Uitvallen automaat 530i

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
ArjEn46

Uitvallen automaat 530i

Bericht door ArjEn46 » 12 aug 2019, 16:56

Beste,

Heeft iemand enig idee waarom mijn (automaat) N52 530i stikt als ik het gas vanuit stilstand plots vol of bijna vol intrap? Vorige week had ik het voor het eerst, toen trapte ik hem vol in en ik merkte gelijk dat hij geen vermogen gaf, dus van schrik liet ik het gas los en kon hij het nog net aan oppakken waardoor de motor bleef draaien. Later wilde ik weten wat er aan de hand was dus trapte ik hem vol in, maar toen viel (stikte) die dus daadwerkelijk uit. Toen ik hem daarop startte klonk het niet heel lekker, wel gewoon snel gestart, iets teveel benzine gekregen denk ik? Verder heb ik nergens vermogen verlies. De auto rijdt en schakelt echt heel soepel. Ik heb al hier en daar op internet gezocht, maar ik kom er niet echt uit. Een zelfde probleem vind ik niet. Verder maakt het me niet zo veel uit, want ik ben toch niet zo'n racer, maar wil het wel graag oplossen, voor het erger wordt. :gek:

Alvast bedankt!

ehombie

Re: Uitvallen automaat 530i

Bericht door ehombie » 12 aug 2019, 17:24

Een antwoord / oplossing kan ik je niet geven

Als je check engine light niet brand...begin maar met fueltrims en misfire data of brandstofdruk te bekijken .en kijk vandaar uit verder.
Ik weet niet welke tools tot je beschikking hebt?

In zovere je visueel kunt beoordelen bougies (geen bougies van bijv 100dkm oud) en bobines oke?...geen lucht of vacuumslange los of gescheurd...?

Misschien kan iemand je wel helpen...uit jouw omgeving?
Succes
E61 523i LCI

BMW530/1976

Bericht door BMW530/1976 » 13 aug 2019, 17:00

Ik had zoiets bij een e36 318i. Is niet dezelfde motor als jij maar het probleem was dat bij normale acceleratie niets aan de hand en bij volgas problemen.

Het bleek dat het rubber van het aanzuigbuis ( dat harmonicarubber tussen gadklephuis en luchtfilter) gescheurd was.

Door de kanteling van de motor bij volgas optrekken ging dat rubber dan openstaan waardoor er valse lucht bij kwam.
Groeten Bas
BMW 316 2deurs e30
BMW 320i 2deurs e30
BMW 320i sedan e36
BMW 325i 2deurs e30
BMW 320i touring e30
BMW 530i e60
BMW 545i e60
BMW 330i e90
BMW 525I e60 LCI (huidige)

ArjEn46

Bericht door ArjEn46 » 14 aug 2019, 18:46

Dank voor de reacties, ik ga wanneer ik tijd heb even alle visuele dingen zo goed mogelijk proberen na te lopen. Kan idd zomaar een lullig probleempje met luchtinlaat zijn. Idrive en mijn obd geven in ieder geval geen storingen aan.

ArjEn46

Bericht door ArjEn46 » 15 aug 2019, 15:25

Ah, en daar is de check engine. Code P1553, meer info: http://prntscr.com/ot2q2l
Kan dat in verband staan met elkaar?
Ik vraag het puur uit nieuwsgierigheid, want ik heb de auto nu een paar weken en met 6 maanden garantie gekocht, dus ik heb al contact opgenomen en er wordt maandag naar gekeken. Ben wel heel benieuwd of iemand hier iets over kan zeggen!

thijsvanzwam

Bericht door thijsvanzwam » 15 aug 2019, 16:29

probeer eens je vanos ventielen te reinigen, dat wil nog wel eens een hoop schelen.

Hier nog een ander stukje daarover:
https://www.bimmerforums.com/forum/show ... ion-System

Reinigen is vrij simpel te doen, goed schoonspuiten met remmenreiniger. zijn filmpjes van te vinden op YouTube.
Mocht het probleem dan zijn verholpen maar over bijvoorbeeld een half jaar weer terugkomen dan doe je er goed aan de ventielen te vervangen.

EDIT:
lees nu dat je nog garantie hebt... gewoon laten vervangen allebei naar aanleiding van deze foutcode, ben je er zeker van dat ze goed zijn.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

thijsvanzwam

Bericht door thijsvanzwam » 15 aug 2019, 16:32

overigens kan dit het stikken bij plots volgas ook prima verklaren, de vanos moet zich op dat moment ook snel verstellen.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

ArjEn46

Bericht door ArjEn46 » 15 aug 2019, 20:50

Oké dank voor de tips. Ik zie het maandag wel. Hoop echt dat dat ook de oorzaak ook is van het stikken, zie het wel en laat uiteraard wat horen. :)

ArjEn46

Bericht door ArjEn46 » 19 aug 2019, 18:23

Beetje vreemd allemaal vandaag. Afgelopen vrijdag begon hij zelfs tijdens het optrekken af en toe te hikken. Diezelfde avond ging het motorlampje vanzelf uit, heb ik tot vandaag niet meer gereden en ben ik langs de garage geweest. Met de monteur een rondje gereden, vanuit stilstand pakt die goed op en 0,0 gehik meer. Toen ik 2 weken geleden merkte dat hij vanuit stilstand vol gas niet kon hebben, heb ik wel een paar keer de automaat flink op z'n kop gegeven, als in op totaal onverwachte momenten het gas intrappen, gewoon omdat ik wilde weten of ik ergens achter kon komen. Moet de automaat toevallig aan de nieuwe bestuurder wennen en heb ik hem gewoon volledig in de war gebracht? Vandaag reed hij in ieder geval als een zonnetje.

ehombie

Bericht door ehombie » 20 aug 2019, 06:29

Zolang jij niks reset zal hij op een ritje ook niks aanpassen. Als het een vanos code is...probeer dat eerst op te lossen. Voordat je verdenking gaat hebben op automaaT. Wat thijs zegt is zeer aannemelijk
Nogmaals uit laten lezen door je verkoper...beoordelen en fixen. Als je hem niet gewist hebt kan die er nog gewoon instaan.
E61 523i LCI

ArjEn46

Bericht door ArjEn46 » 20 aug 2019, 19:06

Ja eens, die vanos ventielen zijn nog altijd het meest verdacht...

De storing hebben ze gewoon gewist, en na zo'n 60km gaat dat nog steeds goed, alleen komt het, lijkt me, gewoon weer terug. Dan brengen we maar weer eens een bezoekje...net zo lang tot ze er iets aan doen....

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”