F20N: Vergrendeling/ontgrendeling kofferbak werkt niet meer na accuwissel

Voor alle technische vragen over de BMW 1 Serie
Cavalino

F20N: Vergrendeling/ontgrendeling kofferbak werkt niet meer na accuwissel

Bericht door Cavalino » 13 mei 2021, 13:59

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier (account net gemaakt). Ik heb wat zitten zoeken, maar kwam niet direct iets tegen dat vergelijkbaar (genoeg?) is met het euvel dat ik ervaar, dus plaats ik dit bericht.

Ik heb zojuist in mijn F20N (2017) de accu vervangen. Ik had al enige tijd terug de originele accu verwijderd na vermoedens dat deze door lange diepontlading 'slecht was' om deze in huis (woon in een appartement) aan de druppellader te leggen, maar hij bleek inderdaad slecht te zijn geworden. Dus: nieuwe accu! Van Varta (scheelde ~240 euro met 'n originele BMW accu, die vermoedelijk uit dezelfde fabriek komt, maar dat terzijde). Enfin, er kwam dus een 80ah AGM uit de auto en ik heb er een 80ah AGM accu in teruggeplaatst. Identiek qua 'specs', dus. Daarna met Bimmerlink de accu 'geregistreerd' (niets met Bimmercode gedaan, dezelfde accu als erin zat, is er weer ingegaan).

Bijna alles werkte daarna weer perfect.

Alleen wat niet goed werkt, is het slot van de kofferbak. Ik heb, om in de kofferbak te komen, van binnenuit met 'n schroevendraaier de kofferbak geopend (want: geen accu in het voertuig). Nadat alles weer aangesloten was probeerde ik de kofferdeksel te sluiten, maar die wilde niet dicht. Klopt, dacht ik nog, want ik heb natuurlijk dat 'palletje' met een schroevendraaier opzij gewipt bij het openen, dus die moet natuurlijk terug de andere kant op. Dus, palletje terug...en de kofferbak sloot weer netjes. Maar nu kan ik zowel met de sleutel, als met de knop in de auto, of met de BMW-logo-hendel op de kofferbak zelf de kofferbak niet meer openen. En, tot overmaat van ramp, blijft de auto nu melden dat de kofferbak open is, terwijl hij toch echt dicht zit. Los daarvan is 't ook wat vervelend als je achteruit wilt rollen, de parkeercamera uit is en de wegrolbeveiliging er gelijk inhakt en het voertuig stopt.

Mijn vrees is dat ik met mijn 'gepor' met de schroevendraaier in het slot van de kofferbak iets 'stuk' heb gemaakt. Of moet ik met bijvoorbeeld bimmerlink iets 'resetten', omdat de spanning er een tijdje af is geweest en de kofferbak dan standaard niet meer met de centrale deurvergrendeling meedoet (e.g. is dit de zogenaamde 'valet mode')?

Ik hoop dat er iemand is die dit ook al eens heeft meegemaakt en hoor graag van jullie!

P.S. Ik heb een VeePeak OBD dongle en zowel Bimmercode als Bimmerlink, als ik daar iets in kan opzoeken/instellen, dan kan dat!

Edit: Tekst verbeterd en titel verduidelijkt

Cavalino

Re: F20N: Vergrendeling/ontgrendeling kofferbak werkt niet meer na accuwissel

Bericht door Cavalino » 06 jan 2022, 00:15

Necro update: niet dat iemand had gereageerd, maar goed. :whistle:

Er bleek weinig aan de hand: het slot en de parkeercamera functioneerden niet meer omdat, jawel, het stekkertje ontkoppeld was. Heb ik vast losgewrikt toen ik met de schroevendraaier in 't slot aan 't porren was.

Afijn, opgelost, dus. 't Topic kan gesloten worden. :zwaai:

Gebruikersavatar
BMWf20 2.0d
Berichten: 1341
Lid geworden op: 07 feb 2015, 21:23

Re: F20N: Vergrendeling/ontgrendeling kofferbak werkt niet meer na accuwissel

Bericht door BMWf20 2.0d » 10 jan 2022, 10:38

Bedankt voor het posten van je oplossing, het is hier helaas al een tijd muisstil..... :'(

Plaats reactie

Terug naar “BMW 1 Serie (F20 / F21) Techniek”