Logo BimmerPortal, Nederlands grootste BMW forum

Als autoliefhebber zijn we vaak sceptisch als het om elektrische auto’s gaat. De beleving, het gevoel, maar ook het geluid van een draaiende brandstofmotor brengt vaak een groot verschil met zich mee, waardoor we geneigd zijn de elektrische auto bij voorbaat al af te schrijven. Maar dan komt daar ineens de BMW iX3. Gaat dit nieuw BMW model onze kijk op elektrische voertuigen veranderen?


100% elektrisch BMW model

Een nieuw hoofdstuk in de elektromobiliteit, dat is wat BMW Group met de nieuwe BMW iX3 voor ogen heeft. Dit voornoemde model zal het eerste 100% elektrische model worden, dat de vijfde generatie van de BMW eDrive technologie bevat. Deze technologie zal pas vanaf 2021 ook in de BMW i4 en BMW iNEXT komen. De BMW iX3 kan hierdoor dus wel als voorloper in technologie worden gezien.


Actieradius BMW iX3: meer dan 440 km

Doordat de actieradius van de BMW iX3 ruim 400 kilometer bedraagt, is deze auto volgens BMW zeer geschikt voor dagelijks gebruik. Uiteraard is iedere liefhebber ook benieuwd naar het vermogen. Gelukkig lever je daar niet op in! Sterker nog, doordat de BMW iX3 over de nieuwste BMW eDrive technologie beschikt, waarbij de elektromotor, de elektronica en de transmissie in een gezamenlijke behuizing zijn samengebracht, scheelt dit ongekend veel ruimte en gewicht. Hierdoor is de verhouding tussen het motorvermogen en het gewicht van de aandrijflijn met 30% verbeterd ten opzichte van de ‘oude techniek’.

Maar goed, tijd voor harde cijfers. Het maximum vermogen van de iX3 komt door de nieuwe techniek op 286 pk, gecombineerd met een hoge koppel van maar liefst 400 Nm. Uiteraard zijn dit nog wel voorlopige cijfers, benadrukt BMW. Wel opvallend is dat de koppel ook bij hogere toerentallen beschikbaar blijft, dankzij exclusieve designmaatregelen.
En liefhebbers, niet getreurd: de iX3 is achterwiel aangedreven en door de efficiency van het aandrijfsysteem ervaar je ook nog eens de traditionele rijbeleving van achterwiel aangedreven modellen, aldus BMW. Mijn interesse is gewekt!


Is de nieuwe BMW iX3 echt goed voor het mileu?

Vaak bestaat er de twijfel of een elektrische auto ook daadwerkelijk goed is voor het milieu. Zo las ik laatst een artikel dat een elektrisch voertuig pas “beter” was voor het milieu, als je de grens van 700.000 gereden kilometers passeert. Dat roept natuurlijk gelijk de vraag op hoe BMW de iX3 zo groen mogelijk heeft gekregen.

Uiteraard streeft de BMW Group naar maximale CO2 reductie, een gegeven waar op dit moment veel over te doen is. Daarnaast heeft BMW bekend gemaakt dat het gebruik van zeldzame aardmetalen overbodig is, tijdens de constructie van de elektromotor.
Maar goed, dit zegt nog niet veel over de daadwerkelijke ‘verbetering’ voor het milieu. BMW geeft hierover aan dat de iX3 ruim 30% voordeel biedt ten opzichte van de BMW X3 sDrive 20d bij gemiddeld Europees stroomverbruik. Als de auto altijd wordt geladen met groene elektriciteit, is het voordeel zelfs ongeveer 60%. Cijfers waar je voor mijn gevoel best trots op mag zijn.


Bijzonder: BMW Group ontwikkelt en produceert in eigen beheer

Al meer dan tien jaar ervaring, dat heeft BMW Group op het gebied van elektromobiliteit. Maar dat is niet het meest bijzondere. Wat mij echt opviel tijdens het schrijven van dit item, was dat alle onderdelen van de BMW eDrive technologie door BMW zélf zijn ontwikkeld en dat alle elektromotoren en hoogvoltagebatterijen ook nog eens in eigen fabriek geproduceerd worden.

Ter vergelijking, elektrisch autofabrikant Tesla besteed dit deel uit aan productiepartner Panasonic. Het zou overigens wel hun voorkeur hebben om in de toekomst de productie ook in eigen beheer te hebben.


Conclusie: benieuwd naar de rijvaardigheden van de BMW iX3

Al met al ben ik na het schrijven van dit item zelf zeer benieuwd naar de rijvaardigheden van dit 100% elektrische BMW model. Mocht BMW mij benaderen voor een review na een proefrit, zou ik dit zeker niet afslaan. En laten we eerlijk wezen, de velgen zijn misschien niet geheel mijn smaak, maar de rest van de auto is zeker geen straf om te zien.


Prototype van de vijfde generatie BMW Group eDrive technologie: de elektromotor, transmissie en de elektronica zijn samengebracht in een gezamenlijke, compacte eDrive behuizing.


BMW Concept iX3 en BMW i Vision Dynamics.


De BMW iNEXT (links), de BMW i4 (rechts) en de BMW iX3 (midden) worden getest in strenge weersomstandigheden.

Groot BMW forum

BMW forum logo

Ben je op zoek naar informatie over jouw BMW, dan vind je bij ons op het forum een enorm grote achterban met meer dan 30.318 leden die jou bij kunnen staan.

button-meld-je-aan

Ekris BMW Products JRwheels Vorsteiner
Oliewereld Koed Guerrilla Exhaust BimmerParts
Fullcartuning ST Suspension Z Performance Automaan
KW suspensions Remus  Wagner Tuning  

BimmerPortal het BMW Forum

BimmerPortal is de verzamelplaats voor alle BMW liefhebbers waar veel BMW informatie te vinden is. We zijn naast de grootste BMW community vooral het gezelligste BMW Forum van Nederland en België met het laatste BMW nieuws en evenementen verslagen.

Kenmerken van BimmerPortal, het BMW forum

check-vink Technische kennis: Door alle behandelde topics zijn wij één groot vraagbaak
check-vink Vriendschappen: Gezamelijke interesse is een mooie basis tot nieuwe vrienden
check-vink Evenementen agenda: Bezoek jij wel eens een evenement? Check onze agenda
check-vink BMW onderdelen: Heb jij een onderdeel nodig? Bekijk het tekoop gedeelte