318i (N42) valt uit bij intrappen koppeling (INPA code 272A en 272C)
318i (N42) valt uit bij intrappen koppeling (INPA code 272A en 272C)
De mensen die mijn showroom volgen, weten dat ik al een hele tijd met een aantal problemen zit met mijn 318i.
Het voornaamste probleem was een vacuümlek op meerdere plekken: carterventilatie, olie vuldop, oliepeilstok en de aansluiting peilstokbuis op het carter. Vandaar dat ik de afgelopen 3 weken met een losgekoppelde luchtmassameter gereden heb.
Nu vermoed ik dat de vacuümlekken verleden tijd zijn. Afgelopen vrijdag heb ik de O-ringen van de vacuümpomp vervangen en sindsdien loopt het stationair toerental niet meer op. Ook is het motormanagement lampje na 300 km (70% snelweg, 30% stadsverkeer) niet meer gaan branden, waar dit normaliter rond de 100-150 km al zou gebeuren. De overige hiervoor genoemde onderdelen zijn ook reeds vervangen.
Het enige probleem dat ik nu nog heb, is het uitvallen wanneer ik aan kom rijden bij het stoplicht en de koppeling intrap bij een toerental hoger dan 2000-3000 toeren. Ook stottert de auto bij het accelereren. Heb dus het idee dat hij te weinig brandstof krijgt.
Nu heb ik enkele tijd geleden, op een zaterdagavond met een kapotte benzinepomp gestaan en als noodoplossing via Marktplaats een tweedehands exemplaar gekocht dat ik er de volgende dag in kon zetten, zodat ik in ieder geval maandag weer naar m’n werk kon.
Gezien ik (voor zover ik me kan herinneren) geen, of in ieder geval niet in deze mate, last heb gehad van stotteren en uitvallen van de auto voordat de brandstofpomp naar de eeuwige jachtvelden vertrok, verdenk ik dus de brandstofpomp. Het is er dus ook nog niet van gekomen om er een nieuwe brandstofpomp in te zetten vanwege de andere reparaties. Is uiteraard wel de bedoeling.
Ik heb de auto zojuist nog uitgelezen en er is géén storing te vinden in de motor. Wat mij enige tijd geleden al opviel is het volgende (sorry voor de slechte foto, zonlicht is niet je grootste vriend in dit geval):
De lambdawaarden geven een foutmelding. Ik heb zowel de lambda voor als achter de kat vervangen, beide van Bosch. Voor de kat geleidingswaarde 5, achter de kat geleidingswaarde 4. Nu heb ik al meerdere malen gelezen en gehoord dat er bij het N42 blok 4 (!) lambda’s gemonteerd zijn. Twee stuks op het uitlaatspruitstuk, een voor en een na de kat. Voor zover ik kan zien, heb ik alleen de lambda voor en na de kat. Na verder onderzoek kom ik een aantal Engelstalige topics tegen waar vermeld wordt dat de lambda’s op het uitlaatspruitstuk alleen van toepassing zijn op Amerikaanse auto’s.
Nu zit ik dus met twee mogelijke problemen: één van de lambda’s, of de brandstofpomp.
Logischerwijs zou je denken dat de brandstoftoevoer geregeld wordt aan de hand van de lambdawaarden, en dat je zodoende dus ook te veel of juist, zoals in mijn geval, te weinig brandstof ingespoten krijgt.
Hopelijk kan iemand hier wat meer informatie over geven, want na dik een jaar gekloot met de auto, vind ik het wel tijd om er volop van te kunnen genieten.
Het voornaamste probleem was een vacuümlek op meerdere plekken: carterventilatie, olie vuldop, oliepeilstok en de aansluiting peilstokbuis op het carter. Vandaar dat ik de afgelopen 3 weken met een losgekoppelde luchtmassameter gereden heb.
