Vandaag de eerste keer afgetapt.
Wat heb ik gekocht: 10 liter olie, origineel ZF voor de 8 automaat.

nieuw carter van ZF:

En een olie pomp:

De auto gisteravond op de banden brug gereden, belangrijk dat de auto waterpas staat, ivm het vullen.
Vanmorgen met koude bak begonnen, is het beste anders lukt de vul procedure niet. Omdat tijdens het vullen de olie van de bak (met draaiende motor) niet warmer mag worden als 50 graden.
Verwijder eerst de onderplaat(onder de motor kan blijven zitten)
verwijder hitteschild tussen uitlaat en bak (2 stuks dopje 10 mm)

Nu eerst kijken of de vulplug wel los wil, ander kun je niet meer vullen.
gebruik inbus 8 mm.

dan de vulplug losdraaien:

Totaal is er 4,2 liter uitgelopen (aftap plug nr 10 inbus)
Ik ga nu proberen er 4,2 liter nieuwe olie erin te pompen, wel eerst aftapplug vast draaien (8 Nm)
Na ca 2,8 liter gevuld te hebben, begint de olie eruit te lopen.
Ik start de motor, hou hem op de rem. 10 sec naar de R, daarna in de drive, in manueel 10 sec in 1e, daarna 10 sec in 2e. dan weer terug in P. Nu 30 sec op 2000 toeren houden. Motor laten draaien en verder gaan met afvullen. Olie temp meet ik met een infrarood meter. Olie temp is opgelopen tot ca 35 graden. Nu kan ik de resterende 1,4 liter toevoegen. Olie loopt er nu net uit. afvul plug dicht geschroefd, olie temp (onderkant pan nu 44 graden) Klaar. volgende week 2e keer aftappen, maar nu ook de pan met filter vervangen. Ik had voor de wisseling geen klachten. erna gelukkig ook niet, merk geen verschil met schakelen. DE olie die eruit gelopen is wel wat bruiner, niet pikzwart. De nieuwe olie is overigens groen.
wordt vervolgd.
Zo net de olie voor de 2e keer eruitlaten lopen. Daarna olie pan er onderuit geschroefd
De airco afvoer drupte nog na, daarom zie je al die oplichtende puntjes in de oude olie pan.

Wel zie je op de magneten een soort metaal slurry, geen deeltjes gevoeld.

Totaal is er nu 4,6 liter uitgelopen. Nog even het verschil tussen de oude en de nieuwe olie.

De megatronic is nu zichtbaar, contoleer of de olie ring uit de aanzuigleiding is gekomen, bij mij zat deze nog op de aanzuigbuis op de oliepan.

Daarna het pakkingsvlak schoongemaakt en de nieuwe olie pan gemonteerd. Controleer eerst of de rubber pakking schoon is en goed gemonteerd zit. Nieuwe boutjes (ijzer) gebruikt, eerst ze allemaal handvast gedraaid. Daarna vanuit het midden kruislings vast gezet met 10 Nm.

Olie vul plug eruit draaien en vullen (let op de onderzijde van de olie pan moet echt horizontaal staan, met waterpas gecontroleerd) Er gaat ca 3 liter in, dan begint de olie eruit te lopen. Motor gestart (olie temp is nu ca 25 °C), 10 sec in de R (voet gehele tijd op de rem houden) enzovoort, zie 1e keer vullen. Uiteindelijk krijg ik er weer 4,6 liter in. Olie temp opgelopen tot ca 48 graden. Klaar.

Morgen maar even proefrijden en op lekkage controleren, als het goed is kan ik er weer 50.000 km tegenaan