M5 of een 550i

Specifieke vragen of gewoon praten over het E60 / E61 ///M5 model.
wesleybmw5
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 apr 2015, 14:20

M5 of een 550i

Bericht door wesleybmw5 » 23 apr 2015, 14:39

hoi allemaal, ik ben nieuw op en het forum.. en hoop dat mensen met ervaringen mijn wat meer info kunnen geven..

graag zou ik een nieuwe auto willen kopen,, ik ben er bijna helemaal uit.. het moet een auto zijn.. die comfort..en pit heeft.. ik ben uit gekomen bij een bmw M5 of een 550i. waar zouden jullie voor gaan en waarom dan? ik heb zon 15 k tm 24 k voor de auto over dus als het de M word zal het een auto zijn uit bj 2005 150.000 op de teller en 24 k lichter.. de 550i hetzelfde alleen dan 7 a 8k goed koper uit

ik zal de auto alleen in de weekenden rijden doordeweeks rijd ik van maandag tot en met vrijdag in een (VW polo) blue motion 1.2 diesel
maar word zo moedeloos van dat ding het is een vervoer middel om van A naar B te komen maar er zit totaal niets in, logisch ook natuurlijk met een 1.2 ..en dat het weekend ook nog BLEHHH. dat de M5 meer zal verbruiken vind ik niet zo erg voor alleen de weekenden.. ik heb al veel verhalen gelezen dat de bak niet zo betrouwbaar is bij de M en zo klappert baart, me toch een beetje zorgen, ook zie je dat er bij heel veel M,s al een nieuwe motor inzit.. daar in tegen is de 550i een stuk betrouwbaarder naar mijn lees ervaring. maar goed als BMW fan .. is de M5 toch wel elke jongens droom. binnenkort ga ik een proefrit maken in beide dan zal alles een stuk duidelijker worden..maar wou tot die tijd toch wat ervaringen van jullie horen B.V.D

Gebruikersavatar
Degids
Berichten: 1016
Lid geworden op: 20 dec 2014, 10:50

Re: M5 of een 550i

Bericht door Degids » 23 apr 2015, 14:58

Ik denk dat het neerkomt op: hoeveel geld heb je te besteden aan onderhoud...
Zo'n beetje alle onderdelen zijn heel specifiek voor de M5 en daarom ook peperduur.
Ik hoorde pas geleden dat M3 staat voor "maal 3" qua onderhoudskosten ten opzichte van een "normale" 3 serie.
Nu weet ik niet of je dat lineair door kan trekken voor een M5, maar reken toch op minimaal 3,5 tot 4 x de onderhoudskosten t.o.v. een normale 5 serie.
Heb je stukken, dan zul je zien dat de buitengewone accelleratie van de M5 ook geldt voor de kosten: van 0 tot 1000 euro in een oogwenk! :driving:

Gebruikersavatar
DennieV
Berichten: 537
Lid geworden op: 25 aug 2013, 20:38

Re: M5 of een 550i

Bericht door DennieV » 23 apr 2015, 21:21

De M5 eigenaren zullen hier nog wel reageren met info :duim:
Ik weet wel,bij bepaalde km-standen MOETEN bepaalde dingen vervangen worden (koppeling,vanospomp e.d.),zoek zo iets goed uit of het vervangen is,of wanneer het aan de beurt komt bij de M5 die je wilt kopen.
Het is namelijk niks geks om voor 25k een M5 te kopen en binnen 6 maanden 7k aan onderhoud kwijt te zijn ;)

De rest laat ik aan de boys met persoonlijke ervaring over,die weten het precies :duimen:

En eerlijk is eerlijk,wel een jongensdroom zo'n M5 :love:
F10 LCI 518d luxuryline spacegrau

Ex:F20 116i sparkling bronze
Ex: E60 530d olivin metallic
Ex: E46 328Ci titan silber

Showroom
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic. ... 20&t=39203

Edgar1234

Re: M5 of een 550i

Bericht door Edgar1234 » 24 apr 2015, 06:02

Dan zou ik de polo weg doen en een 535d nemen die goed te tunen is naar 340 pk en 700Nm ;) Heb je een betaalbaar monster en elke dag plezier :)

Patrick O
Berichten: 299
Lid geworden op: 22 okt 2014, 16:22

Re: M5 of een 550i

Bericht door Patrick O » 24 apr 2015, 06:09

kost wat .....maar je krijgt er ook wat voor terug.
inderdaad indien je een M5 aanschaft ga niet over 1 nacht ijs!
en heb je het geld ervoor, en is het een "fatsoenlijke"... dan kopen!
vergis je niet in normale kosten zoals benzine, verzekering en belasting.
maar..........puur rij genot!!!!