Nu vermoed ik dat de vacuümlekken verleden tijd zijn. Afgelopen vrijdag heb ik de O-ringen van de vacuümpomp vervangen en sindsdien loopt het stationair toerental niet meer op. Ook is het motormanagement lampje na 300 km (70% snelweg, 30% stadsverkeer) niet meer gaan branden, waar dit normaliter rond de 100-150 km al zou gebeuren. De overige hiervoor genoemde onderdelen zijn ook reeds vervangen.
Het enige probleem dat ik nu nog heb, is het uitvallen wanneer ik aan kom rijden bij het stoplicht en de koppeling intrap bij een toerental hoger dan 2000-3000 toeren. Ook stottert de auto bij het accelereren. Heb dus het idee dat hij te weinig brandstof krijgt.
Nu heb ik enkele tijd geleden, op een zaterdagavond met een kapotte benzinepomp gestaan en als noodoplossing via Marktplaats een tweedehands exemplaar gekocht dat ik er de volgende dag in kon zetten, zodat ik in ieder geval maandag weer naar m’n werk kon.
Gezien ik (voor zover ik me kan herinneren) geen, of in ieder geval niet in deze mate, last heb gehad van stotteren en uitvallen van de auto voordat de brandstofpomp naar de eeuwige jachtvelden vertrok, verdenk ik dus de brandstofpomp. Het is er dus ook nog niet van gekomen om er een nieuwe brandstofpomp in te zetten vanwege de andere reparaties. Is uiteraard wel de bedoeling.
Ik heb de auto zojuist nog uitgelezen en er is géén storing te vinden in de motor. Wat mij enige tijd geleden al opviel is het volgende (sorry voor de slechte foto, zonlicht is niet je grootste vriend in dit geval):
De lambdawaarden geven een foutmelding. Ik heb zowel de lambda voor als achter de kat vervangen, beide van Bosch. Voor de kat geleidingswaarde 5, achter de kat geleidingswaarde 4. Nu heb ik al meerdere malen gelezen en gehoord dat er bij het N42 blok 4 (!) lambda’s gemonteerd zijn. Twee stuks op het uitlaatspruitstuk, een voor en een na de kat. Voor zover ik kan zien, heb ik alleen de lambda voor en na de kat. Na verder onderzoek kom ik een aantal Engelstalige topics tegen waar vermeld wordt dat de lambda’s op het uitlaatspruitstuk alleen van toepassing zijn op Amerikaanse auto’s.
Nu zit ik dus met twee mogelijke problemen: één van de lambda’s, of de brandstofpomp.
Logischerwijs zou je denken dat de brandstoftoevoer geregeld wordt aan de hand van de lambdawaarden, en dat je zodoende dus ook te veel of juist, zoals in mijn geval, te weinig brandstof ingespoten krijgt.
Hopelijk kan iemand hier wat meer informatie over geven, want na dik een jaar gekloot met de auto, vind ik het wel tijd om er volop van te kunnen genieten.
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Re: 318i (N42) valt uit bij intrappen koppeling (INPA code 272A en 272C)
Weer even een update. Gisteren, na 450 kilometer gereden te hebben na het resetten van storingen en de adaptiewaarden, kwam het motormanagement lampje weer omhoog. Dit keer met een nieuwe code:
Vreemde is dat de auto met de lmm los nagenoeg perfect rijdt. Het lijkt me echter sterk dat de lmm het probleem is, gezien ik deze in september 2019 nog vervangen heb door een exemplaar van VDO. Onderdeelnummer van VDO komt overeen met origineelnummer dat ik van realoem.com afhaal.
Ik ga van de week de LMM toch maar doormeten, gezien de auto zonder aangesloten LMM eigenlijk goed loopt. Ben inmiddels écht klaar met het gezeik...
