Robin's E46 318i Touring - Orientblau

Show je BMW E46. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
Gebruikersavatar
Robin
BimmerPortal Team
Berichten: 1422
Lid geworden op: 12 nov 2017, 04:13
Locatie: Limburg

Re: Robin's E46 318i Touring - Orientblau

Bericht door Robin » 25 nov 2021, 21:06

Tussen het klussen door even een updatetje. Vandaag even helemaal klaar met het klussen en dus maar even aan de dreier verder gegaan. Zoals een aantal van jullie wellicht nog kunnen herinneren heb ik vorig jaar een raamemchaniek besteld voor de bestuurdersdeur. Je merkte dat het raam moeilijk (en steeds moeilijker) dicht ging. Maar, omdat ik een half uur rijden van de hobbyloods woonde eigenlijk steeds geen zin had om ‘even’ op en neer te rijden, heb ik het steeds uitgesteld.

Afgelopen week was echter de druppel: het raam ging niet meer helemaal dicht zonder een letterlijk ‘handje’ hulp en vandaag maar begonnen. Met behulp van deze tutorial van ShoplifeTV (overigens een aanrader, keek ‘m bij de e39 al vaker omdat de techniek veelal hetzelfde is vwb de motoren) zo gepiept. Lekker op m’n gemak gedaan en geen gehaast, een uur of anderhalf bezig geweest met als resultaat een perfect functionerend raam. Ben bijna aan het twijfelen om de passagierskant ook maar te doen omdat ze nu niet even snel omhoog gaan. Beetje autistisch kun je dat wel noemen.

Ik vermoed dat ik nog een week of twee aan het klussen ben, en dan weer wat meer online ben op het forum. Tot snel! ;)
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

Nulkommavierbar
Berichten: 172
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01

Re: Robin's E46 318i Touring - Orientblau

Bericht door Nulkommavierbar » 28 nov 2021, 22:02

Wauw dat heb je snel gepiept! Ik heb zelf ook dat euvel bij de passagierskant vooraan. Heb het raammechanisme (Valeo) inclusief motortje al twee jaar op zolder liggen, ivm er tegenop zien;-) Herken dat filmpje van ShopliveTV, heb die al wel tien keer gezien, maar krijg mezelf er maar niet toe gezet. Valt dus mee om de klus te klaren?

Haha dat beetje ‘autistisch’ herken ik wel. Zelf ook last van. De boel moet kloppen 🙈
Laatst gewijzigd door Robin op 29 nov 2021, 08:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Twee berichten samengevoegd

Gebruikersavatar
Robin
BimmerPortal Team
Berichten: 1422
Lid geworden op: 12 nov 2017, 04:13
Locatie: Limburg

Re: Robin's E46 318i Touring - Orientblau

Bericht door Robin » 29 nov 2021, 08:23

Valt inderdaad heel erg mee. Zou bijna zeggen dat ik het leuk vond. Vooral door het feit dat 'ie gewoon weer goed werkt nu ;)
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

Gebruikersavatar
Robin
BimmerPortal Team
Berichten: 1422
Lid geworden op: 12 nov 2017, 04:13
Locatie: Limburg

Re: Robin's E46 318i Touring - Orientblau

Bericht door Robin » 21 feb 2022, 20:55

Bijna 3 maanden verder alweer. Toch fijn om een werkende auto te hebben. Helaas betekent dat ook weinig updates.

Werkende auto gold overigens tot een week geleden; uit het niets werkte mijn instrumentencluster niet meer. Vrijdagnacht nog mee gereden, niets aan de hand. Ik stap zaterdagmiddag in, geen teken van leven te bekennen. Geen licht in de tellerbak, geen enkele klok deed het. Alleen het airbaglampje bleef als stamgast aanwezig.

