Xenon (origineel) met kuren. Oorzaak?

Voor alle technische vragen over de BMW 7 Serie
Dingolfing
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 nov 2019, 13:45

Xenon (origineel) met kuren. Oorzaak?

Bericht door Dingolfing » 14 nov 2019, 18:10

.
Mijn verder fantastische 730i heeft één vervelende eigenschap: Een van de (originele) xenon koplampen doet het meestal wel maar soms ineens niet -_-

Inschakelen gaat altijd goed (tegelijk en zonder vertraging). Maar na 'enige tijd' valt rechts uit. Dat kan na vele uren rijden zijn maar soms ook al na een paar minuten. Ik heb niet de indruk dat vocht, kou, hitte, snelheid, hoogte of wat dan ook van enige invloed is. Na uitvallen kan ik de lampen ook direct uit- en aanzetten, waarna rechts het soms weer een hele tijd doet.

Wat ik + twee verschillende autotechneuten al geprobeerd hebben:
  • twee nieuwe xenonlampen gemonteerd
  • die lampjes later ook links <-> rechts uitgewisseld
  • ballast (OEM #61358352460) rechts vervangen (sloop). Leek soelaas te bieden maar uiteindelijk toch niet.
  • ballasten links <-> rechts uitgewisseld, ook met de oorspronkelijke, die vermoedelijk niet defect was.
  • starters (OEM #61358358036) links <-> rechts uitgewisseld
  • stekkers/contactvlakken, bekabeling gecontroleerd (alles in perfecte staat). Ook massa gecheckt.
Laatste optie lijkt dan de lichtmodule (LCM). Maar omdat die bij onze vriendelijke vrienden van BMW zo'n 750 euro kost, vraag ik eerst even rond of iemand weet of het vervangen van een weerstandje, mosfet of transistor ook uitkomst biedt.

Voor zover relevant: het gaat om een zeer goed onderhouden 730i van 1995, met 200k km. Geen koplampwissers of -reiniging. En zoals gezegd origineel xenon.

Benieuwd! En bij voorbaat onuitsprekelijk dankbaar :amen:

.

Loeker
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 jan 2017, 10:22

Re: Xenon (origineel) met kuren. Oorzaak?

Bericht door Loeker » 05 jan 2020, 16:49

meet eens of je stroompieken krijgt (extreem op en neer gaande) aan die kant … ballasten kunnen hier niet zo goed tegen en schakelen meestal uit dan .

Plaats reactie

Terug naar “BMW 7 Serie (E38) Techniek”