- 272A Multiplicative Adaptation Bank 1- Control Limit Reached (de nieuwe code)
- 272C Additive Adaptation Bank 1- Control Limit Reached
Vreemde is dat de auto met de lmm los nagenoeg perfect rijdt. Het lijkt me echter sterk dat de lmm het probleem is, gezien ik deze in september 2019 nog vervangen heb door een exemplaar van VDO. Onderdeelnummer van VDO komt overeen met origineelnummer dat ik van realoem.com afhaal.
Ik ga van de week de LMM toch maar doormeten, gezien de auto zonder aangesloten LMM eigenlijk goed loopt. Ben inmiddels écht klaar met het gezeik...
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Re: 318i (N42) valt uit bij intrappen koppeling (INPA code 272A en 272C)
Aanzuiglucht -7,5 graden?
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: 318i (N42) valt uit bij intrappen koppeling (INPA code 272A en 272C)
die temperatuur van de aanzuiglucht is inderdaad verdacht. Vaak zie je dat deze juist boven de buitentemperatuur zit door het meten in de motorruimte.
Deze temperatuur beïnvloed het ontstekingsmoment en de inspuithoeveelheid, koude lucht is veel compacter en heeft per eenheid meer zuurstofdeeltjes dan warme lucht. Een verschil van 30 graden nu met de werkelijkheid (-7,5 gemeten t.o.v. ruim 20 graden buiten) kan dus een totaal verkeerd mengsel veroorzaken, je ecu denkt immers dat er veel meer zuurstof aanwezig is dan er in werkelijkheid is, spuit dan iets rijker in en zorgt voor een iets hoger toerental. De motor "ziet" dit weer met andere sensoren zoals je krukaspositiesensor en de lambadawaarden en grijpt in door het toerental te verlagen door de inspuiting iets langer te stoppen zodra je de koppeling intrapt en het toerental moet vallen naar stationair, Als hij het dan niet snel genoeg meer kan corrigeren (wat hem behoorlijk moeite kan kosten op zulke lage toerentallen) dan valt hij uit.
gerelateerd hieraan is dus je lambda waarde. Deze meet een afwijkend signaal omdat de mengselverhouding niet klopt (een lambdasonde meet zelf de zuurstofhoeveelheid buiten de uitlaat en vergelijkt dit met de aanwezige zuurstof in de uitlaatgassen wat aangeeft rijk of arm) Gevolg is dat de ecu probeert te corrigeren maar door de foute waarden helemaal de verkeerde kant op.
Deze temperatuur beïnvloed het ontstekingsmoment en de inspuithoeveelheid, koude lucht is veel compacter en heeft per eenheid meer zuurstofdeeltjes dan warme lucht. Een verschil van 30 graden nu met de werkelijkheid (-7,5 gemeten t.o.v. ruim 20 graden buiten) kan dus een totaal verkeerd mengsel veroorzaken, je ecu denkt immers dat er veel meer zuurstof aanwezig is dan er in werkelijkheid is, spuit dan iets rijker in en zorgt voor een iets hoger toerental. De motor "ziet" dit weer met andere sensoren zoals je krukaspositiesensor en de lambadawaarden en grijpt in door het toerental te verlagen door de inspuiting iets langer te stoppen zodra je de koppeling intrapt en het toerental moet vallen naar stationair, Als hij het dan niet snel genoeg meer kan corrigeren (wat hem behoorlijk moeite kan kosten op zulke lage toerentallen) dan valt hij uit.
gerelateerd hieraan is dus je lambda waarde. Deze meet een afwijkend signaal omdat de mengselverhouding niet klopt (een lambdasonde meet zelf de zuurstofhoeveelheid buiten de uitlaat en vergelijkt dit met de aanwezige zuurstof in de uitlaatgassen wat aangeeft rijk of arm) Gevolg is dat de ecu probeert te corrigeren maar door de foute waarden helemaal de verkeerde kant op.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
Re: 318i (N42) valt uit bij intrappen koppeling (INPA code 272A en 272C)
Goede uitleg thijs.
Je ziet in het eerste plaatje ook een lambda van 1.21. Icm met uitleg van thijs.
