DIY roetfilter reinigen
DIY roetfilter reinigen
Aangezien er inmiddel 284.000 km op de teller staat is het tijd om het roetfilter te gaan reinigen. Ik heb veel info bekeken. Indien je het reinigen uit besteed zijn er 2 methodes's die gebruikt worden:
Thermisch:
https://www.youtube.com/watch?v=LfT4Hvi1efQ
Vloeistof:
https://www.youtube.com/watch?v=eg4pwdGyQsY
De planning is om beide manieren toe te passen. Door voor en na elke behandeling het gewicht te meten wil ik bekijken of er nog effect optreed na een eerste behandeling.
Thermisch reinigen:
Direct achter het filter slijp ik de behuizing open om later goed met perslucht de kanalen door te kunnen blazen.
Hierna zal ik het roefilter opwarmen tot circa 600°C in een simplified oven. Een gasbrander en een stuk oude leiding. De temperatuur zal ik monitoren met een een lokale temperatuur meting en een infrarood temperatuur meter om zeker te zijn dat de temperatuur niet te hoog oploopt en schade aan het filter te voorkomen. Hierna blaas ik het roetfilter schoon
Er is één maar: indien ik de diverse sensoren niet zonder schade kan demonteren sla ik de thermische behandeling over.
Vloeistof reinigen:
Hier zal ik het filter in backflow spoelen met heet water onder een druk van 8 bar. Ik zal mijn oude gasfles/straalketel (die ik gebruikt heb tijden DIY walnut blasting zie ook;) http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic. ... 38&t=58251 aanpassen om onder druk as resten weg te spoelen.
De waterspoeling zie ik als noodzakelijk aangezien de oxy-cat voor het roetfilter in de dezelfde behuizing is geplaatst. Hier zouden anders door het doorblazen met perslucht anders zeker asresten in achter blijven.
Deze week ga ik alle spullen verzamelen/aanpassen en volgende week start ik met het reinigen.
Thermisch:
https://www.youtube.com/watch?v=LfT4Hvi1efQ
Vloeistof:
https://www.youtube.com/watch?v=eg4pwdGyQsY
De planning is om beide manieren toe te passen. Door voor en na elke behandeling het gewicht te meten wil ik bekijken of er nog effect optreed na een eerste behandeling.
Thermisch reinigen:
Direct achter het filter slijp ik de behuizing open om later goed met perslucht de kanalen door te kunnen blazen.
Hierna zal ik het roefilter opwarmen tot circa 600°C in een simplified oven. Een gasbrander en een stuk oude leiding. De temperatuur zal ik monitoren met een een lokale temperatuur meting en een infrarood temperatuur meter om zeker te zijn dat de temperatuur niet te hoog oploopt en schade aan het filter te voorkomen. Hierna blaas ik het roetfilter schoon
Er is één maar: indien ik de diverse sensoren niet zonder schade kan demonteren sla ik de thermische behandeling over.
Vloeistof reinigen:
Hier zal ik het filter in backflow spoelen met heet water onder een druk van 8 bar. Ik zal mijn oude gasfles/straalketel (die ik gebruikt heb tijden DIY walnut blasting zie ook;) http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic. ... 38&t=58251 aanpassen om onder druk as resten weg te spoelen.
De waterspoeling zie ik als noodzakelijk aangezien de oxy-cat voor het roetfilter in de dezelfde behuizing is geplaatst. Hier zouden anders door het doorblazen met perslucht anders zeker asresten in achter blijven.
Deze week ga ik alle spullen verzamelen/aanpassen en volgende week start ik met het reinigen.
Re: DIY roetfilter reinigen
Ik ben ook erg benieuwd. Heb van mijn E60 het filter na 250dkm professioneel laten reinigen omdat die dicht zat. 10dkm stond ik weer met een vol filter. Het enige wat goed hielp was verwijderen. Nu zou ik dat niet meer zo snel doen. Mijn F11 zit nu op 270dkm en geeft nog geen problemen. Zo eens per week rij ik een half uur 180 - 200. Ik hoop dat dat helpt.
'65 Mustang Hardtop 289ci
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
Re: DIY roetfilter reinigen
Nee... roetfilter. Nadat die verwijderd was, liep de auto beter dan ooit.
'65 Mustang Hardtop 289ci
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
Re: DIY roetfilter reinigen
Benodigd: nieuwe klem 18308513651 en pakking voor aan spruitstuk 18308512137
Controleer de dP stationair en op bijvoorbeeld 2500 rpm.
- Kan met de testkast, ik heb ter referentie ook nog even een manometer geinstalleerd om te vergelijken.
resulaten: Stationair 0 mbar / 2500 tpm: 28 mbar
Roetfilter uitbouwen
- Verwijder bodemplaat, luchtfilter, luchtfilterhuis, turbo aanzuigbuis met MAF, hitteschildje boven uitlaatspruitstuk.
- Koppel volgende stekkers los aan de bovenzijde: 2x temperatuursmeting voor een na katalysator, 2x dP meting voor en na DPF, 1x eerste lambda,
- Los de flens aan het uitlaatspruitstuk en schuif de V-klem opzij.
- Los de bovenste beugel aan het motorblok of vanaf onderen aan het DPF
- Los de flens aan de uitlaat
- Koppel de stekker van de tweede lambda los
- Verwijder de onderste beugel volledig (zowel van het DPF als van het chassis).
- Nu kun je het filter langs onderen verwijderen
- Wees continu voorzichtig met het flexibele deel, deze zijn kwetsbaar en vrij prijzig om te vervangen.
- Verwijderen alle sensoren uit het filter.
- Weeg het filter als referentie (hieraan kun je zien of je behandeling succes heeft gehad en of je na het spoelen water vrij bent.
- Ik heb de filter rustig opgewarmd met een brander tot circa 600°c . LET OP een te hoge temperatuur kan het filter of de kat beschadigen. Ik heb continu rondom de temperatuur opgevolgd met een IR-temp gun


