevonden over hoe je het stationair 'motortje' schoonmaakt. echter ziet mijn blok er totaal anders uit.
waar kan ik die klep vinden? ik heb ergens ook al een howto gevonden over hoe je het stationair 'motortje' schoonmaakt. echter ziet mijn blok er totaal anders uit.
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
- Berichten: 13918
- Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
- Locatie: die Heimat
Re: slecht stationair lopen en vaag vacuum geluid.
Tja, als je een auto koopt die bij warme motor 1500 toeren draait, moet je achteraf niet zeuren dat er iets niet helemaal klopt.
Re: slecht stationair lopen en vaag vacuum geluid.
vorige auto liep ook schommelend stationair, oorzaak bleek een scheur in de luchtslang na de luchtmassameter. Last van vermogenverlies in lage toeren of iets dergelijks?
Re: slecht stationair lopen en vaag vacuum geluid.
Hey,
Nee geen last van vermogensverlies ergens. ook verder geen aparte dingen tijdens het rijden e.d.
Nee geen last van vermogensverlies ergens. ook verder geen aparte dingen tijdens het rijden e.d.
Laatst gewijzigd door Opt1mus op 12 sep 2009, 08:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote van het voorgaande bericht verwijderd, zie forumregels mbt quoten
Reden: quote van het voorgaande bericht verwijderd, zie forumregels mbt quoten
Re: slecht stationair lopen en vaag vacuum geluid.
Ik heb het probleem waarscheinlijk gevonden !
Ik heb een kapotte vacuumslang gevonden. Deze ga ik morgen vervangen en dan laat ik even horen of de auto het weer naar behoren doet !
Maar die carterventilatieklep, hoe kan ik die testen ?
En tevens lees ik nog het een en ander over een ERG klep, wat is dat? of heb ik dat niet ?
Ik heb een kapotte vacuumslang gevonden. Deze ga ik morgen vervangen en dan laat ik even horen of de auto het weer naar behoren doet !
Maar die carterventilatieklep, hoe kan ik die testen ?
En tevens lees ik nog het een en ander over een ERG klep, wat is dat? of heb ik dat niet ?
Re: slecht stationair lopen en vaag vacuum geluid.
vandaag de vacuum en de carterventilatieklep vervangen. Het probleem is bijna weg.
De auto loopt nu zo'n 700 toeren maar nog niet helemaal netjes rond.
Echter lijkt er nog iets te lekken wat ook daarvandaan komt, soms hoor je een soort 'psst' geluid, even kort en het ene moment vaker als het andere.]
Ik ben bij de garage geweest en deze vertelde hetvolgende:
- Lambdasonde stuk (omdat zij vonden dat ie stonk)
- Even een dag rijden omdat de tijden misschien nu even verkeerd in de computer staan
- Remmenreiniger over de delen heenspuiten en kijken of je een lek kunt vinden.
Dit laatste al gedaan en kon niks vinden.
Rijden heb ik ook al gedaan maar het is nogsteeds aanwezig.
Die Lambdasonde, is die te testen ? en waar kan ik die vinden ?
De auto loopt nu zo'n 700 toeren maar nog niet helemaal netjes rond.
Echter lijkt er nog iets te lekken wat ook daarvandaan komt, soms hoor je een soort 'psst' geluid, even kort en het ene moment vaker als het andere.]
Ik ben bij de garage geweest en deze vertelde hetvolgende:
- Lambdasonde stuk (omdat zij vonden dat ie stonk)
- Even een dag rijden omdat de tijden misschien nu even verkeerd in de computer staan
- Remmenreiniger over de delen heenspuiten en kijken of je een lek kunt vinden.
Dit laatste al gedaan en kon niks vinden.
Rijden heb ik ook al gedaan maar het is nogsteeds aanwezig.
Die Lambdasonde, is die te testen ? en waar kan ik die vinden ?
Re: slecht stationair lopen en vaag vacuum geluid.
De lambdasondes, 2x, zitten aan weerszijde van je katalysator en is alleen te testen door middel
van het uitlezen van de storingslog bij je BMW dealer of specialist.
Vraagje; Brand je motorlampje,? indien je sonde ( meestal de eerste ) kapot is gaat het lamje in
je teller-console branden. Stinken van een lambdasonde is onzin hooguit je uitlaat is te ruiken.
Qubus
van het uitlezen van de storingslog bij je BMW dealer of specialist.
Vraagje; Brand je motorlampje,? indien je sonde ( meestal de eerste ) kapot is gaat het lamje in
je teller-console branden. Stinken van een lambdasonde is onzin hooguit je uitlaat is te ruiken.
Qubus
Re: slecht stationair lopen en vaag vacuum geluid.
Bedankt voor je bericht !
Er brand geen enkel lampje op de klok.