Je ziet in het eerste plaatje ook een lambda van 1.21. Icm met uitleg van thijs.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: 318i (N42) valt uit bij intrappen koppeling (INPA code 272A en 272C)
Lambda 1,21 is verklaarbaar. Hoge waarde betekent arm mengsel.
Lambdasonsde meet zuurstof binnen en buiten de uitlaat, hoe groter dat verschil, hoe hoger de waarde.
Je hebt twee typen lambadasondes, sprongsensor en breedband.
De sprongsensor "springt" van rijk naar arm, hij werkt een beetje als een batterij waarbij zuurstof de stof is die de stroom opwekt. Heb je een groot verschil in zuurstofconcentratie tussen binnen en buiten de uitlaat dan wekt hij veel spanning op (1,21 is heel veel trouwens, 0,9 is normaal wel de max bij een goed functionerend systeem)
De breedbandsensor is iets nauwkeuriger, die heeft pompcelen. De sensor probeert zuurstof van buiten naar binnen de uitlaat te pompen naargelang het verschil wat hij meet. Hoe harder hij moet pompen hoe rijker het mengsel is en hoe meer stroom het kost om te kunnen pompen. dat is de maatstaaf voor de lambadawaarde.
Het verschil is van buiten te zien aan het aantal draden, de sprongsensor heeft er 3 of 4 en de breedband sensor 5 of 6 (afhankelijk van hoe de massa is geschakeld)
De inlaatlucht temperatuursensor is meestal een onderdeel van de luchtmassameter, als je deze loskoppelt en de motor blijft lopen dan is dat omdat hij een noodloopwaarde aanneemt, hij meet geen luchtmassa en temperatuur meer dus pakt een voorgeprogrammeerde vaste waarde om de motor draaiend te houden.
Als de luchtmassameter pas vernieuwd is en het zelfde probleem geeft dan zou je nog eens kunnen kijken naar de stekkers, krijgt hij wel de juiste voeding, is de aansluiting op de ECU wel goed, is er een draadje geplet ergens tussen een moertje, is er een connectortje in een stekker los gedrukt enzovoorts...
Ik zou eens gaan zoeken in het circuit van de inlaatlucht temperatuur sensor, eerst die -7,5 graden zien weg te krijgen.
Lambdasonsde meet zuurstof binnen en buiten de uitlaat, hoe groter dat verschil, hoe hoger de waarde.
Je hebt twee typen lambadasondes, sprongsensor en breedband.
De sprongsensor "springt" van rijk naar arm, hij werkt een beetje als een batterij waarbij zuurstof de stof is die de stroom opwekt. Heb je een groot verschil in zuurstofconcentratie tussen binnen en buiten de uitlaat dan wekt hij veel spanning op (1,21 is heel veel trouwens, 0,9 is normaal wel de max bij een goed functionerend systeem)
De breedbandsensor is iets nauwkeuriger, die heeft pompcelen. De sensor probeert zuurstof van buiten naar binnen de uitlaat te pompen naargelang het verschil wat hij meet. Hoe harder hij moet pompen hoe rijker het mengsel is en hoe meer stroom het kost om te kunnen pompen. dat is de maatstaaf voor de lambadawaarde.
Het verschil is van buiten te zien aan het aantal draden, de sprongsensor heeft er 3 of 4 en de breedband sensor 5 of 6 (afhankelijk van hoe de massa is geschakeld)
De inlaatlucht temperatuursensor is meestal een onderdeel van de luchtmassameter, als je deze loskoppelt en de motor blijft lopen dan is dat omdat hij een noodloopwaarde aanneemt, hij meet geen luchtmassa en temperatuur meer dus pakt een voorgeprogrammeerde vaste waarde om de motor draaiend te houden.
