BMW M3 gaat hardcore als GTS
Geplaatst: 07 nov 2009, 19:33
BMW M3 gaat hardcore als GTS
Geen M3 CSL of GT4 dus: het is de BMW M3 GTS die de Nordschleife onveilig gaat maken! Zie ’m als een nog scherpere, nog snellere versie van de sowieso al heftige sportcoupé.
BMW heeft zich er niet gemakkelijk vanaf gemaakt bij de ontwikkeling van de GTS. Het feest begint onder de motorkap, want ja: BMW heeft kans gezien om meer pk’s uit de V8 te halen. Daarvoor moest wel de cilinderinhoud worden vergroot naar 4,4 liter. Het resultaat is een vermogen van 450 pk, 30 stuks meer dan de standaard-M3. Het blok is in alle GTS’ en gekoppeld aan een M DCT transmissie. Een titanium uitlaatsysteem zorgt voor een nog heftiger geluid.
Maar de GTS-behandeling bestaat niet alleen uit wat extra pk’s. Zo zijn er lichtgewicht 19-inch wielen, aan de voorzijde omhuld door 255/35 banden. Achter heeft het rubber de maat 285/30. Hierachter vinden we een verbeterd remsysteem en een instelbare wielophanging. Ook de splitter aan de voorzijde van de auto en de achterspoiler zijn instelbaar.
Uiteraard doet BMW Motorsport ook aan gewichtsbesparing. Maar omdat de gewone M3 al profiteert van veel verworvenheden van de E46 M3 CSL, de spirituele voorloper van de GTS, moesten de ingenieurs weer aan de slag om op nieuwe manieren gewicht van de auto af te schaven. Net als de CSL mist de GTS een radio, navigatiesysteem en airconditioning, maar bij de nieuweling is dat nog maar het begin. Ook de achterbank ging de container in en is vervangen door een rolkooi. De lichtgewicht kuipstoelen kenden we ook al uit de CSL. Het gewicht van de M3 GTS komt door al deze inspanningen uit op 1490 kilogram.
Het doel van BMW Motorsport is een snellere rondetijd op de Nordschleife dan met de E46 M3 CSL en het merk is vol vertrouwen dat dit ook gaat lukken. Het goede nieuws is dat de M3 GTS ook op de markt komt. De Duitse prijs is 115.000 euro inclusief btw. De gewone M3 kost in Duitsland 67.950 euro. De eerste exemplaren vinden in mei 2010 een eigenaar. De rest van de wereld moet tot na de zomer wachten op deze 911 GT3-killer uit Beieren.
Bron: Autoweek
Geen M3 CSL of GT4 dus: het is de BMW M3 GTS die de Nordschleife onveilig gaat maken! Zie ’m als een nog scherpere, nog snellere versie van de sowieso al heftige sportcoupé.
BMW heeft zich er niet gemakkelijk vanaf gemaakt bij de ontwikkeling van de GTS. Het feest begint onder de motorkap, want ja: BMW heeft kans gezien om meer pk’s uit de V8 te halen. Daarvoor moest wel de cilinderinhoud worden vergroot naar 4,4 liter. Het resultaat is een vermogen van 450 pk, 30 stuks meer dan de standaard-M3. Het blok is in alle GTS’ en gekoppeld aan een M DCT transmissie. Een titanium uitlaatsysteem zorgt voor een nog heftiger geluid.
Maar de GTS-behandeling bestaat niet alleen uit wat extra pk’s. Zo zijn er lichtgewicht 19-inch wielen, aan de voorzijde omhuld door 255/35 banden. Achter heeft het rubber de maat 285/30. Hierachter vinden we een verbeterd remsysteem en een instelbare wielophanging. Ook de splitter aan de voorzijde van de auto en de achterspoiler zijn instelbaar.
Uiteraard doet BMW Motorsport ook aan gewichtsbesparing. Maar omdat de gewone M3 al profiteert van veel verworvenheden van de E46 M3 CSL, de spirituele voorloper van de GTS, moesten de ingenieurs weer aan de slag om op nieuwe manieren gewicht van de auto af te schaven. Net als de CSL mist de GTS een radio, navigatiesysteem en airconditioning, maar bij de nieuweling is dat nog maar het begin. Ook de achterbank ging de container in en is vervangen door een rolkooi. De lichtgewicht kuipstoelen kenden we ook al uit de CSL. Het gewicht van de M3 GTS komt door al deze inspanningen uit op 1490 kilogram.
Het doel van BMW Motorsport is een snellere rondetijd op de Nordschleife dan met de E46 M3 CSL en het merk is vol vertrouwen dat dit ook gaat lukken. Het goede nieuws is dat de M3 GTS ook op de markt komt. De Duitse prijs is 115.000 euro inclusief btw. De gewone M3 kost in Duitsland 67.950 euro. De eerste exemplaren vinden in mei 2010 een eigenaar. De rest van de wereld moet tot na de zomer wachten op deze 911 GT3-killer uit Beieren.
Bron: Autoweek