Pagina 1 van 2

Kachel wordt niet warm, motor wel.

Geplaatst: 05 jan 2010, 19:10
door Thor
Hallo,

sinds een paar dagen wordt het niet meer warm in mijn e46. De motor wordt wel warm.
De bovenste slang van de radiateur wordt wel gewoon snel warm alleen de onderste blijft koud.
De temperatuurmeter geeft wel gewoon de normale bedrijfstemperatuur aan. (constant precies in het midden)

Iemand een idee wat dit kan zijn? Thermostaat misschien? Waar zit die precies? :?


Alvast bedankt.

Re: Kachel wordt niet warm, motor wel.

Geplaatst: 05 jan 2010, 19:18
door JJ-BMW-F30
Heb je het wieltje tussen de ventilatieroosters boven je middenconsole naar de stand met de 3 rode stippen gedraaid ?

Re: Kachel wordt niet warm, motor wel.

Geplaatst: 05 jan 2010, 20:57
door Thor
Ik heb geen wieltje tussen de ventilatie-roosters en ook geen wieltje met 3 rode stippen.
Alleen naast de roosters zitten wieltjes maar die zijn gewoon voor open/dicht.

Nee, het probleem moet volgens mij ergens bij de radiateur zitten daar de onderste slang (radiateur uit) gewoon helemaal niet warm wordt.
Motor wel en bovenste slang (radiateur in) wordt ook warm.

Re: Kachel wordt niet warm, motor wel.

Geplaatst: 05 jan 2010, 21:18
door RoLoo
...als delen van het koelsysteem wel warm worden, en andere delen niet, dan klinkt dat alsof het systeem nodig ontlucht moet worden. Want waar lucht zit, kan geen (warme) koelvloeistof komen, en dat kan dan ook heel goed de oorzaak zijn van de koude 'verwarming'.

Re: Kachel wordt niet warm, motor wel.

Geplaatst: 05 jan 2010, 23:20
door JJ-BMW-F30
Op de foto tussen de 2 ventilatieroosters zit een draaibaar wieltje waarmee je ook de warme of koude luchtstroom kan instellen.

Afbeelding

Ik ging er vanuit dat elke E46 hiervan voorzien was, maar blijkbaar dus niet.

Re: Kachel wordt niet warm, motor wel.

Geplaatst: 06 jan 2010, 13:52
door Robbiegoal
Enkel de E46's met airco hebben die mogelijkheid. Mijn vader heeft het niet in zijn 316i bijvoorbeeld.

Re: Kachel wordt niet warm, motor wel.

Geplaatst: 06 jan 2010, 16:33
door bjornc
Lol, tja je gaat er gemakshalve vanuit dat iedereen wel airco op z'n E46 heeft :P
Weer wat geleerd

Re: Kachel wordt niet warm, motor wel.

Geplaatst: 06 jan 2010, 19:19
door Thor
RoLoo schreef:...als delen van het koelsysteem wel warm worden, en andere delen niet, dan klinkt dat alsof het systeem nodig ontlucht moet worden. Want waar lucht zit, kan geen (warme) koelvloeistof komen, en dat kan dan ook heel goed de oorzaak zijn van de koude 'verwarming'.
Bedankt voor de reactie.
Ik heb vandaag het systeem afgetapt, radiator gespoeld (was schoon en niet verstopt) en weer opnieuw gevuld en ontlucht.
Het probleem is er nog steeds.
Morgen haal ik de thermostaat er uit om deze te testen. Ben benieuwd.

Ondertussen sta ik natuurlijk open voor alle suggesties :amen: :)

Geplaatst: 06 jan 2010, 20:01
door RoLoo
Thor schreef:
Het probleem is er nog steeds.
Morgen haal ik de thermostaat er uit om deze te testen
Moet je daarna wel weer het systeem bijvullen, ontluchten, bijvullen, enz.enz.

Succes met zoeken ; een beetje verwarming in deze donkere dagen is tenslotte geen overbodige luxe !

