Pagina 1 van 4
Vervuilde turbo?
Geplaatst: 30 jan 2010, 22:09
door Michiel Bos
Afgelopen vrijdag ben ik met m'n 330xd langs geweest bij een BMW specialist voor het uitlezen van m'n auto omdat ik af en toe last heb van vermogens verlies. Bij volgas versnelt de auto dan nauwelijks, de automaat schakelt terug maar dit maakt weinig uit, de verbruiksmeter loopt ook niet verder op dan 10-12 l/100 km. Dit probleem doet zich eigenlijk alleen voor bij 100-140 km/h en kan een moment later weer verdwenen zijn en dan presteert de motor weer naar behoren .
De specialist (wiens naam ik even in het midden hou) heeft het systeem uitgelezen en constateerde een probleem met de inspuiting en een te hoge turbo druk, dit laatste kwam volgens hem door een vervuilde turbo waardoor de schoepen niet meer juist verstellen en de motor een te arm mengsel krijgt. In principe klopt dit aardig met mijn bevindingen. De garagist stelde voor (als alternatief voor het vervangen van de turbo) om de turbo te spoelen, de unit wordt dan losgekoppeld en opgevuld met een reinigingsmiddel. Dit laten ze een nacht weken en kan de oplossing zijn. Wat ik nu graag wil weten: heeft de turbo aan beide zijden verstelbare schoepen? Hoe worden deze versteld, vacuüm of hydraulisch? Als het gaat om het ingaande deel, hoe komt deze vervuiling? Slecht/verkeerd luchtfilter wellicht? De auto is volgens het boekje onderhouden (deutsche grundlichkeit.. ), dus daar ligt het volgens mij niet aan. Zijn er meer mensen die dit probleem hebben (gehad)? En als laatst; wat kost het vervangen van de turbo, het spoelen zit ongeveer op 1/10 van dit bedrag…
Alvast bedankt voor jullie input!
Groet,
Michiel.
Re: Vervuilde turbo?
Geplaatst: 31 jan 2010, 00:15
door largeproject
Re: Vervuilde turbo?
Geplaatst: 31 jan 2010, 01:30
door bibic
Heb je dit zelf al eens toegepast?
Re: Vervuilde turbo?
Geplaatst: 31 jan 2010, 03:51
door Niels
Over diesels is al vrij veel geschreven:
http://www.bmwportal.nl//het-wel-en-wee ... t2412.html
Het verstellen van de turbo schoepen gaat met vacuum net als de verbruiksmeter. Een lek vacuum systeem zorgt ervoor dat de turbo in maximale opbrengst staat. Aangezien de verbruiksmeter op een bepaald moment niet helemaal uitslaat bij vol gas zou ik concluderen dat je een lek in het vacuum systeem hebt ware het niet dat het probleem optreedt bij een bepaalde snelheid. Ik zou wel beginnen met het controleren van het vacuum systeem, is waarschijnlijk ook het goedkoopst

Ook kan ik me indenken dat de automaat nog van invloed kan zijn in de route aangezien de bak op de stand van het gaspedaal reageert.

Re: Vervuilde turbo?
Geplaatst: 31 jan 2010, 12:22
door largeproject
bibic schreef:
Heb je dit zelf al eens toegepast?
Nee,heb geen last (nog) gehad er van.
Kan wel eens informeren wat het setje kost, inotech levert ook ander spul op mijn werk, ervaring leert dat het de helft goedkoper is als in de detailhandel.
Zit alleen niet op het werk wat het met zich mee brengt te wachten

