E46 Supercharged Topic

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
David320
Berichten: 203
Lid geworden op: 30 jun 2009, 00:16

E46 Supercharged Topic

Bericht door David320 » 15 okt 2009, 11:53

Goedemiddag allen,

aangezien ik lekker bezig ben met het 1 en ander aan mijn auto, en voor dat beetje extra vermogen wil gaan zat ik te denken aan een spagetti spruitstuk

nu zijn er alleen 2 scenario's:

1: spruitstuk erin met aangepaste lambdasensor en kan net op randje van apk

2: auto zal in scenario 1 niet door de apk komen, dus middendemper eruit en 2 kleine sport cats op de plaats erin.
in dit geval heb ik dan wel cats, maar zijn de kabels van de sensoren dan nog wel lang genoeg aangezien ze verder naar achter liggen?


nu weet ik dat er minimaal 1 iemand is op dit forum die al zo'n spruitstuk heeft, zou graag willen weten hoe dat is opgelost plus eventuele andere nuttige info over of de apk nog gehaald wordt enz


groetennn
Laatst gewijzigd door David320 op 17 okt 2009, 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Maestroxl
Berichten: 362
Lid geworden op: 23 dec 2007, 09:46

Re: plaatsen spagetti spruitstuk

Bericht door Maestroxl » 15 okt 2009, 16:04

Ik heb ook spaghettispruitstukken. Ik heb M3 katalysators via ebay gekocht en er onder gezet.(past met een kleine aanpassing)
Geen problemen met apk, waardes zijn prima, zelfs met de supercharger die ik heb.
Wat je wilt is een paar highflow katalysators met 200 cellen per stuk. De draden van de lambda's zijn wel te verlengen eventueel, maar bij mij was dat niet nodig.
Ik heb eerst zonder kats gereden en kreeg toen een motorstoringslampje omdat de waardes niet meer klopten.

Griffendahl

Re: plaatsen spagetti spruitstuk

Bericht door Griffendahl » 15 okt 2009, 17:54

Zonder kats mag ook niet voor de APK op een E46...

Safar
Berichten: 114
Lid geworden op: 02 jul 2009, 16:31

Re: plaatsen spagetti spruitstuk

Bericht door Safar » 15 okt 2009, 17:57

Wat bedoel je met 'kleine aanpassing'? Moeten ze er niet gewoon tussen gelast worden?
Voertuigen:
1999 BMW E46 328Ci TS2
1992 BMW E36 316i Verkocht
1987 Suzuki VS1400
1996 Suzuki LS650 Verkocht
1984 Kawasaki 305CSR RIP

Verloop cil.inhoud: 305cc > 650cc > 1400cc > 2800cc
Drie keer raden hoe groot zal mijn volgende motor zal worden...

Maestroxl
Berichten: 362
Lid geworden op: 23 dec 2007, 09:46

Re: plaatsen spagetti spruitstuk

Bericht door Maestroxl » 15 okt 2009, 21:09

De flensen waarmee de M3 katalysators aan de spruitstukken vast gemaakt worden zijn anders. en de pijpen staan verder uit elkaar.


Sport katalysatoren moeten er inderdaad tussen gelast worden.

David320
Berichten: 203
Lid geworden op: 30 jun 2009, 00:16

Re: plaatsen spagetti spruitstuk

Bericht door David320 » 16 okt 2009, 00:09

kijk dit is precies wat ik wilde horen! 8)
zal vast verklappen dat ik op dit moment bezig met met een kompressor project, en wil geen 'half' werk doen wetende dat ik vermogen laat liggen door de standaard spruitstukken.

valt me wel op dat ze al op ebay staan voor 200 euro, helemaal tot een spruitstuk van Supersprint voor 1000 euro, zou hier heel veel verschil in zitten?

en mocht ik de kabels moeten verlengen, hoe gaat dit in zijn werk? (custom) verlengkabel of iets dergelijks?


alvast bedankt :)

Safar
Berichten: 114
Lid geworden op: 02 jul 2009, 16:31

Re: plaatsen spagetti spruitstuk

Bericht door Safar » 16 okt 2009, 08:22

Maestroxl: de M3 kats komen dan zeker in de plaats van de voorste demper? (nr 1)
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=18&fg=10
Dat zal zeker in mijn geval niet zo makkelijk gaan, omdat een M52TU geen 2-in-2 maar een 2-in-1 uitlaat heeft. Klopt dat?
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=18&fg=10

David320: je zal in principe "altijd" wel wat vermogen laten liggen, maar alles is een tradeoff en kost geld. Er is ook prestatiewinst te behalen met andere nokkenassen, lichtgewicht vliegwiel, LSD, underdrive pulleys etc etc.
Er zijn voldoende mensen (incl ikzelf) die rond rijden met een compressor met OEM headers, is niets mis mee. Tuurlijk, je hebt iets minder performance dan wanneer je ook headers vervangt. Maar dat geld ook voor alles wat ik hierboven noem.
Voertuigen:
1999 BMW E46 328Ci TS2
1992 BMW E36 316i Verkocht
1987 Suzuki VS1400
1996 Suzuki LS650 Verkocht
1984 Kawasaki 305CSR RIP

Verloop cil.inhoud: 305cc > 650cc > 1400cc > 2800cc
Drie keer raden hoe groot zal mijn volgende motor zal worden...

