Aanjager/ blower motor vervangen

Alle tips, trucs en ervaringen met betrekking tot de BMW 5 Serie zijn hier te vinden
m.h.
Berichten: 884
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Aanjager/ blower motor vervangen

Bericht door m.h. » 28 nov 2021, 17:26

Aan de hand van onderstaande klachten vandaag de blower van het ventilatiesysteem vervangen.

- op verschillende modi werkte de aanjager niet op een constant toerental zoals: max voorruit, of max AC. Het toerental ging kortstondig naar max en daarna fluctueerde het toerental of de blower viel stil.
- soms (voornamelijk na wijzigingen in verschillende instellingen van de verwarming) werkte de blower helemaal niet. Na circa 10 a 15 minuten rijden (met de ramen open vanwege alle condens) werkte de blower weer.

Eerlijk gezegd was ik eerst van plan om de kachelweerstand te vervangen adv mijn klachten. Maar na wat google werk en wat info op buitenlandse forums en youtube ben ik toch voor de blower gegaan.

Alles is goed bereikbaar thv de paravan rechtsvoor, en alleen maar een torx25 en torx 15 nodig gehad qua gereedschap.
Voor de minder ervaren klussen DIY op youtube:
https://youtu.be/0UxeO40qssQ

Ik had voor 80 euro een nieuwe blower (Nissens), en iets meer dan een uurtje werk weer een condensvrije auto. Prima klusje, ook voor de minder ervaren klusser prima te doen

ehombie
Berichten: 1454
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Aanjager/ blower motor vervangen

Bericht door ehombie » 28 nov 2021, 20:44

Mooie bijdrage weer :duim:

Off topic…
Heb de blower ook bij mijn e6x gedaan , 2 weken geleden ivm af en toe een piep/schuurend geluid…was er iets langer mee bezig en wat beschadigde vingers rijker door dat gepriegel in het middenconsole roll:. (Die velletjes rond je nagel riem….. :X )
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

m.h.
Berichten: 884
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Re: Aanjager/ blower motor vervangen

Bericht door m.h. » 28 nov 2021, 22:10

Bij de F-series is het stukken beter bereikbaar als bij de E-series idd. Had k eens geluk :whistle:

m.h.
Berichten: 884
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Re: Aanjager/ blower motor vervangen

Bericht door m.h. » 29 nov 2021, 20:38

Vandaag gewoon eens 12v op de gedemonteerde blower gezet. Vreemd genoeg werkt de blower dan wel gewoon zonder vreemde kuren. Iemand een verklaring? Ben wel nieuwsgierig eigenlijk waarom het in de auto wel problemen geeft

ehombie
Berichten: 1454
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Aanjager/ blower motor vervangen

Bericht door ehombie » 29 nov 2021, 21:25

koolborstel(s) tegen einde? (indien van toepassing)

zit hij er hetzelfde in zoals je getest hebt op tafel.. waardoor hij nu iets makkelijker loopt?

12v (full beans) is wat anders als de kachelweerstand nog tussen zit ..
je zou evt verhoogde amperage hebben...agv meer weerstand innblower zelf.

je egel wat eigenlijk misschien geen traditionele egel is. kan mogelijk ook kuren hebben
obv func omschrijving:

Failure of the blower output stage is accompanied by the following symptoms:
Fault entry in the IHKA control unit
Blower inoperative
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

m.h.
Berichten: 884
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Re: Aanjager/ blower motor vervangen

Bericht door m.h. » 30 nov 2021, 07:42

Verhoogde weerstand lijkt me aannemelijk.

Afijn nu heb ik een fan liggen. Misschien kan ik er puntafzuiging van maken voor tijdens las werkzaamheden. Of een rookmachine voor inlaat systemen

Ga er nog eens overnadenken :ja:

ehombie
Berichten: 1454
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Aanjager/ blower motor vervangen

Bericht door ehombie » 30 nov 2021, 20:23

ik heb zelf ook een rookmachine gemaakt...uit een verfblik,
staan wel wat filmpjes op youtube ... als je tips nodig hebt...je weet me te vinden
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

m.h.
Berichten: 884
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Re: Aanjager/ blower motor vervangen

Bericht door m.h. » 30 nov 2021, 21:10

Aha, k ga eens kijken

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) DIY: Do It Yourself”