reserve wiel

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Gebruikersavatar
SranangBMW
Berichten: 47
Lid geworden op: 08 aug 2017, 13:42

reserve wiel

Bericht door SranangBMW » 01 okt 2017, 16:57

Beste bimmer leden,

Volgend jaar wil ik mijn runflatbanden vervangen door non runflatbanden.
Reden hiervoor is dat je bijna elke hobbel voelt,weinig ervaring met RFT banden,de aanschaf prijs en dat ik toch niet de kans wil nemen als ik bv met mn gezin buiten Nederland ga en een keer banden pech onderweg krijg.Ik heb begrepen dat je maar 80km verder kan rijden en daarna moet je de runflatbanden wel vervangen.Maar stel dat je op een zondag onderweg ben en binnen de 80km geen banden garage tegen kom dan zit je daar.Ik heb wel anwb wegenwacht pakket maar vind het altijd fijn als ik een reserve wiel i.d auto heb liggen en bovendien wil ik niet te lang wachten op de wegenwacht.Gewoon zelf wisselen en weg rijden.Ik heb geen ruimte voor het plaatsen v.e reserve wiel maar dat is geen probleem,de touring heeft genoeg ruimte achter in.Het volgende wil ik graag vragen:ik heb een 19 inch set onder de auto,moet ik per se een 19 reserve wiel aanschaffen of iets tussen 17 en 18 inch.Als ik een 17 of 18 inch kies neem ik aan dat de auto anders zal liggen en dan kan je ook niet op hoge snelheid rijden.Ik ben benieuwd naar jullie ervaring / mening.

Mvg.
Dave

Yor
Berichten: 929
Lid geworden op: 23 apr 2017, 21:49

Re: reserve wiel

Bericht door Yor » 01 okt 2017, 20:54

In mijn vorige auto had ik 15inch wielen gemonteerd en een 14 inch reserve wiel. 1x gebruikt en dat ging prima. Ik zou vooral letten op de totale omvang van het wiel+band combinatie zodat het niet te veel afwijkt. De moderne thuiskomertjes zijn trouwens ook veel kleiner dan de andere wielen op de auto en bedoeld voor max 80km per uur. En daarna een garage opzoeken... ;)

Gebruikersavatar
Giovanni-21
Berichten: 176
Lid geworden op: 08 sep 2015, 20:45
Locatie: Den Haag

Re: reserve wiel

Bericht door Giovanni-21 » 02 okt 2017, 10:45

19" is niet perse nodig. Denk idd maar aan een thuiskomertje waarvan de bandenmaat sterk afwijkt.
Let wel dat je met afwijkende maten rekening moet houden met hoeveel je hierna nog gaat rijden en met welke snelheden.

Ligt er ook een beetje aan wat je wilt en wat voor set je hebt?

Heb je bijv. GEEN breedset, dan zou je kunnen overwegen om het zelfde type velg en bandenmaat als reserve wiel te gebruiken. Dan is het altijd een kwestie van omwisselen en kan je verder zonder omkijken/rekening te houden met iets.

Is het puur alleen maar om op de bestemming aan te komen, dan is een thuiskomertje voldoende, met voorwaarde max 80 km/u.
Current BMW F36 420i LCI
Previous BMW E90 325i

- Een auto is meer dan een vervoersmiddel alleen -

Gebruikersavatar
SranangBMW
Berichten: 47
Lid geworden op: 08 aug 2017, 13:42

Re: reserve wiel

Bericht door SranangBMW » 30 mar 2018, 20:43

Forumleden,

Bedankt voor jullie info.
Heb onder de auto 19 inch zitten,ik heb een 17 inch velg als reserve i.d kofferbak voor lange afstanden buiten Nederland.

TiesjeK
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 apr 2017, 20:09

Re: reserve wiel

Bericht door TiesjeK » 24 apr 2018, 20:12

Voor een reservewiel inderdaad vooral kijken naar de totale omvang. Pas het wiel wel (op de vooras) voordat je erop gaat vertrouwen, een kleiner wiel past soms niet om de remklauw!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E90 / E91 / E92 / E93) Performance en tuning”