Verwarmde kinderstoelen maken.

Alle tips, trucs en ervaringen met betrekking tot de BMW 5 Serie zijn hier te vinden
Flerflep
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 mei 2021, 20:49

Verwarmde kinderstoelen maken.

Bericht door Flerflep » 16 jan 2022, 20:28

Tsja, het is koud, pa en ma hebben lekker de stoelverwarming en die arme, arme kindertjes maar in hun ijskoude stoeltjes. Dat kan toch eigenlijk niet anno 2022. Al langer speelde ik met het idee om een keer de kinderstoelen te voorzien van verwarmingselementen maar nooit echt doorgezet. Nu kwam ik op Amazon een setje tegen van Electronicx en een goede vriend van mij gaf aan dat die set hem prima beviel.

Dus dan maar bestellen, allereerst wat is deze set compleet. 2 matjes (op maat te knippen) met afplaktape ter isolatie. Bedrading ziet er keurig uit en is lang genoeg om zonder knip en plak werk te monteren. De schakelaars herkende ik direct, die bouwde ik vroeger bij de Toyota dealer ook in op de Auris TS toen deze uitkwam. Dat was dan de originele achteraf opgebouwde set van Toyota.

Relais, ti-reps, alles compleet, netjes gemonteerd en een dikke zwarte buitenkabel om het geheel te beschermen. Zelfs de + en - draden die je dient aan te sluiten zijn al voor je gestript, kind kan de was doen.

Ik heb nog zitten denken om de originele knoppen te gebruiken van een E60 met achterbank verwarming. Dit heb ik nu niet gedaan. Waarom? De knoppen zijn los te vinden voor 20/35 euro per stuk. Dit paneel koop ik voor 10/15 euro. Mislukt de boel dan ben ik nu dus een tientje kwijt. Daarnaast moet ik dan ook nog aan originele stekkers komen en maak ik het mijzelf daarmee nog lastiger en duurder. Omdat ik ook niet zeker wist of dit echt zou gaan bevallen eerst maar eens proberen en misschien dat ik het dan later nog eens ombouw naar een originele set. Een compleet paneel met knoppen zou ongeveer 80/100 euro kosten ex verzenden.

Dus, aan de slag, kinderstoelen eruit en de matjes op maat knippen. De Maxi-Cosi stoelen die wij hebben lenen zich hier goed voor. Veel zwart egaal plastic waar je de matten goed op kan plakken. Op de foto's zie je mijn "proef opstelling".

Afbeelding

Afbeelding

De kabels van de matjes (elke mat heeft een eigen kabeltje met stekker) kon ik door het scharnierende deel van de rugleuning doorvoeren naar buiten. Op zo'n manier dat deze ook niet bekneld raken als de stoel in de kantelstand gaat of juist in de rechtop stand staat. Op de foto was dit echter bijna niet fatsoenlijk te zien.

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens met de auto begonnen. Ik heb het geluk een E60 te hebben met neerklapbare rugleuning. Voor mij was het namelijk ook enorm belangrijk dat deze setup ook te verwijderen was als ik een keer vrienden in de auto zou hebben. Zoals te zien op de foto komt er een 15/20 cm aan kabel achter uit de stoel die ik nu onder de rugleuning van de E60 naar de kofferbak kon voeren, vastklikken aan de rest van de kabelboom en klaar. Wanneer de kinderstoelen eruit gaan is het dus een kwestie van losklikken en de stoel zoals gebruikelijk verwijderen. Kost mij misschien 30 seconden extra.

De zitting heb ik verwijderd en toen dacht ik er wel te zijn, maar dat viel even tegen. Ik las op een Engels forum al "klachten" van iemand die een originele verwarmde achterbank had ge-reterofit maar mijn hemel, wat is die bekleding stug! Alles is verlijmd en er is eigenlijk 0,0 beweging in te krijgen.

