Marbre E91 320i 2006

Show je BMW E90 / E91 / E92 / E93. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
Marbre
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 jul 2020, 00:25

Re: Marbre E91 320i 2006

Bericht door Marbre » 27 nov 2020, 07:44

Vandaag was het zover, de oude standaard demper ging eraf en de nieuwe Performance demper kwam ervoor in de plaats.
Het enige probleem(pje) was dat de oude met een flensaansluiting aan de uitlaat vast zat en de Performance demper had die dus niet.
Dat vereiste een beetje aanpaswerk, maar alles bij elkaar was het in vrij korte tijd gepiept!
Hier wat plaatjes van de ombouw:

Afbeelding
De oude demper waar de flens al vanaf is gehaald op de werkbank.

Afbeelding
Aan de flens werd een kort stukje pijp gelast wat van de nieuwe Performance demper was gehaald want die pijp moest worden ingekort.
Geen extra materiaal nodig dus. :duim:

Afbeelding
Even de flens met het pijpje ertussen passen en meten zodat de demper mooi aan zou sluiten op de flens aan de uitlaatzijde.

Afbeelding
En na het aflassen kon de Performance demper vrij simpel worden gemonteerd, ook al liepen daarna we toch nog tegen een klein dingetje aan.
De Flensaansluiting is namelijk flexibel tot op zekere hoogte en omdat de Performance demper één ophangpunt minder heeft dan de originele demper, zit er daardoor teveel speling op om hem permanent mooi te laten hangen.....hij zakte steeds een centimeter naar beneden en dat stond niet mooi.
Dus hebben we besloten om er een 'stijve' flensaansluiting van te maken door de speciale bouten met de veren ter vervangen door gewone RVS bouten.
Zo is het ook als je een pijpaansluiting met een klem erom maakt dus dat werkte prima. :duim:
Tevens een paar extra borgmoeren achter de vaste moeren op de flens geplaatst voor alle zekerheid...beter dubbel vast dan losgelopen. 8)

Afbeelding
Hier een close up van de constructie zoals die uiteindelijk geworden is.

Afbeelding

Afbeelding
En het eindresultaat vanaf de buitenkant gezien.

Afbeelding
Dat zit er strak onder en blijft nu ook prima zitten. Ben dus helemaal happy met het werk van Pajic R&D uit Ulft! :gekdoen:

En nu willen jullie natuurlijk ook een filmpje, maar dat moet nog even wachten want de auto loopt op dit moment beroerd.
Oorzaak is de elektromechanische regelaar onder het kleppendeksel die het niet meer doet en dus is de Vanos van slag en loopt de auto nu ongeveer 1 op 4. :devil:
Dinsdag gaat hij naar de garage en wordt dat verholpen, samen met een schakelas keerring, de grijze katalysator, de pakkingen van het kleppendeksel, de vacuümpomp, het oliefilterhuis en de warmtewisselaar, en een nieuwe distributieset als preventie om problemen in de toekomst te voorkomen. (hij heeft nu 194.000 km gelopen dus is het zo'n beetje tijd ook al hoor je er niks aan.)
Zodra dat klaar is komt er dus een filmpje om het geluid te kunnen horen......beloofd! 8)

En wat heb ik verder nog gedaan.....afgelopen zondag heb ik mijn Zenec Naviceiver Z E-3215 MKII ingebouwd zodat ik nu muziek kan streamen via Bluetooth en handsfree kan bellen met Voice command.
En navigeren kan uiteraard ook met gebruikmaking van de laatste actuele kaarten die ik mooi kon downloaden bij Zenec.
Dus niet zoals bij BMW waar ik elk jaar mag betalen voor de kaarten en de licentie..... :cry:
Natuurlijk zijn er modernere oplossingen maar voor die 260 Euro die ik hieraan kwijt was ben ik dik tevreden met mijn zo goed als dove linkeroor. :)

Plaatjes:



Afbeelding
De radio functie die ik niet zoveel gebruik omdat er teveel wordt geluld op de radio.

Afbeelding
De Navi functie (hier geblurred vanwege privacy) die ik wel ga gebruiken inclusief de toegestane snelheidsaanduiding en de realtime snelheid ernaast!
Want ook daar moet je bij BMW extra voor betalen.

Wordt binnenkort vervolgd......
Laatst gewijzigd door Marbre op 28 nov 2020, 00:15, 2 keer totaal gewijzigd.

Edward
Berichten: 1614
Lid geworden op: 11 feb 2018, 13:00

Re: Marbre E91 320i 2006

Bericht door Edward » 27 nov 2020, 10:36

Jij blijft lekker bezig! Ziet er goed uit.

Eerlijkheid gebiedt mij wel te zeggen dat snelheidsinformatie niet beschikbaar was op de E9X en de CCC geen licenties behoeft, dus die kosten had je sowieso al niet. Op de LCI met de CIC natuurlijk wel een FSC-code, maar die zit standaard toch niet in de originele E9X (2005-2008) ;) Ik heb nog geen stuiver betaald voor de navi DVD's voor mijn CCC en MK4. Mochten de 2019 versies van Professional (E9X) en High (E46) daadwerkelijk de laatsten zijn, dan schaf ik deze nog wel origineel aan. Alles zo origineel mogelijk hè.

