E39 M5: Koppeling of versnellingsbak probleem?

Specifieke vragen of gewoon praten over het E39 ///M5 model.
Gebruikersavatar
badouwes
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 nov 2010, 13:41
Locatie: Voorburg

E39 M5: Koppeling of versnellingsbak probleem?

Bericht door badouwes » 01 sep 2015, 16:30

Gisteren rijd ik weg van het werk, in mijn E39 :///m:5 om al na 1 km, bij het terugschakelen van 5 naar 4, compleet niet in staat om de bak in welke versnelling dan ook te krijgen. Koppelingspedaal volledig in .... maar geen versnelling.... :nee:

Er was geen enkel plotseling lawaai, geen geluid van brekend spul ..

Na volkomen tot stilstand geomen te zijn, slaagde ik erin om de eerste versnelling, met behoorlijk veel kracht en een lichte 'clunk' in te zetten. Eenmaal in de versnelling kon ik de auto normaal verplaatsen.

Met de 'clunk' vermoedde ik aanvankelijk een onvolledige ontkoppeling.... maar dan, de M5 had geen enkele kruipneiging.

Een lekkende koppelingcilinder / remvloeistof lekken? Het niveau in de rem reservoir is ok.

Met de ' achteruit' hetzelfde verhaal. Hard duwen, 'clunk', normale verplaatsing.

De Wegenwacht gebled, de man nam niet eens de moeite om een kijkje onder de auto te nemen (het regende zwaar): zijn snelle conclusie: de koppeling komt niet of niet volledig los.

De M5 kreeg een lift en naar de garage. De eigenaar van de garage, was in staat om in de M5 dubbel clutchend te rijden, en zijn oordeel is: waarschijnlijk een versnellingsbak probleem, mogelijk een koppeling probleem. Kan het pas zeggen als de versnellingsbak eraf gaat om beter zicht te krijgen. :bang:

Wie heeft ervaring met soortgelijke problemen en wat was het probleem in het einde?

Koppeling of versnellingsbak? Als het de versnellingsbak is, kan ik niet begrijpen hoe ineens alle versnellingen niet meer in te zetten zijn ....

Ben benieuwd naar jullie ervaringen. :)
OEM M5 is enough.... lovely!

Gebruikersavatar
niels 323i
Berichten: 381
Lid geworden op: 16 sep 2013, 14:39

Re: E39 M5: Koppeling of versnellingsbak probleem?

Bericht door niels 323i » 03 sep 2015, 09:53

als de garage houder hem wel van zijn plek krijgt lijkt het mij geen bak probleem. denk dat je koppeling gesprongen is. hoeveel km heeft de auto gelopen? is de koppeling al een keer vervangen?

dan kan de spaarpot weer open :whistle: . koppeling orgineel kost al 550,- euro dacht ik.

succes ermee

Gebruikersavatar
JWtje
Berichten: 130
Lid geworden op: 02 aug 2015, 15:41
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: E39 M5: Koppeling of versnellingsbak probleem?

Bericht door JWtje » 03 sep 2015, 13:58

Ik denk dat je diafragma van je drukgroep gebroken is. Of inderdaad je koppelingscilinder. Maar ik denk eerder het eerste.

Gebruikersavatar
kotje
Berichten: 850
Lid geworden op: 28 mei 2011, 00:00

Re: E39 M5: Koppeling of versnellingsbak probleem?

Bericht door kotje » 05 sep 2015, 18:42

ik denk zeker dat de bak niet is. ik ga van uit dat de koppeling is.

gr

kotje

Gebruikersavatar
niels 323i
Berichten: 381
Lid geworden op: 16 sep 2013, 14:39

Re: E39 M5: Koppeling of versnellingsbak probleem?

Bericht door niels 323i » 07 sep 2015, 14:15

die bak eraf halen is volgens mij niet zo spannend. dan kun je gelijk zien wat er aan de hand is

Gebruikersavatar
kotje
Berichten: 850
Lid geworden op: 28 mei 2011, 00:00

Re: E39 M5: Koppeling of versnellingsbak probleem?

Bericht door kotje » 08 sep 2015, 06:56

bak is niet veel werk idd. uitlaat er onder uit en dan moet het makkelijk gaan.
Laatst gewijzigd door Bart70 op 08 sep 2015, 08:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is niet toegestaan, dank voor de medewerking

delanom5
Berichten: 115
Lid geworden op: 15 apr 2010, 22:09

Re: E39 M5: Koppeling of versnellingsbak probleem?

Bericht door delanom5 » 05 apr 2016, 14:28

JWtje schreef:Ik denk dat je diafragma van je drukgroep gebroken is. Of inderdaad je koppelingscilinder. Maar ik denk eerder het eerste.

juist, wat JWtje zegt.

Als je bak verrot zou zijn, zou die niet van zijn versnelling uit komen, al doe je dat met 2 man.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) ///M5”