Maar goed, na uitvoerig klooien, vloeken etc. is het gelukt. Ik heb de stekkers 1 voor in vastgetaped aan een ijzeren rietje, klinkt beun maar dat was het enige dat ik kon vinden wat én sterk genoeg is en waar je ook nog fatsoenlijk tegen kan drukken, daarnaast bleek de geboden hals een echte uitkomst te zijn om vanaf het zit gedeelte de 1e 90 gradenbocht naar de tunnel te maken langs de kabelboom die er standaard al lag.

Vervolgens heb ik stekkers gemaakt aan de + en - kabels die de set meeleverde zodat ik die in de originele stekkers van de 12V aansluiting kan drukken. De reden waarom is simpel, ik wil eigenlijk niet aan de originele bekabeling liggen klooien. De 12V aansluitingen gebruiken we achter nooit en voor heb ik gewoon een 12V mocht het nodig zijn. Ook hier dus de overweging gemaakt tot easy uninstall zeg maar.

Afbeelding

De knoppen hebben een stuk kabel van 20 cm en een aparte stekker die je in de kabelboom van de set klikt. Mijn 1e idee was om dit gewoon onder het middenconsole te leggen maar dat bleek te "druk" achter de 12V aansluitingen. Ook bleek de kabelboom net te kort waardoor deze iets te strak lag als de stekker uitkwamen in de middenconsole. (zie foto)

Afbeelding

Uiteindelijk heb ik de stekkers van de bediening en de kabelboom onder in de middenconsole vastgeklikt en vervolgens voorzichtig onder de bekleding van de tunnel getrokken, zo was er en meer ruimte in de middenconsole en lag de bedrading mooi losjes onder de zitting van de achterbank.

In een eerder stadium had ik al 20MM gaten geboord in de afdekkap (?) van de midden console. Waarom op deze manier heb ik eerder toegelicht. Ik moet zeggen, uiteindelijk vond ik het er prima uitzien en zit het ook gewoon stevig. Denk niet dat ik dit nog heel snel ga aanpassen tenzij ik een compleet paneel of goedkope losse knoppen kan vinden.

Afbeelding

Op dat moment was het dus een kwestie van vast klikken, zitting terugplaatsen etc. Nog even zitten kijken wat ik nu het makkelijkste vond qua aansluiten van de kinderstoelen zelf. Uiteindelijk heb ik de 2 stekkers van de kabelboom onder de rugleuning laten steken. Hierdoor kan je de stoelen neerzetten, vastklikken en daarna via de Isofix vastklikken. De stekkers en kabel zie je vervolgens niet, heb je passagiers dan is het een kwestie van losklikken stekkers even naar de kofferbak drukken en gaan met die banaan.

Ik ben echt ontzettend tevreden met het resultaat en de kids ook. Super leuk voor hun om ook lekker warm in de stoeltjes te kunnen kruipen. Vanaf de huidige montageplek kan ik de boel ook gewoon uit en aanzetten, wat ik ook handig vind.

Afbeelding

In de kofferbak steekt nu een 5 cm zwarte kabel uit met een zwart relais, persoonlijk vind ik dit nu niet storend maar ik denk dat dit uiteindelijk gewoon onder de kofferbak mat komt te liggen of achter de zijbekleding. Staat net iets netter. Eerst maar een paar weken aankijken of het allemaal blijft werken voordat ik het nog aanpas.

Al met al viel het mij best mee. Het stuk bedrading over de middentunnel trekken was nog de grootste uitdaging maar het resultaat mag er best wel zijn. Ik ben er in ieder geval blij mee.

Ook ligt er onder de kinderstoelen een beschermmat van Babydump, dat is echt een top ding. De afdruk van de stoelen staat bij demontage namelijk wel flink in de mat maat echt NIET in de bekleding van de auto. Top dingen en onmisbaar!
2008 BMW E60 LCI 525i N53 AUT

Gebruikersavatar
ErikvdPerk
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 jun 2018, 00:08

Re: Verwarmde kinderstoelen maken.