Afbeelding

Zaterdagmiddag de laptop er aan gehangen, niet uit te lezen. Toen maar verder gaan zoeken, met als eerste natuurlijk de zekeringkast. Daar trof ik het volgende aan:

Afbeelding

Juist, vocht. Meteen accu losgekoppeld en een verwarminkje erin, met als doel het vocht eruit te trekken. Zaterdag vanaf circa 13:00 uur tot en met een uur of 20:00 in de loods gestaan met het kacheltje aan en een ontkoppelde acu. Vervolgens de accu weer aangekoppeld en gestart: zonder resultaat. Voor de zekerheid nog even een nachtje in de loods laten staan met alle deuren open, maar ook dat mocht niet baten.

Zondag dus met een niet functionerend cluster anderhalve straat naar huis gereden en een tweedehands cluster gereserveerd bij een kennis omdat ik het vermoeden had dat m’n cluster overleden was door het vocht.

Maandag begon ik me wat slecht te voelen, dus maar even een coronatest gedaan. Die bleek dinsdag positief. Na 2,5 dag binnen op een kamertje opgesloten te hebben gezeten, had ik woensdagavond even wat buitenlucht nodig. Dus ik stap in de auto met het idee: “dan maar geen tellers, maar ik moet even de deur uit”. Ik stap in, start de wagen, doet alles het weer.


Afbeelding

Puntje bij paaltje dus (gelukkig) goed weggekomen. ABS lampje was uiteraard na 10 meter rijden ook weer uit. Alleen dat airbaglampje… blijft iets raars.

Bij het uitlezen geeft hij aan dat het de sensormat van de bijrijdersstoel is. Zit al een weerstandje tussen, maar blijft hem aangeven. Ook na meermaals wissen van de storing. Mocht iemand daar dus nog tips voor hebben, hoor ik het graag!
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

rondje
Berichten: 480
Lid geworden op: 19 dec 2014, 14:50

Re: Robin's E46 318i Touring - Orientblau

Bericht door rondje » 23 mar 2022, 21:45

Hey Robin,
Zoek eens op airbag light e46 op youtube, zag wat dingetjes daar voorbijkomen.

De sensor wat je aangeeft weet ik niet of dat heel erg is,
Heb je geen motor storings lampje aan? Bij mjj komt de disa code steeds terug maar ook geen lampje aan dan,

Heb je opgezocht waar het water vandaan komt? Ook belangrijk natuurlijk dat het niet nog eens voor komt.
Verder alles zekeringen controleren op corrosie, en misschien wat schoonmaken met contactspray.

Gebruikersavatar
Robin
BimmerPortal Team
Berichten: 1422
Lid geworden op: 12 nov 2017, 04:13
Locatie: Limburg

Re: Robin's E46 318i Touring - Orientblau

Bericht door Robin » 07 apr 2022, 15:34

Hey,

Ja, al verschillende keren gedaan, maar nog geen tijd gehad om echt eens uitgebreid op zoek te gaan.

Waar het water vandaan kwam, geen idee. Alle afvoeren waren open, geen lekkages in de paravaan en kit is ook nog overal goed. Ik vermoed dus dat er door het vochtige weer gewoon teveel condens in de auto heeft gezeten, zeker omdat ik er zelf alleen maar korte stukjes mee heb gereden afgelopen weken/maanden. Heb hier overigens ook geen last meer van gehad. handschoenenvak nog met enige regelmaat gecontroleerd, maar niets van water te vinden.

Afgelopen jaar heb ik - zoals jullie wellicht weten - in een auto van de zaak gereden die meer stil stond dan dat er in gereden werd. Puur woon/werk verkeer, verder niets. Echter, de auto is verkocht en gaat binnenkort weg. De e46 gaat dan dus weer wat langere ritten maken (iedere dag 54 km enkele reis), dus ga er vanuit dat er hier dan ook weer wat meer updates komen.

