Android audio interface ervaringen ?

Alles met betrekking tot iDrive, bluetooth, audio/video, iPod aansluitingen en navigatie.
BMWonder
Berichten: 190
Lid geworden op: 16 feb 2018, 19:53

Re: Android audio interface ervaringen ?

Bericht door BMWonder » 16 apr 2018, 17:05

Ja uiteindelijk komt er altijd wel wat anders maar je kan soms lang wachten. Vergeet niet dat de E60 serie in weze een bodemloze put is voor sommige bedrijven en die zullen niet snel veel investeren omdat je niet ff snel 100K units weg zet.
Weinig zin om 1 jaar nog te wachten eer ze uitkomen met dat model en die op de markt zetten voor de initiële hoge prijs (zoals altijd met een nieuwe release).

Ik ga hiervan genieten en als er wat beters uit komt, dat een flink verschil maakt, dan upgrade ik weer, en tegen die tijd is de prijs weer lekker gezakt.
Voor de prijs van een CIC installed kan je rustig 3x upgraden.

Btw, vergeten te melden... Gisteren op de terugweg draaide ik op de achtergrond Flitsmeister terwijl YouTube opstond en gewoon netjes bij trajectcontrole een melding.
Kreeg een nette popup terwijl YouTube draaide met daarop de melding en het alarm signaal over de boxen.

Dat noem ik functionaliteit !

Gebruikersavatar
Ralph
Berichten: 1420
Lid geworden op: 04 apr 2008, 14:17
Locatie: Botlek

Re: Android audio interface ervaringen ?

Bericht door Ralph » 17 apr 2018, 15:24

Goed om te horen dat het bevalt.

Vraagje:
Hoe werkt het als je een adres wilt invoeren om naar toe te navigeren?
Je drukt op de (nutteloze knop) op het stuur en de navi start op.

Moet je het adres dan via de touchscreen invullen?
Of via de idrive, of kan het ook gewoon met voice command?
BMW Blijf Maar Werken; maar dan is je geld goed besteedt!

BMWonder
Berichten: 190
Lid geworden op: 16 feb 2018, 19:53

Re: Android audio interface ervaringen ?

Bericht door BMWonder » 17 apr 2018, 17:29

Nee, je moet dat middels touch doen of middels Voice.
Dat laatste heb ik nog niet getest, net als handsfree bellen, komt nog.
Heb nu al wel wat zaken ingetikt en meer dan even iets naar voren leunen hoef ik niet. Gaat best wel en geen ramp voor mij.
Bovendien vul ik een adres in voor ik ga rijden.

Maar goed, het blijft het mooiste als het via Idrive zou gaan.
Sommigen hebben een kleine trackpad naast de idrive ter grootte van half visitekaartje (via BT) en bedienen daarmee het keyboard. Wellicht sneller zelfs dan met de Idrive.

Gebruikersavatar
Ralph
Berichten: 1420
Lid geworden op: 04 apr 2008, 14:17
Locatie: Botlek

Re: Android audio interface ervaringen ?

Bericht door Ralph » 18 apr 2018, 12:40

Ook met de idrive is een adres invoeren lastig.
Maar omdat ik voice command heb bij mijn CCC (en CIC nu) kan ik ook tijdens het rijden het knopje indrukken zeggen: adres invoeren.
Het zou mooi zijn als dat straks ook werkt bij de Android. Dan wordt het zeker een hele mooie update voor mensen die een CIC overwegen.
BMW Blijf Maar Werken; maar dan is je geld goed besteedt!

RVW
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 apr 2018, 11:24

Re: Android audio interface ervaringen ?

Bericht door RVW » 20 apr 2018, 07:41

Goedemorgen,

Die leverancier is dat die bekende chinese webwinkel ? met een perzische voornaam of heb je het toch via een europese leverancier ?

GR
Richard

BMWonder
Berichten: 190
Lid geworden op: 16 feb 2018, 19:53

Re: Android audio interface ervaringen ?

Bericht door BMWonder » 20 apr 2018, 11:27

Ik heb in mijn YouTube filmpje onderin de beschrijving staan waar ik hem vandaan heb. En idd die Chinese winkel die hem dan versturen vanuit Duitsland. Mind you, er zijn diverse verschillende leveranciers en die leveren niet allemaal hetzelfde apparaat want er zijn een stuk of 6 verschillende apparaten.

Het filmpje

https://youtu.be/N-Kku3Q6pwY

Gebruikersavatar
DutchE60Driver
Berichten: 87
Lid geworden op: 28 feb 2018, 12:16
Locatie: Nederland

Re: Android audio interface ervaringen ?