Marbre
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 jul 2020, 00:25

Re: Marbre E91 320i 2006

Bericht door Marbre » 27 nov 2020, 21:08

Je hebt gelijk, ik kijk steeds naar mijn Einser waar een CIC (of NBT) in zit en daar betaal ik jaarlijks voor. :gek:
In de E91 zat helemaal niks, dus wat ik nu heb is sowieso altijd beter dan dat of een CCC.....hahaha! :emo:

Edward
Berichten: 1614
Lid geworden op: 11 feb 2018, 13:00

Re: Marbre E91 320i 2006

Bericht door Edward » 27 nov 2020, 22:40

Ik gebruik navi toch niet... maar of aftermarket nou beter is? Maar goed, dat laat ik in het midden. Als jij er maar plezier van hebt, daar gaat het om.

Marbre
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 jul 2020, 00:25

Re: Marbre E91 320i 2006

Bericht door Marbre » 01 dec 2020, 22:17

Vandaag even wezen kijken bij de auto die nu in de garage staat en lekker wordt verwend. :wink:
Nieuwe distributieset (en dat was écht nodig want er zat 1,5 centimeter speling op) nieuwe keerring van de versnellingsbak aan de voorzijde, nieuwe pakkingen bij de vacuumpomp (geen stinklucht van verbrande olie meer) de oliekoeler en het oliefilterhuis, nieuwe stelmotor voor de vanos, nieuwe set voor de multiriem met spanrollen enz. nieuwe lambdasonde, en nog wat dingen die er tevoorschijn kwamen.
Morgen is ie weer klaar en kan ik er mee gaan rijden om te zien wat het verschil is met hoe hij eerst was.

Hier wat plaatjes van het 'work in progress'

Afbeelding
De distributieset hangt er alweer in....

Afbeelding
En ook de nieuwe keerring zit al op zijn plaats....

Afbeelding


Afbeelding
Het afstellen van de distributie vergt speciaal gereedschap....

Wordt vervolgd......

Marbre
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 jul 2020, 00:25

Re: Marbre E91 320i 2006

Bericht door Marbre » 02 dec 2020, 18:33

Zo, ik heb hem zojuist weer opgehaald en mijn eerste korte ritje gedaan naar Duitsland om even te tanken.
En ik moet zeggen, hij rijdt heerlijk en de roffel onderin van de Performance einddemper is precies goed! :gekdoen:

Morgen even goed het motorcompartiment reinigen en nog even terug, want ik hoor een wiellager wat niet fris meer is.
De plaatjes van de ouwe meuk en het eindresultaat onder de kap. :wink:

Afbeelding
De ouwe meuk maar niet alles want er is vandaag nog meer bijgekomen.

Afbeelding
Alles weer netjes gemonteerd.

En dan nog even dit: Als alles goed gaat krijg ik morgen deel 1 van mijn laatste aanschaf......een Performance carbon splitter van BMW aan de linkerzijde.
Deel 2 duurt even wat langer, want die moet uit Griekenland komen, maar is inmiddels ook al onderweg.
Deze splitters passen dus op de standaard voorbumper want ik zie het niet zitten om een originele M sport voorbumper te gaan opzoeken.
Ten eerste omdat die dingen duur zijn en ik ze niet echt mooier vindt dan de bumper die er nu opzit. (en ja, daar mag een ander anders over denken.... 8) )
Dit zijn ze los:

Afbeelding

Het gaat er dan ongeveer zo uitzien:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wordt weer vervolgd.....


Marbre
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 jul 2020, 00:25

Re: Marbre E91 320i 2006

Bericht door Marbre » 20 dec 2020, 00:23

Visuele update: vanavond wat sfeerplaatjes geschoten..... 8)

Afbeelding

Afbeelding

Op de To Do lijst staan als niet afgevinkt:

- Carbon splitters voor (Origineel BMW) monteren
- Carbon spiegelkappen (Origineel BMW) monteren
- M Instaplijsten (Origineel BMW) monteren
- Carterpanpakking vervangen (6 Januari gepland)

Voor nu wens ik jullie allemaal fijne feestdagen!

Gebruikersavatar
MindWarp
Berichten: 1037
Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:44

Re: Marbre E91 320i 2006

Bericht door MindWarp » 23 dec 2020, 14:55

Mooie auto geworden zo. :duimen:

Bij E46 zag je nog wel eens dat men die dakrails een delete gaf. Bij E91 eigenlijk niet zo vaak. Misschien om technische redenen?

Fijne dagen toegewenst!
Afbeelding
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer - Bruce Lee"

Marbre
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 jul 2020, 00:25

Re: Marbre E91 320i 2006

Bericht door Marbre » 31 jan 2021, 01:29

Inmiddels zitten de carbon spiegelkappen en de carbon splitters (allemaal origineel BMW) er op zijn de M instaplijsten geplaatst en is de carterpan pakking vervangen. :)
En vandaag heb ik mezelf getrakteerd op een setje Breyton GTP 19" wielen in Matzwart met zilveren rand.
Het staat voor mij een heel stuk mooier met die concave look dan met de 'platte' Style 199 19"wielen die ik eerst had.

Afbeelding
De nieuwe wielen.

Afbeelding
De oude wielen.

PS: De auto oogt nu mat want ik had geen zin en tijd om hem te wassen vandaag na mijn regenrit van 400km over de Autobahn. :P

Rickbmwe92
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 jul 2020, 08:22

Re: Marbre E91 320i 2006

Bericht door Rickbmwe92 » 02 feb 2021, 12:26

Mooie wagen :duim:

Ik kom zelf uit Silvolde maar heb de auto nog helaas niet zien rijden. Ben zelf bezig met een e92 te style maar die komt als ik mijn nieuwe trim binnen heb ook in de showroom :)

Misschien zien we elkaar nog wel eens rijden :zwaai:

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E90 / E91 / E92 / E93) Showroom”