Gebruikersavatar
Quadrantz
Berichten: 3145
Lid geworden op: 29 mei 2011, 18:57
Locatie: Waddinxveen

Re: M5 of een 550i

Bericht door Quadrantz » 24 apr 2015, 07:51

Edgar1234 schreef:Dan zou ik de polo weg doen en een 535d nemen die goed te tunen is naar 340 pk en 700Nm ;) Heb je een betaalbaar monster en elke dag plezier :)
+1 :duimen:

Vintiem
Berichten: 1434
Lid geworden op: 16 nov 2014, 10:34

Re: M5 of een 550i

Bericht door Vintiem » 24 apr 2015, 08:05

Advies: ga alsjeblieft zelf rijden. Zoek een goede 550 en een goede M5 en ga proefrijden. Het zijn twee totaal verschillende auto's. Ook al zou de 550 een M-techniek onderstel hebben.

Auto's zijn, net als veel andere dingen, zo smaak afhankelijk
En als ik je verhaal zo lees, wat anderen ook gezegd hebben, bedenk wat je aan extra kosten kan dragen. Zowel een 550 als een M5 zijn gewoon erg dure auto's in onderhoud. Bij noodzakelijke reparaties, die komen altijd, ben je meestal serieus geld kwijt. Steek hier je kop niet voor in het zand. Klinkt misschien wat cru maar ik heb al zoveel mensen na 5 maanden hun auto weer zien omruilen omdat het allemal toch wel erg duur was. Weg droom en leuk gezicht verlies

Mvg,
Vincent

Gebruikersavatar
Eric 540i
Berichten: 113
Lid geworden op: 19 okt 2013, 13:43

Re: M5 of een 550i

Bericht door Eric 540i » 25 apr 2015, 10:01

Nu 96K met de v8 gereden en de volgende wordt een E60 v8. En geen M5. De 545/550 heeft voor mij genoeg vermogen en de meerkosten voor een M5 heb ik er niet voor over. Maar ja het gaat denk ik niet om de kosten maar om de beleving en dan doe ik +1 voor het advies hierboven, ga in beiden in een goede auto proefrijden (al staat niet iedere verkoper op proefrijders te wachten....).

jlbeckers
Berichten: 198
Lid geworden op: 28 mar 2012, 10:22
Locatie: zuid limburg

Re: M5 of een 550i

Bericht door jlbeckers » 26 apr 2015, 19:31

ik rij een 550i maar als je het geld ervoor hebt en hem kunt onderhouden is de droom toch een M5

Hoax
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 nov 2014, 00:32

Re: M5 of een 550i

Bericht door Hoax » 29 apr 2015, 02:01

M5 nemen! Maar inderdaad, wat men al zegt: Met alleen de aanschaf prijs rijd je nog geen M5. Ik zou ook zeker geen M5 nemen die er al 150.000 op heeft zitten. Het lijkt misschien aantrekkelijk voor 24/25.000 euro maar je zal veel beter af zijn met een M5 voor rond de 30.000 euro die minder als 100.000 op de teller heeft. Er zijn zoveel dingen die constant of bij hogere km standen aan de beurt komen. Als ik een M5 met 150.000 op de teller zou kopen dan moet er echt een hele was lijst aan dingen al vervangen zijn anders moet je er niet meer aan beginnen, en dan nog is 150.000 op de teller voor een M5 heel erg veel en zal je zo weer aan de beurt komen.

Vanos en koppeling hoor je iedereen over, dit is niet een kwestie van "als" maar "wanneer". In het geval van de Vanos kun je er al wel bijna zeker van zijn dat dit bij 150.000 niet meer 100% werkt als er nooit iets aan gedaan is. Daarnaast zou je bij de 100.000 al preventief de drijfstanglagers moeten vervangen, als dit nooit gedaan is heb je al best een redelijke kans dat er allemaal kleine metaal en koper deeltjes in de motor zitten en deze lagers op knappen staan. Meteen onder handen nemen dus zodra je de auto zou overnemen, je zou evt. olie kunnen checken of laten checken door een lab of deze schoon is wil je het echt uitstellen.

