Geluid bij auto uitlaten rollen

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Ut0106
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 jul 2023, 21:33

Geluid bij auto uitlaten rollen

Bericht door Ut0106 » 02 jul 2023, 21:54

Vooraf mijn excuses als ik het forum verkeerd gebruik, dit is mijn eerste keer.

BMW E46 318ci 2003
n42b20a motorcode

Sinds een paar weken geleden viel mij een geluid op die veranderd met de wiel snelheid, niet de toeren. Als je het gas los hebt of de koppeling ingedieuwd dan hoor je een snel tikkend geluid, dat geluid is er niet zolang de motor aandrijving leverd.het geluid werdt na 1.5 week heel erg en toen is mijn differentieel van binnen vernietigd, brok stukken tandwiel.

Sindsdien heb ik die vervangen met een gereviseerd exemplaar en nu 80 km gereden te hebben is het geluid weer terug. Het lijkt mij sterk dat het gereviseerde diff nu al aan zijn einde komt dus verdenk ik de kruiskoppeling van de cardanas dat zou ook de reden kunnen zijn dat het eerste diff er heel snel mee is opgehouden na dat geluid begon. Nou is mijn vraag of iemand ook dit geluid heeft gehad en wat het probleem toen was.

Nulkommavierbar
Berichten: 172
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01

Re: Geluid bij auto uitlaten rollen

Bericht door Nulkommavierbar » 17 jul 2023, 19:31

Das minder inderdaad… ikzelf ben heel goed geholpen door Hardeman Motorsport, werd een vervanging diff + cardan. Maar weet niet waar je woont? Een goede diagnose kan een hoop ellende besparen lijkt me? Succes!

Ut0106
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 jul 2023, 21:33

Re: Geluid bij auto uitlaten rollen

Bericht door Ut0106 » 18 jul 2023, 18:10

Het is nu al weer 2 weken verder en ik heb wat antwoorden. Ik heb met een chassis oor geluisterd en het geluid kwam weer overduidelijk uit het differentieel, nou heb ik een foutje gemaakt toen ik mijn post maakte. Het differentieel was niet gereviseerd, alleen de spellingen waren afgesteld. Ik heb deze nu terug gebracht en een differentieel van de sloop er onder gezet en het geluid is weg. Wat wel eigenaardig was, is toen ik het diff helemaal los met de hand probeerde rond te draaien, ergens iederen omwentelling van de ingaande as er een zwaar punt is waar je flink meer kracht moest zetten. In mijn geval is het probleem nu opgelost, mocht iemand de zelfde symptomen hebben hopelijk kan je hier wat uit halen.

Nulkommavierbar
Berichten: 172
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01

Re: Geluid bij auto uitlaten rollen

Bericht door Nulkommavierbar » 19 jul 2023, 19:49

Top dat je vooreerst uit de problemen bent met eentje van de sloop. Hopelijk gaat ie voorlopig nog een tijdje mee…

Gebruikersavatar
Marcel RSD
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 mar 2010, 11:37

Re: Geluid bij auto uitlaten rollen

Bericht door Marcel RSD » 20 jul 2023, 08:11

Ik zou het differentieel openmaken en kijken of er een lager is met een zwaar punt. Kun je eigenlijk direct de lagers en keerringen vervangen. Dan heb je een reserve liggen voor als deze ook de geest geeft.
Showroom:
viewtopic.php?f=104&t=26506

Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”