Bericht door DutchE60Driver » 20 apr 2018, 11:39

BMWonder schreef:Ik heb in mijn YouTube filmpje onderin de beschrijving staan waar ik hem vandaan heb. En idd die Chinese winkel die hem dan versturen vanuit Duitsland. Mind you, er zijn diverse verschillende leveranciers en die leveren niet allemaal hetzelfde apparaat want er zijn een stuk of 6 verschillende apparaten.

Het filmpje

https://youtu.be/N-Kku3Q6pwY
Ik heb een hele andere unit. Hoe werkt deze voor jou?

BMWonder
Berichten: 190
Lid geworden op: 16 feb 2018, 19:53

Re: Android audio interface ervaringen ?

Bericht door BMWonder » 20 apr 2018, 12:20

Mijn ervaringen tot maandag staan eerder in dit topic. De gehele week niks gedaan met de auto en ga straks weer rijden.
Begin volgende week maak ik een. Followup movie want dan heb ik inmiddels 600 km gereden en kan ik denk ik wel vertellen hoe alles in elkaar steekt.
Ben zeer tevresen, maar perfect is het nooit.

BMWonder
Berichten: 190
Lid geworden op: 16 feb 2018, 19:53

Re: Android audio interface ervaringen ?

Bericht door BMWonder » 26 apr 2018, 09:01

Een followup video volgt snel ... Ben nog steeds bezig met het verkennen en tweaken van het systeem (het is Android) en dat kost tijd en de nodige km's. Ik zit niet iedere dag in mijn auto dus dan duurt het wat langer.
Kan wel melden dat ik NIET tevreden ben over de Spotify App zoals deze nu is (oude versie ?) en aan de andere kant wel weer heel te spreken over de Mirrorlink functie die alles displayed op de unit vanaf de smartphone maar dus niet autonoom werkt (je hebt dus altijd de Smartphone nodig).
Videoplayer werkt tot nu toe wel top net als de Audioplayer (Mp3/Ogg/FLAC) en de Youtube app is ook grote klasse en heeft zelfs een klein beetje idrive integratie.

Opstarten van het systeem heb ik niet vermeld maar dat kost na lange afwezigheid wel zo’n 25 seconden en dus nooit zo snel als de CCC/CIC.Bij tussenstops dan gaat dat wel snel (soort Hibernate stand), een seconde of 8.
Hij gaat wel altijd netjes verder waar hij was overigens.

Nog wat geduld aub, het kost gewoon veel tijd en er is veel uit te vogelen.

BMWonder
Berichten: 190
Lid geworden op: 16 feb 2018, 19:53

Re: Android audio interface ervaringen ?

Bericht door BMWonder » 01 mei 2018, 16:40

Even een update.
Ben weer wat verder en heb het 1 en ander geprobeerd en kan al wat meer melden.
Het duurt wat langer mbt de movie omdat ik alles getest wil hebben voordat ik een review geef want ik vind het zo knullig om tijdens het filmen iets niet goed te belichten of niet uit te diepen.
Dit kost veel tijd, bijv het testen van Coverart op mp3's ... Ik vind het mooi als ik muziek speel ik alle details zie (artiest/album, etc) en de coverart. Natuurlijk hebben veel gedownloade mp3's dat niet of niet de juiste dus ik ben bezig geweest om dat voor elkaar te krijgen.
De software om dit te fixen is doorgaans bagger want de meesten boeit mp3 niet echt met de opkomst van Spotify.
Maar ik vind dat nog wel fijn.

Tot nu toe:
- Audio bestanden spelen, erg tevreden over ... ziet er mooi uit en bediening middels stuur en idrive is wat je verwacht zeg maar ... Spoelen (forward/back) moet je ontberen middels de bediening en kan wel op het scherm maar is onhandig. Jammer en daarom krijgt dat deel een 9/10 :gekdoen:

- Video, erg mooi (prachtig scherm !), speelt veel codecs. bediening top wederom muv het spoelen. Moet op scherm en derhalve onhandig. Erg tevreden over. 9/10 :duimen:

- BT het bellen is tot nu toe ruk ... Ik ontvang prima een gesprek, het linken met telefoon gaat super (auto connect) MAAR ze horen mij niet !! Ben bezig te kijken wat er met de microfoon aan de hand is. :(
Jammer want het bellen is duidelijk, mooie contact list enzo maar als de mic niet werkt heb je er niks aan.
Al contact gehad met de leverancier, mischien een instelling die ik gemist heb ? -_-