Daarnaast zul je echt heel veel over de M5 moeten gaan leren, het is niet gewoon een auto die je koopt en elke dag in zal gaan rijden. Hij zal ook regelmatig bij de garage staan, hierbij is het ook erg belangrijk dat je een goed en betrouwbaar adres heb. Je kan uiteraard naar de plaatselijke BMW dealer maar dan zul je met een M5 heel snel arm zijn. Zo kan er bijvoorbeeld een probleem zijn met de SMG pomp, bij BMW zullen ze er dan meteen een nieuwe pomp in zetten voor rond de 3000 euro terwijl deze meestal te fixen is door gewoon een vaak voorkomend problematisch onderdeel van 250 euro te vervangen, daarnaast nog eens een dikke 100 euro ex btw per uur arbeidskosten. Dit is een typisch voorbeeldje van dingen die je zelf zal moeten uitvinden voordat je de M5 door andere mensen onder handen laat nemen, monteurs die zelf niet dagelijks aan een M werken en dus maar gewoon globale richtlijnen volgen tenzij je specifieke instructies voor ze hebt (bij BMW worden monteurs niet anders getrained en is het voor monteurs misschien zelfs verplicht enkel BMW richtlijnen te volgen). Verder zul je ook moeten uitzoeken welke dingen preventief vervangen moeten worden of meteen makkelijk zijn mee te nemen wanneer je aan grote en belangrijke onderdelen laat werken zoals bijv. de koppeling. Zo heb ik zelf meteen de relais van de SMG en een hulpkoppeling mee gepakt aangezien die ook bekend staan als onderdelen die problematisch zijn bij de M5 en er al veel mensen door gestrand zijn, dit zal uiteindelijk dus weer geld schelen aan arbeidsuren en een berg elende.

Het klappen van de versnellingsbak dat is gewoon iets waar je van moet houden. Zelf vind ik het geweldig en het voegt een enorm gevoel van snelheid toe wanneer je hoog in de toeren zit, opschakelt en je het gevoel heb dat je gelanceerd wordt. Maar zo hoef je helemaal niet te rijden, als je op de momenten schakelt zoals je bij een normale auto zou doen dan kan de M5 ook super smooth schakelen wat de M5 dus ook meteen zn dubbele personage als gezins/race auto geeft.

Het geluid van de M5 zal je zeker gaan bevallen dit is voor mij persoonlijk zelfs zo geweldig dat ik geen andere auto kan vinden waar ik voor zou warm lopen (tenminste niet voor het zelfde budget). Ik heb al meedere malen gekeken naar een andere auto die goedkoper qua onderhoud en benzine is en veel meer luxe en comfort hebben, en ja eerlijk gezegd die zijn er een hoop. Echter geen enkele auto heeft zoveel karaker. Als je eenmaal gewend ben aan het geluid van de V10 wil je echt niks anders meer. De M5 E60 lijkt echt te zingen onder het rijden, van laag gebrul tot hoog gejank. Bij mij staat ook altijd de radio uit (tot grote ergenis van mijn vriendin soms aangezien ze graag naar muziek luisterd onderweg).

Benzine is trouwens erg duur als je alleen 98 tanked en met wat pech ook nog een eindje moet rijden naar een tankstation die 98 heeft. Je zal vaker willen rijden als je nu doet, dat staat zo goed als vast dus houdt er rekening mee. Wij staan soms 2 keer per dag bij het tankstation (moet zeggen dat ik niet mijn best doe om zuinig te rijden). Je zegt dat je er alleen in de weekenden in zal rijden maar als jij thuis komt van je werk en het is nog licht buiten en de weg is droog dan zal je echt wel in je M5 willen springen om even een stukje te gaan rijden en voor dat je t weet ben alweer 50 euro armer aan benzine (volle tank kost zo'n 120/125 euro).

