HowTo: Bi-Xenon hoogte afstelling

Alle tips, trucs en ervaringen met betrekking tot de BMW 1 Serie zijn hier te vinden
Gebruikersavatar
-Richard-
Berichten: 324
Lid geworden op: 25 mei 2015, 18:53

HowTo: Bi-Xenon hoogte afstelling

Bericht door -Richard- » 14 aug 2016, 13:08

Hey allemaal.

Dit is 1 van de makkelijkere dingen die je kunt doen aan je 1 serie. Het beste (in mijn ogen) is om het te laten afstellen met een koplampafstelapparaat. :roll:
Echter kun je zelf ook wel wat, in principe staan de koplampen vaak wel redelijk goed afgesteld, echter als het los geweest is dan staan ze vaak niet meer gelijk. Laat je koplampen ook van tijd tot tijd controleren, xenon verlichting is erg fel en kan mensen verblinden, dus doe het voor je eigen en andermans veiligheid.

De 1 series , optioneel origineel met Bi-Xenon geleverd, zijn voorzien van een automatisch hoogte regeling-systeem. Dit werkt door middel van 2 sensoren. Één op draagarm voor, en één op de draagarm achter. Beide aan de linker zijde. Ik zal verder niet ingaan op de werking van dit (effectieve, doch zo simpele) systeem.

Als de koplampen systematisch te laag of te hoog staan, kun je de schroef verdraaien op de achterzijde van de koplamp.

Aller eerst doen we de kap open.
Afbeelding

Als we nu naar de achterkant van de koplamp kijken, zijn we opzoek naar deze schroef. Deze is voor de hoogte afstelling van de koplamp.

Dit is de rechter zijde (passagier)
Afbeelding

Dit is de linker zijde (bestuurder)
Afbeelding

Als je de schroef met de klok mee draait zal de koplamp verder naar beneden schijnen, als je de schroef tegen de klok in draait zal deze verder omhoog gaan. Het beste is om dit 's avonds of in de avond schemer te doen, daar je het licht van de koplamp dan goed kunt zien. Dan kun je goed zien wat je doet en of je het gewenste resultaat bereikt. Zelf laat ik ze vaak tegen een muur aan schijnen en zet ze dan gelijk. Dan verdraai ik de auto zodat ik kan zien hoever het lichtbeeld reikt. Hierop pas ik deze aan, of niet.

Hopelijk kunnen jullie hier iets mee. :duim:

Terug naar “BMW 1 Serie (E81 / E82 / E87 / E88) DIY: Do It Yourself”