Als de luchtmassameter pas vernieuwd is en het zelfde probleem geeft dan zou je nog eens kunnen kijken naar de stekkers, krijgt hij wel de juiste voeding, is de aansluiting op de ECU wel goed, is er een draadje geplet ergens tussen een moertje, is er een connectortje in een stekker los gedrukt enzovoorts...
Ik zou eens gaan zoeken in het circuit van de inlaatlucht temperatuur sensor, eerst die -7,5 graden zien weg te krijgen.
Laatst gewijzigd door thijsvanzwam op 19 jun 2020, 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
Re: 318i (N42) valt uit bij intrappen koppeling (INPA code 272A en 272C)
Thijs --> lambda groter dan 1, is een arm mengsel toch... (ik moet dat ook elke keer opzoeken...en beredeneren)
Maar even niet al te blind staren op lambda waarde...--> eerder die -7.5 graden opsporen wat thijs zegt.
Maar even niet al te blind staren op lambda waarde...--> eerder die -7.5 graden opsporen wat thijs zegt.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: 318i (N42) valt uit bij intrappen koppeling (INPA code 272A en 272C)
je hebt gelijk, Ehombie.
wat ik voor ogen had was een hoog voltage van de lambdasonde, typ-foutje...
meestal als ik met lambdasondes aan het meten ben kijk ik naar het voltage in plaats van de waarde. Komt doordat ik liever rechtsreeks op de sensor zelf meet met een oscilloscoop.
Er is bij een rijk mengsel een groot verschil in hoeveelheid zuurstof binnen en buiten de uitlaat wat een hogere spanning oplevert. Lambadawaarde is dan inderdaad laag terwijl het voltage hoog is... daar ging het even mis in de uitleg, mijn excuses...
verander het nog even in mijn eerdere post.
overigens geeft dit wel even een andere kijk op het geheel, omdat ik "las" dat de spanning hoog is (mijn fout), dus het mengsel rijk kon ik dat wel verklaren met te veel inspuiting door de lage temperatuurmeting.
Het mengsel is dus juist arm (dus hoge lambda maar lage spanning) wat een overschot aan lucht betekent. De verhouding is nu niet meer stoichiometrisch. Dit is meestal het gevolg van valse lucht ergens na de luchtmassameter.
Lambda regelt trouwens vooral de hoeveelheid en tijdstip van brandstofinspuiting. Als deze waarden niet meer kloppen zal de motor meestal niet uitvallen.
Wel even belangrijk om in de gaten te houden is dat deze motoren lean-burn kunnen draaien, Lambdawaarden ver boven de 2 zijn hierbij mogelijk (lambdawaarde, niet de spanning )
Ook stationair is dit mogelijk maar alleen als alle omstandigheden kloppen. Dit is tijdens het lopen uit te lezen met ISTA (draaimodus)
Op zo'n moment klopt die hoge lambdawaarde dus.
Laat de motor eens stationair lopen en smoor de inlaat, je hand er op of een doek (eentje die hij niet kan opzuigen) en luister waar hij gaat lucht begint aan te zuigen.
Dit verklaart nog steeds niet de -7,5 graden maar wel het uitvallen van de motor.
wat ik voor ogen had was een hoog voltage van de lambdasonde, typ-foutje...
meestal als ik met lambdasondes aan het meten ben kijk ik naar het voltage in plaats van de waarde. Komt doordat ik liever rechtsreeks op de sensor zelf meet met een oscilloscoop.
Er is bij een rijk mengsel een groot verschil in hoeveelheid zuurstof binnen en buiten de uitlaat wat een hogere spanning oplevert. Lambadawaarde is dan inderdaad laag terwijl het voltage hoog is... daar ging het even mis in de uitleg, mijn excuses...
verander het nog even in mijn eerdere post.
overigens geeft dit wel even een andere kijk op het geheel, omdat ik "las" dat de spanning hoog is (mijn fout), dus het mengsel rijk kon ik dat wel verklaren met te veel inspuiting door de lage temperatuurmeting.