- Nu kun je kiezen of je het filter open slijpt en met perslucht alle kanaaltjes doorblaast of dat je hem met water gaat reinigen. Ik heb gekozen voor water reinigen.
- Ik heb het filter meerdere keren met water op 8 bar druk in tegenstroom gespoeld.


- Filter nog droogblazen met lucht
- Hierna heb ik het filter nog licht verwarmd om het resterende water te verdampen.
- Filter nogmaals wegen. Het filter bij mij is 83 gram lichter. (volgens het filmpje van Buchli diesel service is dit een normale waarde dus dat is posifitef
).
- Sensoren terug monteren op het filter en filter terug inbouwen in omgekeerde volgorde.
- Na het terug monteren heb ik nogmaals de dP gemeten:
resulaten: Stationair 0 mbar / 2500 tpm: 20 mbar
- Met een diagnose toestel nog de teller resetten om van die vervelende melding af te zijn.
Controleer de dP stationair en op bijvoorbeeld 2500 rpm.
- Kan met de testkast, ik heb ter referentie ook nog even een manometer geinstalleerd om te vergelijken.
resulaten: Stationair 0 mbar / 2500 tpm: 28 mbar
Roetfilter uitbouwen
- Verwijder bodemplaat, luchtfilter, luchtfilterhuis, turbo aanzuigbuis met MAF, hitteschildje boven uitlaatspruitstuk.
- Koppel volgende stekkers los aan de bovenzijde: 2x temperatuursmeting voor een na katalysator, 2x dP meting voor en na DPF, 1x eerste lambda,
- Los de flens aan het uitlaatspruitstuk en schuif de V-klem opzij.
- Los de bovenste beugel aan het motorblok of vanaf onderen aan het DPF
- Los de flens aan de uitlaat
- Koppel de stekker van de tweede lambda los
- Verwijder de onderste beugel volledig (zowel van het DPF als van het chassis).
- Nu kun je het filter langs onderen verwijderen
- Wees continu voorzichtig met het flexibele deel, deze zijn kwetsbaar en vrij prijzig om te vervangen.
- Verwijderen alle sensoren uit het filter.
- Weeg het filter als referentie (hieraan kun je zien of je behandeling succes heeft gehad en of je na het spoelen water vrij bent.
- Ik heb de filter rustig opgewarmd met een brander tot circa 600°c . LET OP een te hoge temperatuur kan het filter of de kat beschadigen. Ik heb continu rondom de temperatuur opgevolgd met een IR-temp gun


- Nu kun je kiezen of je het filter open slijpt en met perslucht alle kanaaltjes doorblaast of dat je hem met water gaat reinigen. Ik heb gekozen voor water reinigen.
- Ik heb het filter meerdere keren met water op 8 bar druk in tegenstroom gespoeld.


