Howto - Retrofit Vanity lights (Make-up verlichting)

Alle tips, trucs en ervaringen met betrekking tot de BMW 1 Serie zijn hier te vinden
Gebruikersavatar
Dantan
Berichten: 145
Lid geworden op: 12 aug 2008, 18:49

Howto - Retrofit Vanity lights (Make-up verlichting)

Bericht door Dantan » 23 mar 2019, 14:21

Na een beetje bekend te zijn geraakt met het coderen door middel van het zelf installeren van de cruise control, ben ik vandaag bezig geweest met het retrofitten van de zgn. Vanity lights, bij ons beter bekend als de make-up verlichting bij de zonnekleppen. Deze zijn onderdeel van optie 563, het alom bekende lichtpakket. Het is een simpel klusje, perfect om als beginner zelf eens wat uit te denken en mee aan de slag te gaan! Natuurlijk is het simpel om even wat draden te trekken en ergens wat prik vandaan te halen, ik koos ervoor om het op de koninklijke wijze te doen, als ware het standaard geleverd.

Wat heb je ervoor nodig;

• Een paar zonnekleppen. Deze zijn verkrijgbaar in verschillende typen, met of zonder schakelaar. Je dient natuurlijk twee exemplaren te bemachtigen die voorzien zijn van een schakelaar, te herkennen aan een stukje draad en connector welke uit de arm van de klep steekt (Zie de pijl op de afbeelding). Als er geen kabeltje uitkomt dan is de klep vanzelfsprekend niet geschikt! Zorg natuurlijk wel voor de correcte kleur.


• 2 maal Alaskagrau spiegelverlichting 63316962015 (andere kleur is een ander nummer)


• 2 maal 3-polige connector 61138377072 om de zonnekleppen op aan te sluiten (op onderstaande foto nummer 2)
• 2 maal 2-polige connector 61132360043 om de verlichting op aan te sluiten (op onderstaande foto nummer 1) (LET OP! Waar de 3-polige connectoren een paar euro’s kosten, gaan de 2-polige weg voor 10 euro per stuk! Ebay biedt hierin de oplossing, voor een paar euro zijn deze hier te vinden)

• 12 maal buscontact 61130005197 welke je gebruikt met bijbehorende connectoren. Bij de Duitse 2-polige worden wel wat losse contactjes meegeleverd, maar ik vond ze in de praktijk niet echt lekker werken en koos hiervoor de kant en klare buscontacten.


• Wat montagedraad met een diameter van 0.5mm2. Een paar lengtes van 1 meter, bij voorkeur van verschillende kleuren volstaat.

Aan de hand van het volgende schema dien je de bedrading samen te stellen, aan iedere zijde komt dus een 2-polige (voor de verlichting) en een 3-polige (voor de zonneklep) connector en dien je 2 buscontacten naar het midden te voeren, deze worden later op één van de stekkers aangesloten die op de dakeenheid wordt geklikt. Het maakt niet zoveel uit welke draad je op de ene of de andere pool aansluit, wel dien je van de 3-polige connector alléén de buitenste polen te gebruiken!

Ik heb voor het inbouwen de draad op werking getest, dit voorkomt ellende tijdens het inbouwen. De twee buscontacten heb ik op 12v gezet, de zonneklep en verlichting aan de connectors gehangen en gekeken of, als ik de schuif over de spiegel heen-en-weer haal, het licht aan en uit gaat.

Het inbouwen gaat als volgt;

Allereerst verwijder je de oude zonnekleppen (ook de ‘dragers’ ), alsook de hangrepen boven de portieren. Tevens dien je de binnenspiegel te verwijderen, dit doe je door de spiegel een kwartslag naar rechts (tegen de klok in) te draaien waarna hij loskomt. Let op de stekker!
Als je dit heb gedaan komt er ruimte bij de hemel en kan je eenvoudig aan de voorzijde (ter hoogte van de binnenspiegel) de klemmen van de dakeenheid indrukken en deze verwijderen. Aan de achterzijde van de eenheid steken een aantal stekkers, als je deze losmaakt kan je de eenheid volledig weg nemen.

Hierna kan je de hemel wat loshalen. Het mooiste is als je de hoeken van de hemel achter de bekleding van de A-stijlen vandaan kan wurmen zodat je wat meer ruimte krijgt. Het is de bedoeling dat je van de zijkant over de hemel heen kan kijken. Als je dit goed doet, dan zie je vlak bij het gat waar de arm van de zonneklep doorheen steekt een rechthoek gestanst. Dit is de plek waar de verlichting komt. Je kan met een scherp mes voorzichtig de rechthoek uitsnijden.

Hierna kan je de eerder gemaakte bedrading doorvoeren. De 3-polige komt door het gat van de zonneklep, de 2-polige door het gat van de verlichting en de 2 draden met de buscontacten komen ongeveer ter hoogte van dakeenheid aan de zijde van alle stekkers.

De laatstgenoemde draden (2 komende van links en 2 komende van rechts) dienen nu gekoppeld te worden aan de meest rechtste stekker (de witte) van de dakeenheid met nummer X14689.

De stekker ziet er zo uit

Let op!! De getoonde kant is de kant die in de dakeenheid wordt geschoven. Als je de stekker van achteren bekijkt (en dat doe je als de stekker in de eenheid is geschoven), dan is plek 1 rechtsboven gesitueerd.

De buscontacten kan je nu in de stekker plaatsten (met het 'nokje' aan de bovenzijde). En wel als volgt;

De draad van de rechter zonneklep gaat op plek 3
De draad van de rechter verlichting gaat op plek 4
De draad van de linker zonneklep gaat op plek 5
De draad van de linker verlichting gaat op plek 6.


Hierna kan alles netjes worden ingebouwd, let op dat je geen draad stuk of los trekt o.i.d.

Na inbouw dient S563 toegevoegd te worden aan de VO en voila!

Op naar de volgende retrofit! (waarschijnlijk footwell verlichting en/of een uitgebreide interieurverlichting achter, beide ook onderdeel van het lichtpakket)
Laatst gewijzigd door mieske90 op 17 feb 2020, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet werkende link
Present : E87 - 118i / F23n - 218i / F48lci - sDrive20i
Former : E36 - 320i / E46lci -320D / F45 - 218AT

Terug naar “BMW 1 Serie (E81 / E82 / E87 / E88) DIY: Do It Yourself”