Daarnaast zal je ook moeten wennen aan alle aandacht die je overal gaat krijgen. Soms heb je echt het gevoel dat je in een dikke fel gele lambo rijdt ofzo dat iedereen maar naar je auto staart of een praatje wil maken. Kijk er ook niet raar van op als er een groep jonge lui rond je auto zal gaan staan als je staat te tanken of boodschappen aan het doen bent. Zelf kon ik dit echt niet geloven toen ik het voor de eerste keer mee maakte. Daarnaast zal je dagelijks door mensen worden uitgedaagt om het gas goed in te trappen door bijv. bumper klevers die het leuk vinden om achter je te rijden en graag willen zien/horen hoe je ervandoor zal gaan of jonge lui die graag een stukje met je willen racen.

Ik had deze post nog wel veel langer kunnen maken maar goed, dan zit ik hier straks om 7 uur in de ochtend nog te typen :P. Ik zal binnenkort eens een video posten met beelden tijdens het rijden in en buiten de auto. Oh ja, nog een ding als een stock M5 koopt zal je al snel een nieuwe uitlaat willen (beste mod die een M5 kan hebben, nog mooier en harder geluid en het scheelt in gewicht en ook dat merk je).

:///m:

EDIT - wow wat een lap text was dat zeg! Schrik er zelf van! Hopen dat je er iets aan heb :)

Patrick O
Berichten: 299
Lid geworden op: 22 okt 2014, 16:22

Re: M5 of een 550i

Bericht door Patrick O » 29 apr 2015, 16:22

ben het volkomen met bovenstaand verhaal eens!!
(is handiger, dan ook een mooie lijst te maken met alleen maar voordelen van een M5).

Vintiem
Berichten: 1434
Lid geworden op: 16 nov 2014, 10:34

Re: M5 of een 550i

Bericht door Vintiem » 29 apr 2015, 18:44

Misschien leuk als de topic starter ook weer even wat laat horen want er zijn best al wel veel adviezen gegeven. Of blijft het bij 1 post??

Mvg,
Vincent

Gebruikersavatar
Knakkel
Berichten: 565
Lid geworden op: 16 apr 2013, 21:10
Locatie: 0318

Re: M5 of een 550i

Bericht door Knakkel » 29 apr 2015, 22:52

Hahaha, ik wist het wel :duim:
Hoax omschrijft hierboven exact hetgeen waarom ik geen M5 zal rijden. Té verslavingsgevoelig ;)
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d

wesleybmw5
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 apr 2015, 14:20

Re: M5 of een 550i

Bericht door wesleybmw5 » 30 apr 2015, 15:51

hier ben ik weer.. aller eerst bedankt voor al je nuttige info en adviezen vooral met namen naar HOAX.. super geschreven... ik heb een proefrit gemaakt in een bmw 545! het zou eigenlijk een bmw 550! moeten zijn maar die zijn helaas een stuk schaarser.. de bmw 545! .. hij reed super, hij was snel, niet op gejaagd.. maar toch heeft de 545 niet echt iets los in me kunnen maken.. ik vrees dat het met de 550! niet veel anders zal zijn... ik vertelde mijn verhaal zo,n beetje tegen de dealer net als ik jullie heb verteld... en hij kwam al snel aan.. naar dat ik de proefrit had gemaakt met deze moet je eens proberen?? een 335! normaal gesproken 306pk maar deze was gechipt naar 386pk meen ik (ik hoop overigens dat ik voor jullie niet te veel van het forum onderwerp afwijk BMW M5) de 335! was een stuk feller naar mijn beleving.. super in de bochten had wel een M3 onderstel ..voor mijn gevoel voelde alles een stuk heftiger aan dan de 545. ik ben zo bang dat als ik in een M5 ga rijden al het gezonde verstand verlies en denk WILLL Ikkk WILL IKKK haha en de 335i al snel vergeten ben.. maar naar mijn mening is de 335i een stuk stabieler in onderhoud en reparatie.. die vamos koplingen, drijfstanglager beangstigen me zo.. met die dingen moet je toch serieus rekening houden als ik jullie mag geloven (en dat doe ik zeker). ik ga proberen een proefrit te maken in een M5 en me gezonden verstand niet te verliezen door alle snelheid van de M :p M.V.G

Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: M5 of een 550i

Bericht door Bart70 » 30 apr 2015, 15:56

Die proefrit in een M5 zou ik niet maken als ik jou was :devil:

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) ///M5”