Maestroxl
Berichten: 362
Lid geworden op: 23 dec 2007, 09:46

Re: plaatsen spagetti spruitstuk

Bericht door Maestroxl » 16 okt 2009, 11:46

Klopt wel wat safar zegt.
Ik ben van een ESS twinscrew stage 2 naar een stage 2+ gegaan.
Na het vervangen van het spruitstuk kon ik vooral boven in de toeren merken dat hij gemakkelijker doorliep.
Ik weet niet in hoeverre het spruitstuk van een 330 gelijk is of verschilt van dat van een 320, maar bij een compressor is de invloed van een spruitstuk minder dan bij een atmosferische motor. Pas wanneer je naar de hogere stages gaat is het raadzaam om een uitlaatspruitstuk te monteren samen met nokkenassen en aangepaste software.
Ik weet niet welke compressor je wilt gaan monteren, maar ik zou beginnen met alleen de compressor.
Het achteraf monteren van een spruitstuk is het meeste werk dan ook niet meer.
De spruitstukken die je op marktplaats/ebay vind zijn replica's van de supersprint spruitstukken.
Persoonlijk vind ik de SS spruitstukken te duur voor de prestatiewinst die ze opleveren, de mp spruitstukken zijn net zo goed.
Zelf heb ik ze toen der tijd uit Amerika gehaald, maar het bedrijf waar ik ze vandaan heb bestaat niet meer.

David320
Berichten: 203
Lid geworden op: 30 jun 2009, 00:16

Re: plaatsen spagetti spruitstuk

Bericht door David320 » 16 okt 2009, 13:57

heren, wederom bedankt voor de nuttige info

De compressor die er bij mij in zal gaan wordt van Raptor, watergekoeld in het slakkehuis zelf in plaats van een intercooler. er wordt een apart koelwater systeem geinstalleerd speciaal hiervoor welke door een extra radiator wordt gekoeld.

Dit type is een centrifugaal compressor in plaats van een twin screw, dus heeft ook wat meer toeren nodig om boost te krijgen.
vandaar dat het spruitstuk me wel aansprak juist omdat deze dan nog beter zijn gassen kwijt kan op die toeren.

maar inderdaad helemaal gelijk, als de compressor er eenmaal inzit is het spruitstuk ook de moeite niet meer :) eerst kijken hoe het gaat rijden. Ben met andere nokkenassen wel bang dat mijn kleppen verbranden, of is dit een vooroordeel?
ben bang dat ik daarmee teveel stress krijg op het blok waardoor hij dus net over het randje van veilig gaat..

Maestroxl
Berichten: 362
Lid geworden op: 23 dec 2007, 09:46

Re: plaatsen spagetti spruitstuk

Bericht door Maestroxl » 16 okt 2009, 14:25

Dat merk ken ik niet. Hoeveel psi of bar aan druk heb je straks? tot 0.45 bar of 8psi is vrij veilig te noemen.
Ik ken mensen die met 9 tot zelf 12 psi rijden, waarvan 1 blok kapot is gegaan op 13psi.
Schade aan het blok zal door een verkeerde tune veroorzaakt worden of overboosten.
Te weinig benzine zorgt voor een hogere cilindertemperatuur.
Zolang de software in orde is valt het met verbrande kleppen wel mee.
Voor een gerust hart kan je een breedband lambdasonde installeren van bijv. Aem, hiermee kun je je lucht/brandstof verhouding in de gaten houden. Installeer ook nog een boostmeter en je bent helemaal klaar.

Het koelen gebeurd bij de twinscrew systemen op de zelfde manier (water/lucht) alleen zitten de koel elementen dan in het inlaat spruitstuk


Een dyno uitdraai met je lucht/benzine verhouding daar op zal een indicatie geven van de betrouwbaarheid van je setup.


Zo iets, op deze is te lezen dat de hoeveelheid benzine toeneemt naarmate er meer druk opgebouwd wordt.
Afbeelding

Safar
Berichten: 114
Lid geworden op: 02 jul 2009, 16:31

Re: plaatsen spagetti spruitstuk

Bericht door Safar » 16 okt 2009, 16:06

Opbouw van boost bij een centri heeft echter niets te maken met de flow aan de uitlaatkant. De centrifugale compressor bouwt de druk op in het compressorhuis en het inlaatspruitstuk. Dat een beter lopend uitlaatspruitstuk vermogen oplevert heeft te maken met de verlaging van tegendruk op de zuigers tijdens de exhaust stroke.

De druk die de compressor opbouwt is afhankelijk van de compressor-pulley (en natuurlijk zuigers & toestand van de zuigerringen), maar niet van het uitlaatspruitstuk.