Het lijkt mijj dus verstandig om m gewoon even uit te laten lezen, dit zal ik in deze dagen doen.
Maar eerst eens enkele dagen ermee rijden. Hij is namelijk al heel erg verbeterd.
Er brand geen enkel lampje op de klok.
Het lijkt mijj dus verstandig om m gewoon even uit te laten lezen, dit zal ik in deze dagen doen.
Maar eerst eens enkele dagen ermee rijden. Hij is namelijk al heel erg verbeterd.
Re: slecht stationair lopen en vaag vacuum geluid.
Nogsteeds is de wagen niet goed !
Na het vernieuwen van bovenstaande slang en die carterventilatieklep ging het al een stuk beter.
Voor nu is het probleem alsvolgt:
- Stationair schommelen bij warme motor tussen 500-800 toeren.
- Inhouden, in zn 2 bij 1500 toeren en dan het gas vol intrappen dan ploft ie even en houd hij duidelijk voelbaar even in.
Wat ik al heb gedaan:
- Carterslang + klep vervangen
- Gecontroleerd op lekkages
- Lmm schoongemaakt
- Rondom het blok vanalles geprobeerd en losgehaald
Wat ik nog ga doen
- Bougies vernieuwen
- olie + filter vervangen
- eventueel uit laten lezen
Wat het misschien zou kunnen zijn:
- Onder de auto zit een uitlaatpot waat iets los in ligt.
zie foto's
Na het vernieuwen van bovenstaande slang en die carterventilatieklep ging het al een stuk beter.
Voor nu is het probleem alsvolgt:
- Stationair schommelen bij warme motor tussen 500-800 toeren.
- Inhouden, in zn 2 bij 1500 toeren en dan het gas vol intrappen dan ploft ie even en houd hij duidelijk voelbaar even in.
Wat ik al heb gedaan:
- Carterslang + klep vervangen
- Gecontroleerd op lekkages
- Lmm schoongemaakt
- Rondom het blok vanalles geprobeerd en losgehaald
Wat ik nog ga doen
- Bougies vernieuwen
- olie + filter vervangen
- eventueel uit laten lezen
Wat het misschien zou kunnen zijn:
- Onder de auto zit een uitlaatpot waat iets los in ligt.
zie foto's
Re: slecht stationair lopen en vaag vacuum geluid.
Zo te lezen hou ik het toch op de eerste Lambdasonde, bijna alles wijst daarop.
Qubus
Qubus
Re: slecht stationair lopen en vaag vacuum geluid.
Dan een hele stomme vraag,
waar kan ik deze precies vinden en kan ik m doormeten ?
waar kan ik deze precies vinden en kan ik m doormeten ?
Re: slecht stationair lopen en vaag vacuum geluid.
Die lambdasonde kan je bij de garage even laten testen. D.m.v. uitlezen en anders via de viergastester. Als de sensor niet/ slecht werkt vind je dit terug in je uitlaatgassen.
Geef die jongens een fooitje en laat dit even nameten.
En die lambdasonde zit in je uitlaat zoals al eerder gezegd bij je catalysator. Zelf doormeten gaat em niet worden.
Ik zou als je de bougies gaat vervangen ook even je rotor en verdeelkap nakijken. Deze willen ook wel eens slecht zijn.
Echter doet dit niks met je genoemde klachten. Als 1 van deze drie niet goed zou zijn ga je dit eerder merken door ploffen in je uitlaat en eventueel het lopen op 3 cilinders.
Jouw problemen wijzen eerder op vacuumslangen en/ of lambdasonde
Geef die jongens een fooitje en laat dit even nameten.
En die lambdasonde zit in je uitlaat zoals al eerder gezegd bij je catalysator. Zelf doormeten gaat em niet worden.
Ik zou als je de bougies gaat vervangen ook even je rotor en verdeelkap nakijken. Deze willen ook wel eens slecht zijn.
Echter doet dit niks met je genoemde klachten. Als 1 van deze drie niet goed zou zijn ga je dit eerder merken door ploffen in je uitlaat en eventueel het lopen op 3 cilinders.
Jouw problemen wijzen eerder op vacuumslangen en/ of lambdasonde
Re: slecht stationair lopen en vaag vacuum geluid.
Ik ben zojuist bij de garage geweest voor een meting:
Ze vertelden dat hij op 3 en 4000 toeren prima is.
Echter dat er bij stationair veel te veel benzine word verbruikt. verder moest de lambda waarde altijd rond de 1 zijn en die was stationair 0.737
zie foto.
Ze vertelden dat hij op 3 en 4000 toeren prima is.
Echter dat er bij stationair veel te veel benzine word verbruikt. verder moest de lambda waarde altijd rond de 1 zijn en die was stationair 0.737
zie foto.