Pagina 1 van 1
Chippen 525D.
Geplaatst: 22 nov 2009, 00:22
door EEHA
Ik ben deze week met de 525 bij de chip specialist geweest.
Ik wou hem laten chippen door Digicar van 163 PK met 400 Nm naar 210 PK met 480 Nm.
Verder vanuit het recente verleden goede ervaring met de software van dit bedrijf.
Moet de komende week nog weer opnieuw langs want de electronica overdracht verliep niet geheel vlekkeloos en dit is dus nog niet gelukt.
Een en ander gaat tegenwoordig een stuk lastiger dan bij de oudere motoren als de Dci's en TDI's
hier kon nog gewoon via de stekker de software worden uitgelezen, bewerkt en teruggeplaatst worden.
Nu moet de computer er compleet uit, en via de contacten op de printplaat kan de software worden herschreven.
Toch wel lekker complex
Re: Chippen 525D.
Geplaatst: 22 nov 2009, 11:28
door bjornc
Zal ook wel flinke stuiver kosten dan.
Re: Chippen 525D.
Geplaatst: 22 nov 2009, 22:36
door 320d touring
Ik zie aan jouw uitlaat dat je een roetfilter hebt. Het lijkt me niet verstandig hem te chippen, er zijn heel veel problemen met kapotte filters door te hoge uitlaatgastemperaturen na het chippen. Dit is ook de reden dat ik hem nog origineel heb gelaten.
Re: Chippen 525D.
Geplaatst: 26 nov 2009, 21:03
door EEHA
@ 320D Touring:
Bij dit type kennen wij geen problemen met roetfilter. Het is een goed aan te passen motor die zich eigenlijk altijd probleemloos laat aanpassen.
Citaat van Digicar Tuning
btw, mijn maatje rijdt inmiddels ruim een jaar (zo'n 100000km) met een gechipte 525D.
Bevalt hem ook uitermate goed.
Re: Chippen 525D.
Geplaatst: 27 nov 2009, 21:42
door EEHA
De computer is vandaag herschreven.
Het resultaat is verbluffend, er is een flinke bak met trekkracht bijgekomen.
Maar even belangrijk, hij loopt wat rustiger en schakelt eerder over dan voorheen.
Ook lijkt de brandstofconsumptie voordeliger uit te vallen, maar eens goed bijhouden.
De afstand tot tanken op de boordcomputer liep vandaag i.i.g. wel behoorlijk op, hoe meer ik reed hoe verder ik kon.
Kijken of ik ooit nog weer aan tanken toekom
Re: Chippen 525D.
Geplaatst: 03 dec 2009, 16:26
door OverSoft
EEHA schreef:...
Een en ander gaat tegenwoordig een stuk lastiger dan bij de oudere motoren als de Dci's en TDI's
hier kon nog gewoon via de stekker de software worden uitgelezen, bewerkt en teruggeplaatst worden.
Nu moet de computer er compleet uit, en via de contacten op de printplaat kan de software worden herschreven.
Toch wel lekker complex
Wat een onzin, ik heb em laten chippen bij ZipTuning in Utrecht en daar ging het gewoon via de OBD2 poort. Laptopje er aan voor 15 minuutjes en klaar.
Ik ben overigens van 217pk (500NM) naar 270pk (610NM) gegaan en ze hebben er de sport-tranmissie ingeflashed (blijkbaar is het verschil tussen normale StepTronic en Sport StepTronic alleen de software...). Kostte 500 euro en ik kreeg er nog een horloge bij ook. (Mocht ik uitzoeken, geen goedkope Swatch rommel, maar een leuke Aeromatic 1912)
Re: Chippen 525D.
Geplaatst: 06 dec 2009, 16:19
door EEHA
Mogelijk dat Zipptuning de software op een andere manier dus wel via de OBD 2 Poort kan lezen en schrijven.
Bij digicar lezen en schrijven ze de software rechtstreeks vanaf de printplaat.
Hoeft m.i. geen invloed te hebben op het resultaat, misschien wel in de investering voor wat betreft soft- en hardware.
De 1 haalt het linksom, de ander rechtsom.
Onzin is het echter niet, gezien ik er zelf met de neus bovenop stond.