Bericht door ErikvdPerk » 27 jan 2022, 20:52

Flerflep dat is een hele klus geweest zo te lezen. geniaal gemaakt en ik heb serieus nog nooit eerder bedacht om een kinderzitje ook stoelverwarming in te maken! Zeer creatief gewerkt. jij blij , kinderen blij
Afbeelding

Gebruikersavatar
Source
Berichten: 2834
Lid geworden op: 22 apr 2014, 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: Verwarmde kinderstoelen maken.

Bericht door Source » 28 jan 2022, 08:48

Geweldig om dit te zien! Ik zat hier ook over na te denken om het in te bouwen. Denk van de zomer doen.
De standkachel warmt de kinderstoel goed op.

Heb je een link van de beschermmat van Babydump en van de set matten die je hebt gekocht?
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

Vespaman
Berichten: 99
Lid geworden op: 24 dec 2018, 12:07

Re: Verwarmde kinderstoelen maken.

Bericht door Vespaman » 28 jan 2022, 15:48

Netjes gedaan hoor.

Eigenlijk verwennen we die kinderen en ons zelf teveel. Niet omdat het moet, aar gewoon omdat het kan !!

Waar was de tijd dat we opgevouwen met 4 kinderen op de achterbank van een Kever zaten, zonder gordels, airbags etc. En voorin zelfs nog even lekker gerookt werd.....

Flerflep
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 mei 2021, 20:49

Re: Verwarmde kinderstoelen maken.

Bericht door Flerflep » 30 jan 2022, 23:41

Bedankt voor de leuke reacties! Het zit er nu even in en ben er zeer tevreden over, de kids ook. Het slaat inderdaad eigenlijk nergens op maar ach, waarom niet hè!
Source schreef: 28 jan 2022, 08:48 Heb je een link van de beschermmat van Babydump en van de set matten die je hebt gekocht?
De beschermmat is is inmiddels helaas uit het assortiment zie ik. De matjes zijn van het merk Electronicx (die bouwen de meeste bedrijven in NL ook in overigens) en via Amazon hier te bestellen, https://www.amazon.nl/Electronicx-Stoel ... th=1&psc=1 kan ook direct via de Duitse site van de maker maar vond dit net effe makkelijker.
2008 BMW E60 LCI 525i N53 AUT

Gebruikersavatar
NielsE36
Berichten: 1295
Lid geworden op: 20 nov 2009, 11:31

Re: Verwarmde kinderstoelen maken.

Bericht door NielsE36 » 01 feb 2022, 20:56

Tof idee hoor, maar ben je niet bang dat ie ongemerkt te warm is? Kindjes zijn soms nog niet helemaal zo goed als volwassen in warm / koud goed aanvoelen.

Verder erg leuk om te lezen hoe je dit hebt aangevlogen!

Flerflep
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 mei 2021, 20:49

Re: Verwarmde kinderstoelen maken.

Bericht door Flerflep » 01 feb 2022, 21:25

Hi Niels, was ik inderdaad zeker! Maar dit zijn gewoon matjes met een simpele controller die, zie het net zoals je originele verwarming, nooit warmer zal worden dan een bepaald punt.

Ze blijven dus niet oneindig doorverwarmen. Dit is geen AliExpress rommel zeg maar. Ik heb deze matjes in mijn tijd bij Toyota ook ingebouwd, dit was letterlijk de set die Toyota toen als origineel aftermarket kon aanbieden.

We hebben al een paar langere ritten gemaakt en ik merk ook dat ze de verwarming zelf uit zetten op een gegeven moment dus dat zit wel goed. Bij zeer jonge kinderen zou ik het ook niet doen, die van mij zijn bijna 5 en 7 en ze mochten soms vanuit school al wel eens voorin zitten voor de stoelverwarming, dus dat scheelt misschien ook al. Ze kenden het principe al zeg maar :)
2008 BMW E60 LCI 525i N53 AUT

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) DIY: Do It Yourself”