Re: Kachel wordt niet warm, motor wel.

Geplaatst: 06 jan 2010, 20:19
door largeproject
Ontluchten gebeurd met draaiende motor :? en van he laagste punt naar het hoogste toe gaan daarbij de verwarming geheel open.

BTW: waat voor type auto heb je???
Bij veel diesels zit een bijverwarming of electrische of in de vorm van een kachel op diesel gestookt.

Re:

Geplaatst: 06 jan 2010, 20:25
door Thor
[/quote]

Moet je daarna wel weer het systeem bijvullen, ontluchten, bijvullen, enz.enz.


(| Tja, ik weet het,.... tis nie handig ;( Maar mijn gereedschap had ik vandaag niet in de buurt anders had ik natuurlijk meteen de thermostaat gecheckt en ik had gehoopt dat het na mijn werk van vanmiddag wel opgelost zou zijn.......... Helaas!

Re: Kachel wordt niet warm, motor wel.

Geplaatst: 10 jan 2010, 20:05
door Roy323Ci
Dit probleem heb ik dus ook sinds enkele dagen ... Motor komt netjes op temperatuur, kachel blijft koud. Daarbij hoorde ik een rateltje bij de verschillende rollen en spanners aan de voorzijde van het blok. Dus vandaag waterpomp vervangen, gevuld met verse koelvloeistof en wat denk je.... Probleem is er nog steeds, dus een paar dingetjes geprobeerd.
Het stekkertje van de kachelkraan gehaald ,als het goed is geeft deze dan de normale open verbinding, maar nog steeds blijft de ingaande slang op de kachelkraan warm en de uitgaande koud. Dus kachelkraan defect. Deze gaat ik morgen vervangen en bestellen. Ik houd jullie op de hoogte.

ps De thermostaat zit buiten het hele kachelcircuit om. Dus als de motor netjes op temperatuur blijft hoef je deze niet te testen.

Re: Kachel wordt niet warm, motor wel.

Geplaatst: 10 jan 2010, 23:00
door Thor
Ja klopt, het testen van de thermostaat heb ik ook al overgeslagen nadat ik van verschillende kanten te horen heb gekregen dat dat geen zin heeft.

Maar kan je mij uitleggen waar ik de kachelkraan kan vinden, dan kan ik die mogelijkheid ook uit gaan sluiten... :)

Alvast bedankt.

Re: Kachel wordt niet warm, motor wel.

Geplaatst: 13 jan 2010, 21:45
door Roy323Ci
Bij mijn 6 cilinder als je rechts onder het luchtfilterhuis doorkijkt. Zit je een klein koepeltje met 2 KV slangen eraan.

Re: Kachel wordt niet warm, motor wel.

Geplaatst: 15 jan 2010, 14:13
door boeier43
Hallo,
Het ziet er idd naar uit dat je waterventiel stuk is de klep is dicht op de zitting.
Het ventiel bevindt zich als je voor de geopende motorkap staat aan de rechterzijde richting het schutboard tegen het linker spatbord.Hij zit trilvast tegen het spatbord aan met 3 ronde rubbers.
Even het luchtfilterhuis weghalen en je ziet hem zitten. 2 slangen en een elektrische aansluiting 1 slang gaat naar de kachelradiator. Het vervangen is een fluitje van een cent
Ik had het probleem toen dat tussen de klep en de zitting van het ventiel een stukje afgebroken plastic van de thermostaathouder via het koelwater tussen de klep zat. Het waterventiel sloot dus niet meer. Lekker warm dus in de zomer!
Ik had nl eerst de thermostaat vervangen omdat deze los zat in het plastic-thermostaat-huis vervolgens waren stukjes plastic via het koelwater tussen het waterventiel vast gaan zitten. Na het verwijderen was het probleem over
Ik heb eventueel een goed functionerend waterventiel BMWnummer 64118369805 voor je hij zit in alle types E46.