De vermogens toename is denk ik grotendeels gelijk bij de verschillende leveranciers.
Voor de E60/61 zie je steeds de 525D krijgt het vermogen van de 530D, en de 530D krijgt het vermogen gelijk aan de 535D
Re: Chippen 525D.
Geplaatst: 09 dec 2009, 00:30
door OverSoft
EEHA schreef:...
Onzin is het echter niet, gezien ik er zelf met de neus bovenop stond.
...
Het zal misschien wel zo gedaan zijn, maar jij zei:
EEHA schreef:Een en ander gaat tegenwoordig een stuk lastiger dan bij de oudere motoren als de Dci's en TDI's
hier kon nog gewoon via de stekker de software worden uitgelezen, bewerkt en teruggeplaatst worden.
Nu moet de computer er compleet uit, en via de contacten op de printplaat kan de software worden herschreven.
Toch wel lekker complex
Dat is dus gewoon onzin, de computer hoeft er helemaal niet uit en het kan nog steeds gewoon via de OBD2 poort, zoals het hoort. Dat Digicar te goedkoop is om een kabel te halen van onder de 250 euro, vind ik overigens schandalig, er kan veel meer mis gaan met het pielen op printjes zelf dan gewoon een simpele flash actie (die ook bij een mislukte flash gewoon opnieuw gedaan kan worden).
Re: Chippen 525D.
Geplaatst: 31 jul 2010, 10:06
door Henk&Marion
Beetje laat, maar kijk eens op deze site:
http://www.racechip.de
Re: Chippen 525D.
Geplaatst: 22 okt 2010, 08:41
door Digicar
Een beetje late reactie misschien, maar ik wil hier even eea rechtzetten.
Dit is trouwens geheel tegen mijn principes in (dingen uit vechten via internet), maar voor deze keer maak ik graag een uitzondering.
Beste OverSoft,
Gezien uw reactie blijkt het dat u totaal geen weet hebt van het programmeren van motorstuurapparaten.
Het programmeren in de ecu is vele malen stabieler dan het programmeren via de OBD-poort in een auto, wat betreft BMW. Wat onze collega's doen zal best. Wij gaan er niet voor om zo snel mogelijk die software op de processor te krijgen en af te rekenen, wij geven liever de voorkeur aan kwaliteit en wij willen dan ook graag de tijd nemen om onze klanten met de grootst mogelijke zorg te behandelen. Als het 30 minuten extra in beslag neemt om de ecu van een E60 te (de)monteren, dan is dat voor ons geen probleem.
Wat betreft het openen en programmeren van een BMW EDC16 of EDC17 (eu4/5) ecu... er is er bij ons nog nooit een gesneuveld hoor. En we hebben er al heel veel mogen doen, het feit dat wij voor vele officiële BMW-dealers software programmeren zegt genoeg lijkt mij.
Laten we het over die 250 euro voor "een kabeltje" al maar helemaal niet hebben, als u enig idee heeft wat wij aan apparatuur in bezit hebben zou u hier hard om lachen. Vergeet niet dat wij meestal de eerste in Nederland zijn met een oplossing (van uitstekende kwaliteit) voor nieuwe auto's.
Ik hou het hierbij en ga er ook verder niet over in discussie, wat zoals ik al zei tegen onze principes is.
Met vriendelijke groet,
Tom van der Weijden - Digicar Tuning Centre
Re: Chippen 525D.
Geplaatst: 22 okt 2010, 18:30
door GreyCooperS
Eens met bovenstaande post.
En uit eigen ervaring... Blijf als je centen en een echt resultaat je lief is, heel erg ver bij Zip vandaan....
Ik werk regelmatig bij een tuner die al veel Zip leed heeft moeten herstellen.
Re: Chippen 525D.
Geplaatst: 24 okt 2010, 19:36
door bkw38
Ik heb een 530d, Ik vond het kracht wat ik ervan kreeg origineel wel genoeg.. Maar nadat ik die sprintbooster heb gekocht.. wil ik toch wel meer power... waarom? Omdat het kan!
Maar d'r word verteld dat een 530d net zoveel pk's kan krijgen als een 535.. maar een 535 heeft toch twinturbo? Hoe zit het dan? is het wel verstandig?