Misfires die blijven terugkomen

Voor alle technische vragen over de BMW 1 Serie
Florida
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 mei 2018, 08:05

Misfires die blijven terugkomen

Bericht door Florida » 07 jul 2019, 18:31

Ik heb een BMW E81 120i die als sinds langere tijd klachten vertoond.

Twee jaar geleden begonnen de eerste klachten. Toen kreeg ik de maken met misfires. Het bleek een misfire op cilinder 4. Hierop zijn alle bougies en bobines vervangen. Enige maanden later kwam een check engine light. O2 en NOX-sensors vervangen. Deze reparaties zijn gedaan bij een opel-dealer onder bovag-garantie. Het betrof een inruil.

Na een aantal maanden begon de auto weer wat onrustig te lopen. Geen hele duidelijke misfires maar wel vrij rauw stationair en op de snelweg, vooral zo rond 100 km/u regelmatig lichte hikjes. Ik heb hem hiervoor naar de BMW dealer gebracht en ze zeiden dat de injectoren vervangen moesten worden. Ook werd opgemerkt dat de bougies gedaan moesten worden. Ik gemeld dat die nog vrij nieuw zijn, maar er werd aanslag op bougie nummer 4 geconstateerd en ook de bobine van cilinder 4 is wederom gewisseld.

Hoewel de auto een stuk beter reed, is het nu een paar maanden later een absoluut drama.
Wanneer de motor goed koud is en ik ga er weer mee rijden (na paar dagen), dan ratelt de motor bij het optrekken, loopt heel slecht en geeft een knipperend motorlampje. Wederom misfires op cilinder 4.
Ik heb de auto weer terug naar de dealer gebracht met verzoek om uitgebreide diagnose. Conclusie: rijdt als een zonnetje, we kunnen niks vinden.
Je raadt het al, 2 dagen later wederom zelfde probleem. Ik heb met een OBDII scanner eraan gereden en ik zie als de motor koud is en zo slecht loopt een enorm negatieve STFT van -30%. Ook wat wit/blauwe rook uit de uitlaat ten tijde van de misfires. Auto even stilgezet. Paar minuten later weer opgestart en loopt verder zonder problemen als hij warm is.

De lichte hikjes op de snelweg blijven overigens wel plaatsvinden. Het viel mij op dat elke keer dat dit gebeurd, de auto van open loop naar closed loop gaat. Dit gebeurt aan de lopende band. De 02-voltages vallen terug naar 0,00v (oorzaak of gevolg?).
Wanneer ik er stationair naar kijk zijn B1S1 en B2S2 0,415V en 1,195V.
Wide-band Sensor2 staan op 1V maar tijdens rijden op 2V

Iemand een idee wat er aan de hand is? Ik ben hopeloos en kom niet meer verder. Het heeft denk ik niet veel zin om weer nieuwe bobines en bougies erin te knallen.

Samenvattend:
Koude motor:
ratel bij optrekken
Misfire cilinder 4
Hoge negatieve short fuel trims als dit plaatsvindt

Als motor warm is weinig problemen meer, maar nog wel:
hikjes als motor van closed naar open loopt gaat en terug. Motor wisselt hier heel vaak tussen ook al rijdt ik steady op de snelweg.


Alvast hartelijk dank voor jullie input.

ehombie
Berichten: 1454
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Misfires die blijven terugkomen

Bericht door ehombie » 08 jul 2019, 08:09

Welke testen hebben ze uitgevoerd bij de uitgebreide diagnose? (Relatieve) compressie (dat is de makkelijkste).

Waar lees je mee uit?
Probeer situaties (koud/warm stationair/rijdend stationair/rond de 3000 toeren. Snap trottle gas geven.. te creeren waar bij je beide banken kunt weergeven en kunt vergelijken kijk hierbij naar stft en ltft.

Stft op -30% is idd een teken dat er iets niet oke is...maar dan ben ik ook beniuwd wat je ltft en wat doet je andere bank. (Weet even de bank configuratie niet in cilinders). Het komt er nu op neer dat die brandstof aan het wegnemen is omdat die te rijk loopt door...(wat de sensors aangeven) en is dit een oorzaak of gevolg

Let even op dat als je o2 sensor voltages gaat vergelijken dat je weet om welke 02 sensors het gaat.
Je hebt namelijk air/fuel sensors (lees wide band) en narrow band conventionele sensors. Dit kan verwarring met zich meebrengen als je "voltages" gaat vergelijken.

Ik denk dat je naar een diagnose expert moet gaan die niet al te letterlijk een flow schema volgt (waar dealers volgens mij zich te braaf aan houden). En aantoonbare metingen en scoop beelden kan maken en begrijpen.

Ik ga geen ondedelen opnoemen die MOGELIJK het probleem zijn dan kan je geluk hebben of je blijft aan vervangen...

Succes
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Florida
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 mei 2018, 08:05

Re: Misfires die blijven terugkomen

Bericht door Florida » 02 aug 2019, 14:25

Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie. Ik kwam er helaas zelf niet verder mee.
BMW had ik geen vertrouwen meer in, die wisselen net zo lang onderdelen totdat het probleem is opgelost.
Ik heb de auto naar Carrec Technocenter gebracht.
Wat bleek, de injector van cilinder zat niet goed vast in de bracket. Het schroefdraad was kapot, bracket vergaan.
Materiaalkosten, 3 euro.

Ik heb toch ernstige twijfels of BMW de betreffende injector wel juist heeft geïnstalleerd. Hoop frustraties en tijd verder.
Gelukkig rijdt hij nu weer als een zonnetje. Lang leve de specialist die de tijd neemt om een goede diagnose te stellen.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 1 Serie (E81 / E82 / E87 / E88) Techniek”