BT audio is goed .. Geweldig vind ik het niet want van nature is Bt audio wat zachter maar ik vind ook de ID tags minimaal. Ik zie dus de trackname en that's it. Vind dat wat karig. Ik zal het eens testen met mijn Ipad (IOS) om te kijken of het een beperking is van mijn toestel maar op de VAG radio op het werk presenteerd mijn Android phone meer op het scherm. :nee:
Maar goed, audio werkt, trackname werkt en bediening via stuur ook. Wederom geen spoelen maar dat verbaasd me met BT niet en zie ik in dit geval niet als een nadeel. Geef dit deel een 7/10

Navigatie, Sygic loopt prima ... Best vloeiend (grafisch ook geen hoogstandje) met muziek ondertussen via mp3, BT of zelfs internet radio.
Invoeren is klote tijdens het rijden. Geen idrive support dus touch. Touch is ok als je stil staat maar tijdens het rijden is het priegelwerk.
Voice invoer lukt nog niet vanwege die Mic ...
Heb mij GPS sensor onder het roostertje zitten van de speaker in het dash die ik niet heb en dat werkt nog steeds goed. Sygic is mijn favoriete offline navi. Vele km's in het buitenland ermee gereden en het volle vertrouwen voor zover dat gaat met offline navigatie.
Google maps heb ik nog niet veel mee gedaan. Daar ga ik me vanaf nu mee bezig houden.
Alhoewel GM een hoge prio bij mij heeft viel er niet iedere keer snel mee te werken want je moetwel altijd een wifi hotspot hebben en ik vergat dat dan weer met een kleine rit en wilde onderweg niet kloten.
Zal me er nu toe zetten om dat te testen (ik rijd eigenlijk enkel woon -werk verkeer en navigeer dus zelden.

Score tot nu toe 7.5/10

Apps. Spotify app is ruk ... werkt slecht, traag, en inconsequent, in mijn geval bijna onbruikbaar zoals het nu is.
Weet dat de eerdere spotify apps op de smartphone ook ruk waren en vrees dat dit een oude versie is ivm het OS.
Ik ben bezig met spotify clients te testen. :(

Youtube werkt super ! natuurlijk wel wifi nodig maar loopt als een trein. De idrive werkt goed voor back commands dus als je van clip naar clip gaat en je wilt terug dan geef je een paar back commands en je bent weer in de root. :duim:

Tunein Radio, werkt ook best prima .. lekkere audio app die ook goed op de achtergrond draait. Dus Tunein starten, audio kanaal kiezen, MENU op idrive en andere functie kiezen zoals bijv Navi ... boven in navischerm verschijnt dan bij nieuwe song de titel als er van nummer gewisseld wordt, typisch android en prettig.

Appstore ansich werkt ook goed. Jammer van Spotify op dit moment. Score 7.5/10

Mirror link: Prachtig, en je kunt dat scherm dan gewoon gebruiken voor spotify of wat dan ook met super snelheid MAAR bediening via de telefoon !!
nadelen: Phone nodig en je moet kabel erin hebben of via wifi maar vind ik meer gedoe.
Voordeel: het systeem kan je blijven gebruiken met de nieuwste apps ook al kan het systeem dat niet zelf aan, het systeem is dan enkelt een soort externe Monitor en staat echt supermodern.
Wisselen van nummer gaat nog wel gewoon via stuur overigens dus lekker

Score 8.5/10 :gekdoen:

Andere zaken zoals het virtual dashboard zijn leuk om op dat scherm een actuele toerenteller en snelheidsmeter te zien inclusief wat gegevens. Zinvol ? Nee, maar staat wel cool.
Het sscherm kan je overigens wel UIT zetten. En dan heb je dus een lekkere donkere cockpit zeg maar. Lekker de muziek door laten tokkelen... heerlijk :driving:
Dat kan met het CCC niet namelijk, die gaat in een donkere modus maar is alles behalve uit en straalt gewoon nog steeds wat licht uit.

Zaken die overblijven:

Achteruit monitor, is onderweg ...
Googlemaps ... volgt
En ik moet die mic aan de praat krijgen.

ehombie
Berichten: 1454
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Android audio interface ervaringen ?

Bericht door ehombie » 02 mei 2018, 06:26

Oke super! :duim:
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Jeronimo530
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 jul 2013, 17:17

Re: Android audio interface ervaringen ?

Bericht door Jeronimo530 » 02 mei 2018, 07:14

Thanks voor de update, erg interessant om te lezen. Benieuwd naar de video in ieder geval als ie af is. Wat ik me afvroeg toen ik je verhaal las over bellen, kan er geen USB mic op de radio? (zorg wel dat het alleen een mic is, anders gaat je geluid ook over de "headset") die zou je dan weg kunnen werken op de originele plek( bij je binnenverlichting) of anders aan je style van de bestuurderskant?