Het mengsel is dus juist arm (dus hoge lambda maar lage spanning) wat een overschot aan lucht betekent. De verhouding is nu niet meer stoichiometrisch. Dit is meestal het gevolg van valse lucht ergens na de luchtmassameter.
Lambda regelt trouwens vooral de hoeveelheid en tijdstip van brandstofinspuiting. Als deze waarden niet meer kloppen zal de motor meestal niet uitvallen.
Wel even belangrijk om in de gaten te houden is dat deze motoren lean-burn kunnen draaien, Lambdawaarden ver boven de 2 zijn hierbij mogelijk (lambdawaarde, niet de spanning )
Ook stationair is dit mogelijk maar alleen als alle omstandigheden kloppen. Dit is tijdens het lopen uit te lezen met ISTA (draaimodus)
Op zo'n moment klopt die hoge lambdawaarde dus.
Laat de motor eens stationair lopen en smoor de inlaat, je hand er op of een doek (eentje die hij niet kan opzuigen) en luister waar hij gaat lucht begint aan te zuigen.
Dit verklaart nog steeds niet de -7,5 graden maar wel het uitvallen van de motor.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
Re: 318i (N42) valt uit bij intrappen koppeling (INPA code 272A en 272C)
Wauw. Afgelopen paar dagen behoorlijk druk geweest met een en ander. Vandaar dat ik nu pas reageer, waarvoor excuus.
Alright, duidelijk. Dus naar alle waarschijnlijkheid toch nog ergens valse lucht als ik het zo lees. Hoewel ik me dit haast niet voor kan stellen, ga ik het toch nog eens proberen. Ik kom hier nog op terug.
Voor wat betreft de inlaattemperatuur: dit viel mij inderdaad ook op. Alleen als ik zo snel even zoek, kom ik niet bij het onderdeel uit. Heeft iemand een exacte naam of onderdeelnummer?
Ik ga voor de zekerheid eind van deze week even een tweedehands lmm halen van Bosch, zodat ik die zeker weten uitgesloten heb.
Iedereen in ieder geval bedankt voor het meedenken.
Alright, duidelijk. Dus naar alle waarschijnlijkheid toch nog ergens valse lucht als ik het zo lees. Hoewel ik me dit haast niet voor kan stellen, ga ik het toch nog eens proberen. Ik kom hier nog op terug.
Voor wat betreft de inlaattemperatuur: dit viel mij inderdaad ook op. Alleen als ik zo snel even zoek, kom ik niet bij het onderdeel uit. Heeft iemand een exacte naam of onderdeelnummer?
Ik ga voor de zekerheid eind van deze week even een tweedehands lmm halen van Bosch, zodat ik die zeker weten uitgesloten heb.
Iedereen in ieder geval bedankt voor het meedenken.
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Re: 318i (N42) valt uit bij intrappen koppeling (INPA code 272A en 272C)
Geen idee hoe dit bij de N42 zit, maar mijn 330i N52 had géén LMM maar in plaats daarvan een temperatuursensor. Meet de LMM niet toevallig ook de inlaattemperatuur? Het is maar brainstormen maar wie weet...
||| BMW F36 420i LCI ‘19 Sport |||
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: 318i (N42) valt uit bij intrappen koppeling (INPA code 272A en 272C)
Klopt, de lmm is meestal gecombineerd met een temp sensor. Het zijn wel twee totaal verschillende type sensoren.
Bij auto’s zonder lmm is het de informatie van de temperatuursensor in combinatie met de lambdasensoren welke de Ecu gebruikt om de luchtmassa berekenen. Dit werd toegepast om minder obstakels in de luchtstroom te hebben alleen was de nauwkeurigheid niet het zelfde als een echte lmm wat milieutechnisch minder interessant is.
dat stukje software zit er nog in waarbij de temperatuurmeting als backup en controle wordt gebruikt. Bij de direct ingespoten motoren wordt de informatie van de temperatuursensor en lmm In combinatie met de achterste lambdasensor zelfs gebruikt om de voorste lambdasensoren te calibreren.