Vervanging van nokkenassen die lijden tot verbrandde kleppen heb ik nog nooit van gehoord bij F/I BMW's, maar die mensen lopen ook niet met hele gekke timings. Wel kan de motor stationair wat zenuwachtiger worden (maar volgens mij ook niet bij een milde aanpassing, b.v. de TS2+ cams)

maestroxl's advies om het tot ~8psi te beperken (intercooled!) zou je inderdaad sieren om aan te houden. Met F/I wil je liever een kleine veiligheidsmarge aanhouden, en het is niet voor niets dat alle gerenomeerde compressor fabrikanten dit als grens bieden op OEM ingewanden.
(kleine correctie overigens, 8psi = 0,55 bar)

Ik weet overigens niet hoe de internals van een M54B22 zijn; bij een 3.0 is alles gesmeed, en bij mijn M52TUB28 zijn alleen de zuigers niet gesmeed. Daarbij des te meer reden om die 8psi niet te overschrijden.
Voertuigen:
1999 BMW E46 328Ci TS2
1992 BMW E36 316i Verkocht
1987 Suzuki VS1400
1996 Suzuki LS650 Verkocht
1984 Kawasaki 305CSR RIP

Verloop cil.inhoud: 305cc > 650cc > 1400cc > 2800cc
Drie keer raden hoe groot zal mijn volgende motor zal worden...

David320
Berichten: 203
Lid geworden op: 30 jun 2009, 00:16

Re: plaatsen spagetti spruitstuk

Bericht door David320 » 16 okt 2009, 19:31

Spoiler: Laat zien
Raptor is een Australisch merk, deze zal er in mijn auto geplaatst worden (maar dan niet gepolijst en zoveel mogelijk zwart)
http://www.raptorsc.com.au/products.php
er was al besloten om op +/- 0,45 bar ongeveer te gaan lopen, met een hele kleine overmaat benzine om het geheel nog wat koeler te houden, inderdaad om aan de veilige kant te blijven. uitlaatspruitstuk heeft idd niks te maken met compressordruk, maar misschien dat ie dan nog ff wat makkelijker door zijn toeren heen jaagt :) verwacht dat hij dat zowiezo wel zal doen aangezien ik volgens mij een 3.46 diff heb dus aardig kort

er worden nog verschillende meters gemonteerd bij de inbouw, te weten: compressor druk, olie temp en lucht/brandstofverhouding
Hoeft alleen nog maar een mooi plekje voor gevonden te worden.

aangezien er nergens iets te vinden is kwa sterkere zuigers wil ik ook zeker niet boven deze druk gaan zitten. Ben wel blij dat de sportievere nokkenas niet zo snel problemen geeft, misschien leuk voor later.

even ernaast uit algemene interesse: hebben jullie trouwens een dumpvalve? (zowel intern in de compressor, of in het inlaat traject, of helemaal niet) ben hier zelf wel benieuwd naar, zijn aardig wat tegenstrijdige verhalen.

alweer bedankt :amen:

Steven S
Berichten: 237
Lid geworden op: 31 aug 2008, 18:13
Locatie: GLD

Re: plaatsen spagetti spruitstuk

Bericht door Steven S » 16 okt 2009, 20:19

Van een scherpere nokkenas zal je motor in stationair zenuwachtiger lopen, maar dit is geheel afhankelijk van hoe ver je gaat. Makkelijk voorbeeld zijn circuitwagens, lopen stationair hoog en zenuwachtig.

Deze site bied veel onderdelen misschien interessant
http://www.ca-at.co.uk/category-Y2FyX21 ... 0Ng==.html
Hier worden ook oa. gesmede zuigers aangeboden.

David320
Berichten: 203
Lid geworden op: 30 jun 2009, 00:16

Re: plaatsen spagetti spruitstuk

Bericht door David320 » 16 okt 2009, 20:43

mooie site! bedankt ik ga er eens rondkijken

Safar
Berichten: 114
Lid geworden op: 02 jul 2009, 16:31

Re: plaatsen spagetti spruitstuk

Bericht door Safar » 17 okt 2009, 09:53

Blowoff valve is niet nodig op een compressor, meestal zit er een bypassvalve op die de lucht langs de compressor laat lopen bij partiële load (b.v. snelwegrijden).
De reden om een blowoff te hebben bij een turbo is om 'turbo surge' te voorkomen wanneer de gasklep dichtslaat (daarbij komt de lucht ineens terug naar de turbo, in tegengestelde richting... denk aan een stalen pijp tussen de spaken van je wiel terwijl je aan het fietsen bent ;)). Omdat een compressor aangedreven wordt door een snaar, en dus niet kan freewheelen, is dit geen probleem.

(sorry voor de Engelse vaktermen... alles dat ik weet over F/I komt van de Amerikanen/Britten dus ik weet niet beter...)

Overigens is ca-automotive een prima site/bedrijf, ik heb daar mijn TS2 gekocht en laten inbouwen. Die gasten weten wel e.e.a. over serieus tuning ;)
Voertuigen:
1999 BMW E46 328Ci TS2
1992 BMW E36 316i Verkocht
1987 Suzuki VS1400
1996 Suzuki LS650 Verkocht
1984 Kawasaki 305CSR RIP

Verloop cil.inhoud: 305cc > 650cc > 1400cc > 2800cc
Drie keer raden hoe groot zal mijn volgende motor zal worden...

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”