Re: Vervuilde turbo?
Geplaatst: 31 jan 2010, 15:22
door sebasel*
als je een doos moet afnemen zijn er misschien meer liefhebber voor hier (kleine groupbuy ?)
Re: Vervuilde turbo?
Geplaatst: 01 feb 2010, 10:19
door Michiel Bos
Bedankt voor de reacties;
@largeproject, ik zou het graag zelf willen doen, maar aangezien ik geen garage of oprijpad heb (woon in Rotterdam) moet ik aan de straat staan sleutelen.
@Niels, bedankt voor de info, weer wat wijzer geworden.. Ik ga proberen uit te vinden of er wellicht een vacuum lek bij de turbo bevindt.
@allen, Ik zal m'n bevindingen van het spoelen hier tzt posten (10 februari ga ik voor de bijl), wellicht dat dit mensen (al dan niet) enthousiasmeert voor een kleine groupsbuy..?
Groet,
Michiel.
Re: Vervuilde turbo?
Geplaatst: 01 feb 2010, 12:34
door bibic
Nee,heb geen last (nog) gehad er van.
Kan wel eens informeren wat het setje kost, inotech levert ook ander spul op mijn werk, ervaring leert dat het de helft goedkoper is als in de detailhandel.
Zit alleen niet op het werk wat het met zich mee brengt te wachten
Ben wel benieuwd hoe het in z'n werk gaat en wat het kost natuurlijk, na 240.000 KM kan mij turbo wel een cleanup gebruiken

Re: Vervuilde turbo?
Geplaatst: 01 feb 2010, 13:43
door Fabian79
+ dat innotech goede spullen levert.
Misschien maakt tunap ook wel zoiets??
Re: Vervuilde turbo?
Geplaatst: 01 feb 2010, 18:28
door largeproject
bibic schreef:Nee,heb geen last (nog) gehad er van.
Kan wel eens informeren wat het setje kost, inotech levert ook ander spul op mijn werk, ervaring leert dat het de helft goedkoper is als in de detailhandel.
Zit alleen niet op het werk wat het met zich mee brengt te wachten
Ben wel benieuwd hoe het in z'n werk gaat en wat het kost natuurlijk, na 240.000 KM kan mij turbo wel een cleanup gebruiken

Zo ongeveer.
http://www.innotec-automotive.nl/Static ... an_Set.pdf
Als de vertegenwoordiger komt zal ik eens vragen wat het kost en wat de handel ervoor vraagt.
Re: Vervuilde turbo?
Geplaatst: 01 feb 2010, 23:04
door AlpinaDrachten
Vervuiling kan komen door roetophoping.... De EGR klep zorg voor roetophoping in de inlaat... dus mogelijk ook op je turbo..
Re: Vervuilde turbo?
Geplaatst: 01 feb 2010, 23:42
door Fabian79
Ben ik het niet mee eens.
De egr zit na de turbo. De lucht gaat echt niet terug door de turbo heen.
Vervuiling komt eerder door minimale olielekkage in de turbo (komt heel heel heel vaak voor) en de combinatie van
zeer fijn stof dat door je luchtilter heen slaat.
De turbo wordt gesmeerd met motorolie en de afdichtingen lekken eigenlijk altijd wel iets (heel minimaal als het goed is)
Re: Vervuilde turbo?
Geplaatst: 02 feb 2010, 11:42
door AlpinaDrachten
Egr zit voor ff inlaat. Dus niet na de turbo...
Re: Vervuilde turbo?
Geplaatst: 02 feb 2010, 11:55
door bibic
Dit is wel echt gaaf man, zo je turbo cleanen! Laat maar weten wat het kost, is zeker het overwegen waard!
Gr - Bibic
Re: Vervuilde turbo?
Geplaatst: 03 feb 2010, 14:46
door BMW_Mischa
De EGR zit zowel in het uitlaat als in het inlaat traject. "Exhaust Gas Recirculation" o.t.w. de uitlaat gassen weer terug in de inlaat. Goed voor het milieu maar ook goed voor de roet vorming... Uitlaat gassen zijn nou eenmaal niet echt fantastisch om nog een keer te verbranden (Al worden ze natuurlijk gemengd met verse inlaat lucht) De EGR zal tijdens volgas dicht gaan en er zo voor zorgen dat er alleen nog maar verse lucht aangezogen wordt om maximale verbranding te kunnen leveren. Helaas komt de EGR vaak zo dicht met roet en troep te zitten dat de klep niet meer (helemaal) sluit en je dus ook onder volgas uitlaatgassen blijft aanzuigen. Met als gevolg vermogen verlies en fijn extra veel roet... Niets voor niets dat die dingen vaak, voor zover mogelijk, verwijderd/ afgedopt worden.
De exacte locatie (voor/na turbo) bij onze BMW's durf ik zo niet te zeggen. Maar de EGR heeft zeker wel invloed op de roetvorming! En uiteindelijk zal die troep altijd langs de turbo moeten komen.