- Filter nog droogblazen met lucht
- Hierna heb ik het filter nog licht verwarmd om het resterende water te verdampen.
- Filter nogmaals wegen. Het filter bij mij is 83 gram lichter. (volgens het filmpje van Buchli diesel service is dit een normale waarde dus dat is posifitef

- Sensoren terug monteren op het filter en filter terug inbouwen in omgekeerde volgorde.
- Na het terug monteren heb ik nogmaals de dP gemeten:
resulaten: Stationair 0 mbar / 2500 tpm: 20 mbar
- Met een diagnose toestel nog de teller resetten om van die vervelende melding af te zijn.
Laatst gewijzigd door m.h. op 26 mar 2020, 11:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: DIY roetfilter reinigen
Wat is bij een nieuw filter de dP ?
Hoeveel % is 83gram ?
Hoeveel % is 83gram ?
'65 Mustang Hardtop 289ci
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
Re: DIY roetfilter reinigen
De dP hangt af van diverse factoren. Welke motor, motortemp, laatste regeneratie etc.
Indien het binnen onderstaande waardes valt is het oke.
Stationair < 10 mbar
2500 rpm < 50 mbar
Percentage heb ik geen idee van, kun je dat uitlezen dan?
Indien het binnen onderstaande waardes valt is het oke.
Stationair < 10 mbar
2500 rpm < 50 mbar
Percentage heb ik geen idee van, kun je dat uitlezen dan?
Re: DIY roetfilter reinigen
Nee, maar het zou erg interessant geweest zijn het verschil te weten tussen een nieuwe en een gereinigde. Jouw vuile was 28 mbar en de gereinigde 20mbar. Als een nieuwe een dP geeft van bv 10mbar kan je dat tegen elkaar wegzetten.
Dit zijn natuurlijk allemaal minimale verschillen. Mij klink een dP van 28mbar voor een filter ook heel laag !
In % ... wat weegt een nieuw filter totaal, wat woog je vuile filter totaal en wat weegt je gereinigde filter.
Ik zie op uitlaatdiscounter gewichten staan van 4,8 tot 6.7 KG voor een dpf, dus ik ben wel benieuwd naar jouw gewicht.
Niet om te zeiken he, gewoon belangstelling.
Dit zijn natuurlijk allemaal minimale verschillen. Mij klink een dP van 28mbar voor een filter ook heel laag !
In % ... wat weegt een nieuw filter totaal, wat woog je vuile filter totaal en wat weegt je gereinigde filter.
Ik zie op uitlaatdiscounter gewichten staan van 4,8 tot 6.7 KG voor een dpf, dus ik ben wel benieuwd naar jouw gewicht.
Niet om te zeiken he, gewoon belangstelling.
'65 Mustang Hardtop 289ci
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
Re: DIY roetfilter reinigen
Nee nee, zo vat ik het ook niet op hoor.
Ik heb wel laatst op een Renault Kliko een nieuw dpf gemonteerd en daar was de dP 12mbar na vervanging.
Maar die lay-out is enigzins anders want daar wordt geen gebruik gemaakt van een oxy-cat. En onze BMW's zijn wel voorzien van een oxy-cat en de dP wordt gemeten over de oxy-cat en dpf samen.

Gewicht ongereinigd.
En vergeet ook niet dat als er een paar druppels water zijn achtergebleven het gewicht na het reinigen ook niet meer klopt.
Ik heb wel laatst op een Renault Kliko een nieuw dpf gemonteerd en daar was de dP 12mbar na vervanging.
Maar die lay-out is enigzins anders want daar wordt geen gebruik gemaakt van een oxy-cat. En onze BMW's zijn wel voorzien van een oxy-cat en de dP wordt gemeten over de oxy-cat en dpf samen.

Gewicht ongereinigd.
En vergeet ook niet dat als er een paar druppels water zijn achtergebleven het gewicht na het reinigen ook niet meer klopt.
Re: DIY roetfilter reinigen
Thx!
'65 Mustang Hardtop 289ci
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R