Ik ben al een week of anderhalf aan het heen en weer mailen met dezelfde verkoper en die vertelde mij dat ik beter kan wachten tot juni. Dan komt er een een software+hardware geupdate versie van deze radio uit. Ik heb gevraagd wat er allemaal veranderd, maar daar nog geen antwoord op.

We zijn zover gekomen omdat ik DAB+ wil, en hun zeggen dat het op deze radio niet werkt maar in hun DAB+ itembeschrijving staat namelijk dat ie wel werkt op elke android radio vanaf versie 4.2.x. Op de geupdate versie van juni schijnt dit wel te kunnen. Heb ook de vraag neergelegd over de USB mic, als ik meer weet meld ik mij

:driving:

Gebruikersavatar
Kubilay
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 jun 2016, 17:06

Re: Android audio interface ervaringen ?

Bericht door Kubilay » 02 mei 2018, 11:06

De USB zou inderdaad een oplossing moeten bieden. Ik zag dat die unit standaard met 1 usb aansluiting komt. Je hebt bijv. van die USB-hubs die je erop kan zetten waar je weer meerdere usb's op kan zetten.
Dan zou je dus een bluetooth usb kunnen halen en daar je muziek van af kunnen spelen om er voor te zorgen dat het geluid niet zo zacht is, waar BMWonder over vertelde.
Wie weet zou je dan ook een usb microfoon erop kunnen zetten.
Jeronimo530 schreef:Ik ben al een week of anderhalf aan het heen en weer mailen met dezelfde verkoper en die vertelde mij dat ik beter kan wachten tot juni. Dan komt er een een software+hardware geupdate versie van deze radio uit. Ik heb gevraagd wat er allemaal veranderd, maar daar nog geen antwoord op.
Gelukkig zijn ze al wat verder zie ik. Toen ik het een tijdje terug vroeg was er namelijk nog geen concreet datum waarop de update zou uitkomen. :duim:

BMWonder
Berichten: 190
Lid geworden op: 16 feb 2018, 19:53

Re: Android audio interface ervaringen ?

Bericht door BMWonder » 02 mei 2018, 16:26

Usb mic is een goede suggestie, niet aan gedacht :duim:
Kan prima want met een hubje maak je er zo 3 poorten van.

Muziek met USB BT dongle heeft geen zin, per definitie is volume van BT zachter door oa compressie en win je er niks mee. Met de BT ontvangst voor audio is niks mis maar je merkt wel dat je volume minder hard is als rechtstreeks een CD of Mp3 spelen. Je stelt het volume wat bij en je bent klaar, zeker als je net zoals nooit switched naar CD of Radio.

DAB+ is leuk maar het is alles of niks. Vaak genoeg gezien dat de ontvangst niet optimaal is op de 1 of andere manier en hij valt compleet weg.
Ik val voor digitale radio wel terug op alle wereldzenders die er zijn via Tunein. Doet het overal ter wereld waar je maar wifi of 4G hebt.

Ik heb een update gekregen en ben die NU aan het downloaden, het is een flinke update (bijna Halve GB) en ik verwacht dat er wel wat zaken verbeterd/uitgebreid zijn.

Houd jullie op de hoogte .

Jeronimo530
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 jul 2013, 17:17

Re: Android audio interface ervaringen ?

Bericht door Jeronimo530 » 03 mei 2018, 10:45

Ja precies, ik heb nog een usb hubje die van 1 naar 4 gaat. Zat even te kijken gisteren snel naar usb mics, en deze 2 leken me wel wat. Weet alleen niet of ze ook echt functioneel zijn op de radio.

https://nl.aliexpress.com/item/360-grad ... 262.qKANxb

https://nl.aliexpress.com/item/Andoer-1 ... 270.qKANxb

Ik had ook met me Dension dat het geluid iets zachter is dan radio. Heb het nu ook bv dat me aux net stukje zachter is dan de FM. Hoeveel data verbruikt Tunein? heb je daar toevallige inzage in? Weet bv dat spotify niet eens zo gek veel data gebruikt als je die hele dag aan hebt staan.

Ben benieuwd naar de update, kreeg je die via aliexpres of kon je die downloaden via de radio verbonden aan het internet? Weet namelijk niet of ik ga wachten op de DAB+ update, maar zou wel fijn vinden als de updates goed te downloaden zijn zonder dat je er speciaal om moet vragen. Verwacht namelijk niet dat als ze de update door voeren dat de radio ook betere specs krijgt zoals bv iets meer RAM geheugen oid?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Audio, navigatie en iDrive”