Afgelopen weekend de auto in voorbereiding hierop dus alvast van binnen en buiten helemaal gepoetst. Lak reflecteerde weer als 'n spiegeltje. Altijd fijn om weer in een schone auto te rijden :)
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

Gebruikersavatar
Robin
BimmerPortal Team
Berichten: 1422
Lid geworden op: 12 nov 2017, 04:13
Locatie: Limburg

Re: Robin's E46 318i Touring - Orientblau

Bericht door Robin » 29 apr 2022, 09:12

Weer een week of drie verder. Afgelopen woensdagochtend even een kort rondje gereden omdat ik ergens iets op moest halen.

Toen ik bij thuiskomst uitstapte, rook ik een behoorlijke remlucht. Ik wist dat ik wat sportiever had gereden, maar bij dit rijgedrag was dit niet de lucht die ik wel vaker rook. Wat blijkt: de klauw linksachter blijft hangen. Gisteren even snel losgehaald om te kijken of ik zo snel iets kon zien. Klauw was behoorlijk vervuild:
Afbeelding

Omdat ik maar weinig tijd had, alleen even snel de rand van de zuiger schoongemaakt. Mocht helaas niet baten. Komend weekend ga ik er even goed voor zitten en de klauw zelf helemaal schoonmaken. Iemand tips waar ik op moet letten? De geleiderpinnen functioneren allemaal nog goed en schuiven soepel op en neer. Moet dus haast wel aan de zuiger liggen lijkt mij?
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

Gebruikersavatar
Robin
BimmerPortal Team
Berichten: 1422
Lid geworden op: 12 nov 2017, 04:13
Locatie: Limburg

Re: Robin's E46 318i Touring - Orientblau

Bericht door Robin » 05 dec 2022, 11:41

We zijn inmiddels alweer ruim een half jaar verder. Bovenstaande probleem heb ik opgelost door de klauw een keer helemaal goed schoon te maken. Een maand of twee/drie geleden heb ik de remblokken voor vervangen omdat de slijtagesensor een melding gaf. Bij het vervangen kwam ik erachter dat de bestuurderskant veel harder was gesleten dan de bijrijderskant. Waar er op de bijrijderskant nog een aantal millimeter voering was, was de bestuurderskant nog nét geen ijzer op ijzer. Dus ook die klauw maar even goed schoongemaakt. Verder voor de APK in juli ook nog beide draagarmen vervangen.

Deze week zet ik 'm nog even op de brug voor z'n oliebeurtje en het reinigen van de onderkant van de wagen. Dit doe ik steeds beetje bij beetje als ik hem op de brug heb staan, en moet zeggen dat 'ie er al steeds frisser uit begint te zien!
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

Gebruikersavatar
Robin
BimmerPortal Team
Berichten: 1422
Lid geworden op: 12 nov 2017, 04:13
Locatie: Limburg

Re: Robin's E46 318i Touring - Orientblau

Bericht door Robin » 21 jun 2023, 15:36

We zijn inmiddels alweer ruim een half jaar verder. Moet zeggen dat de e46 en met name de N42 het relatief goed volhoudt, zeker met inmiddels 335.000 km op de teller.

Afgelopen week begon de N42 echter wat kuren te vertonen, afgaande op een universele uitleescomputer zeer waarschijnlijk de Valvetronic. Ik moet hem nog even uitlezen met ISTA, maar de klachten zijn wat vaag.

Het EML en motorstoringslampje gaan te pas en te onpas branden. Eigenlijk alleen na het starten, niet tijdens het rijden. Als ik vervolgens de auto opnieuw start, blijven ze de ene keer branden, de andere keer brandt slechts een van de twee lampjes en tenslotte hebben we ook een variant waar beide lampjes uitblijven.

Het vreemde is dat de auto niet in noodloop lijkt te gaan wanneer de lampjes branden. Wel merk ik dat in sommige gevallen wanneer de lampjes branden, ik met name bij lage toeren net wat minder koppel heb. Echter, wanneer ik dan terugschakel en dus hoger in de toeren zit, gas geef en vervolgens weer opschakel en de auto terug laat lopen in toeren en het nogmaals met een lager toerental probeer, is er niks aan de hand.

Ik houd jullie op de hoogte!
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Showroom”