Bij auto’s zonder lmm is het de informatie van de temperatuursensor in combinatie met de lambdasensoren welke de Ecu gebruikt om de luchtmassa berekenen. Dit werd toegepast om minder obstakels in de luchtstroom te hebben alleen was de nauwkeurigheid niet het zelfde als een echte lmm wat milieutechnisch minder interessant is.
dat stukje software zit er nog in waarbij de temperatuurmeting als backup en controle wordt gebruikt. Bij de direct ingespoten motoren wordt de informatie van de temperatuursensor en lmm In combinatie met de achterste lambdasensor zelfs gebruikt om de voorste lambdasensoren te calibreren.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
Re: 318i (N42) valt uit bij intrappen koppeling (INPA code 272A en 272C)
En die inlaattemperatuur van -7.5° komt dan ook van de LMM? Of is dat een “berekende” waarde aan de hand van de gasklep, toerental en hoeveelheid lucht die erin komt? Ingewikkelde techniek dus, hopelijk dat die “nieuwe” LMM uitsluitsel geeft!
||| BMW F36 420i LCI ‘19 Sport |||
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: 318i (N42) valt uit bij intrappen koppeling (INPA code 272A en 272C)
Die -7,5 is gemeten. Dat kan ie niet berekenen.
Die temperatuur komt van de temperatuursensor in de lmm. Overigens kan de sensor zelf nog goed zijn maar de informatie naar de ecu verstoord raken door een slechte verbinding. Een temperatuursensor is niks meer dan een weerstand (meestal een ntc) die veranderd van waarde onder invloed van temperatuur.
Die temperatuur komt van de temperatuursensor in de lmm. Overigens kan de sensor zelf nog goed zijn maar de informatie naar de ecu verstoord raken door een slechte verbinding. Een temperatuursensor is niks meer dan een weerstand (meestal een ntc) die veranderd van waarde onder invloed van temperatuur.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
Re: 318i (N42) valt uit bij intrappen koppeling (INPA code 272A en 272C)
Alright. We gaan het zien. Als het goed is kan ik de lmm morgen ophalen, dan nog even testen.
Ik reset voor de zekerheid na het plaatsen van de lmm de adaptiewaarden nog even, dan weten we zeker of de 'nieuwe' lmm uitsluitsel geeft.
Ik reset voor de zekerheid na het plaatsen van de lmm de adaptiewaarden nog even, dan weten we zeker of de 'nieuwe' lmm uitsluitsel geeft.
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Re: 318i (N42) valt uit bij intrappen koppeling (INPA code 272A en 272C)
De LMM van een N42 heeft geen temperatuursensor. Dit is een hittefilm sensor. De afkoeling van de sensor wordt gecompenseerd met een stroom om deze weer op temperatuur te krijgen. Dit is maat voor de hoeveelheid lucht onafhankelijk van de buitentemperatuur. De waarde die aangegeven wordt is overigens wel vreemd, alhoewel het meetmoment ook bij 10000 tpm was? Maar een mager mengsel zou dat niet opleveren.thijsvanzwam schreef: ↑24 jun 2020, 10:42 Die -7,5 is gemeten. Dat kan ie niet berekenen.
Die temperatuur komt van de temperatuursensor in de lmm. Overigens kan de sensor zelf nog goed zijn maar de informatie naar de ecu verstoord raken door een slechte verbinding. Een temperatuursensor is niks meer dan een weerstand (meestal een ntc) die veranderd van waarde onder invloed van temperatuur.
De N42 is notoir voor rubbers die lekken en vacuumproblemen opleveren. Ook de carterventilatie is zo'n ding. Brandstofdruk is ook een oorzaak voor dit soort fenomenen. Zelf heb ik dat ooit gehad bij een defecte ccv klep.
Succes met zoeken.
Rob