Nut metalen huls rond bobine

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
CharlesB
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 mar 2019, 10:31

Nut metalen huls rond bobine

Bericht door CharlesB » 17 jul 2019, 08:39

Ik snap totaal niet waar de metalen huls waar de bobine in zit geklemd voor dient. Volgens mij kun je deze net zo goed weglaten. Bij andere auto’s zit de bobine toch ook gewoon op de bouge geschoven. Ik heb een bobine zonder deze huls op de bougie geschoven en deze zit prima vast. Als ik de bobine er weer uit wil trekken, moet ik toch best wel kracht gebruiken om hem los te krijgen. Met metalen huls is het een hels werk om hem los te krijgen. Ik heb al 1 opklapbaar “lostrek” kapje met het ronde gat kapot getrokken. Als hitteschild???? Denk ik niet. Het enige waar ik aan denk zou kunnen zijn dat de huls het lostrillen van de bobine tegengaat. Nou, wat mij betreft zit deze zonder huls ook prima vast.

Wie o wie

Charles

ehombie
Berichten: 1454
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Nut metalen huls rond bobine

Bericht door ehombie » 17 jul 2019, 09:04

Op bimmerprofs staat er wat over geschreven...zal eens kijken of ik het nog terug kan vinden.

Maar het ging toen met name om ze schoon te houden bij bougie wissel of ander werkzaamheden...om misfires te verkomen dacht ik.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

CharlesB
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 mar 2019, 10:31

Re: Nut metalen huls rond bobine

Bericht door CharlesB » 17 jul 2019, 12:27

Ik stel het zeer op prijs als je dat zou willen doen. En ik denk niet dat ik de enige ben. Ik heb liever niet nader te noemen terminologieën gebezigd tijdens het verwijderen van de hulzen. Ik heb er zelfs 3 beschadigd. Ik heb geen zin om nieuwe te kopen voor Jan met de korte achternaam.

CharlesB
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 mar 2019, 10:31

Re: Nut metalen huls rond bobine

Bericht door CharlesB » 17 jul 2019, 12:34

Nog even een aanvulling: ik kan me niet voorstellen dat er vuil komt in de bougieopening waar de bobine in geklemd zit. Ook zonder huls zit de bobine knap vast geklemd. Het einige vuil dat erin zou kunnen komen is het eventueel aanwezige vuil op de bobine tijdens het verwijderen ervan. Gewoon even preventief met de compressor schoon blazen.

Ik ben benieuwd of je het artikel kunt vinden. Alvast bij voorbaat bedankt voor de moeite.

Charles

ehombie
Berichten: 1454
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Nut metalen huls rond bobine

Bericht door ehombie » 17 jul 2019, 15:29

Weet nog niet of het dit was: https://bimmerprofs.com/n53-problem-cylinder-no-3/

Maar ik kan me voorstellen dat dit kan dienen als extra "barrière" om de bobine en bougie te beschermen voor olie/benzine vuiligheid (bij defect/lekkage/knoeiboelletjes)

Toen ik mijn kleppendeksel had vervangen zag ik wel wat knoeiboelletjes bij/rondom enkele bougiegaten (olie). 1 of 2 bobines waren beetje verkleurd.(veel minder erg zoals op de afbeelding van bovenstaande link)

De kosten van die dingen zijn ook niet de wereld...meen iets van 4 euro ofzo via ekris. (de keus laat ik aan u natuurlijk).
Als ik meer te weten kom laat ik het wel weten.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

dw70
Berichten: 1994
Lid geworden op: 27 okt 2010, 13:02

Re: Nut metalen huls rond bobine

Bericht door dw70 » 17 jul 2019, 17:39

Het metalen kapje dient om een verstoring van de werking van de bobine te voorkomen door b.v. een extern sterk hoogfrequent signaal. Én andersom. Dus dat de bobine niet stoort op andere elektronica waar dan ook.

Een mini kooi van Farraday.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

CharlesB
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 mar 2019, 10:31

Re: Nut metalen huls rond bobine

Bericht door CharlesB » 18 jul 2019, 06:42

Ik ga het eens proberen zonder huls. Momenteel ben ik bezig met het vervangen van de klepdekselpakking. Als de boel weer in elkaar zit en ik heb er een tijd mee gereden, dan laat ik wel weer wat weten.

Nog bedankt voor de reacties.

Charles

Martijn van Tilburg
Berichten: 366
Lid geworden op: 10 jul 2017, 11:54
Locatie: Noord Brabant

Re: Nut metalen huls rond bobine

Bericht door Martijn van Tilburg » 18 jul 2019, 13:02

Waarom zou je zonder proberen?
Het zit er echt niet voor niets op...
Ps: alles wat op een BMW zit heeft een functie, de één iets belangrijker dan de andere. Maar voor niets zit het er zeker niet op!
Maar evengoed succes met (zonder) je hulzen!!

CharlesB
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 mar 2019, 10:31

Re: Nut metalen huls rond bobine

Bericht door CharlesB » 20 jul 2019, 21:36

Ik heb het als volgt opgelost:
1. Bobines verwijderd. Bloed zweet en tranen, maar dat is bekend.
2. Aluminium hulsjes in het bougiegat met gepast geweld met een heel klein vlijmscherp gepunt schroevendraaiertje bij de uitstekende 3 plastic uitstulpinkjes in de bougiegatrand verbogen. (Deze voorkomen dat de huls uit het bougiegat komt.)
3. Verbogen huls eruit getrokken en de drie plastic uitstulpinkjes in de bougierand (al eerder genoemd) met een dremel weggeslepen.
4. Verwrongen aluminium hulsjes om een bezemsteel geklemd en de beschadigingen netjes weggeklopt met een hamertje. Weer als nieuw.
5. Hulsjes weer in het bougiegat.
6. Bobines weer in het bougiegat met hulsjes geduwd. Wel,wat kracht voor nodig, dus zitten stevig vast.
7. Auto gestart om te controleren of de boel goed zat.
8. Proef op de som: eens proberen of de bobines nu wat makkelijker uit het bougiegat komen en geëtter vanaf nu te voorkomen is.
9. En ja hoor, met nog wel wat kracht, maar duidelijk minder kracht dan eerst, kwamen de bobines met aluminium hulsjes erbij uit het bougiegat. Gelijk maar de bougies vervangen. Heb intussen een paar uur gereden, goed gekeken of alles nog goed zat en......... niets aan de hand
Dat weet ik dan ook weer.

CharlesB
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 mar 2019, 10:31

Re: Nut metalen huls rond bobine

Bericht door CharlesB » 07 aug 2019, 11:10

En rijdt na bijna 3 weken nog steeds prima.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”