Motornotprogramm 523i 2000 [Fixed]

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
joostvdkieft
Berichten: 31
Lid geworden op: 26 okt 2020, 23:42
Locatie: Nijmegen

Motornotprogramm 523i 2000 [Fixed]

Bericht door joostvdkieft » 03 dec 2020, 14:10

Goedemiddag allemaal,

De laatste weken heb ik veel last van motorstoringen. De motor loopt dan onregelmatig. Sinds een tijdje gaat hij dan af en toe in de noodloop, de melding ‘Motornotprogramm’ komt dan in beeld en gaat ie alleen nog pruttelend, hortend en stotend vooruit. Ik kreeg hem daar nog weleens uit, maar nu blijft hij er in.

Iemand die dit ook eens gehad heeft? Mijn garage denkt (na uitlezen) aan een vacuümlek in de carterventilatie en/of de lambdasondes, degenen die voor de katalysator zitten. Het lijkt er op dat het met het brandstof-/luchtmengsel te maken heeft. Is er eventueel een handige Harry in de buurt van Nijmegen die dit (eventueel tijdelijk) kan fixen? Ik heb al onderdelen besteld, maar die zijn nog niet binnen.

Ben van plan om 12-13 dec af te reizen naar Groningen, waar een kameraad van mij een werkplaats heeft. Zou jammer zijn als ik niet eens die kant op kan...

Groeten,
Joost
Laatst gewijzigd door joostvdkieft op 10 dec 2020, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
E39 523iA Executive - Anthrazit Metallic - 2000: Bernhard Markus Wilhelm I, roepnaam Klaus

joostvdkieft
Berichten: 31
Lid geworden op: 26 okt 2020, 23:42
Locatie: Nijmegen

Re: Motornotprogramm 523i 2000

Bericht door joostvdkieft » 10 dec 2020, 15:56

Hulp is niet meer nodig, gelukkig. Inmiddels is de auto compleet nagekeken op verstoppingen en lekkages in het inlaattraject. Hierdoor werden allemaal verkeerde waardes gemeten en doorgegeven, waardoor de hele brandstof-/luchtmenging op hol sloeg. Carterventilatie en kleppendekselpakkingen zijn vervangen. Daarnaast ook de lamba’s (bank 1&2) vóór de katalysator, aangezien de originele er nog in zitten die bij 160dkm vervangen hadden kunnen/moeten worden. Is dat ook gelijk maar gebeurd.

Motor geeft nu geen storingen meer bij het uitlezen, loopt prachtig en pakt nu erg goed op. Opgelost dus!
E39 523iA Executive - Anthrazit Metallic - 2000: Bernhard Markus Wilhelm I, roepnaam Klaus

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”