Aangeschaft een gebruikte i3 60Ah

Show je BMW i3. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
Gebruikersavatar
hlaan
Berichten: 74
Lid geworden op: 10 mei 2012, 23:53
Locatie: Stolwijk

Aangeschaft een gebruikte i3 60Ah

Bericht door hlaan » 07 feb 2019, 22:56

Nog geen enkel bericht hier ?
Ik heb net prive een gebruikte i3 aangeschaft.

Plaatje

Afbeelding
MvG,
Huub

StefanRSW
Berichten: 138
Lid geworden op: 14 mei 2013, 22:09

Re: Aangeschaft een gebruikte i3 60Ah

Bericht door StefanRSW » 08 feb 2019, 22:52

Ziet er netjes uit zo. Wat is doorslaggevend geweest bij de aankoop van deze auto en hoe bevalt deze tot dusver?

Ook nog gereden met andere elektrische auto?

Gebruikersavatar
hlaan
Berichten: 74
Lid geworden op: 10 mei 2012, 23:53
Locatie: Stolwijk

Re: Aangeschaft een gebruikte i3 60Ah

Bericht door hlaan » 08 feb 2019, 23:37

Foto is nog van de adv ... :)
Ik heb de auto nog niet, kan hem eind komende week ophalen.

Andere EV's gereden,
Ja heb ik een Nissan Leaf gereden (huidige model).
Ook in een renault Kangoo gereden (maar das een grijs kenteken bakkie).

Tja wat heeft de doorslag gegeven,
Ten 1e is het een BMW een merk dat mij aanstaat (dit wordt mijn 5e BMW). De huidige Nisaan Leaf lijkt meer auto maar de rij ervaring vergeleken met de i3 geeft duidelijk dat ook elektrisch BMW toch veel meer een rijders auto is. Elektrisch rijden heeft iets dat je in andere auto's niet aantreft zoals veel koppel en vermogen altijd beschikbaar, verder is de auto lekker stil en dat bevalt mij wel. Ook de nwe techniek staat mij aan maar tja de nadelen kennen we, actieradius en duurtijd stroom tanken maar die moet je voor lief nemen als je zo'n keuze maakt. Ik heb ook nog een benzine auto ernaast beschikbaar dus kan overstappen wanneer tijd een rol speelt op wat langere afstanden. Met de EV moet je toch wat langere ritten echt plannen omdat de actieradius nou eenmaal is wat het is, onderweg opladen al is dat bij een snellader ong 20 min voor deze auto dus valt nog wel mee. Zal de i3 hoofdzakelijk gebruiken voor woon-werk verkeer, kan als het goed is net heen en weer met deze 22KWh versie maar zal op de echte koude dagen toch wel moeten laden maar dat kan op de zaak. Verder zal ik de auto privé ook gebruiken, enkel op langere ritten zal ik overwegen de benzine auto te pakken.
Een andere reden, kan nu een gebruikt model betalen nieuw kopen privé vind ik te gortig.

Verder vind ik de i3 een apart model maar zeker de techniek en opbouw (alu frame en carbon body) mooi en een hebbeding. Model/uiterlijk valt over te twisten maar ik vind hem wel eigenzinnig, interieur vind ik erg mooi en van vele gemak voorzien.

Daarnaast geeft een EV naast ongemak op langere afstanden ook een stukje gemak en dat is financieel, lagere brandstof kosten, geen MRB(uiteraard tot zolang dat duurt) en een verwachte lagere onderhoudskosten en verwachting dat deze technisch duurzamer is (gaat langer mee zonder echte zware onderhoud zaken)
MvG,
Huub

Daytonawim
Berichten: 854
Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:24

Re: Aangeschaft een gebruikte i3 60Ah

Bericht door Daytonawim » 10 feb 2019, 09:46

Leuke auto, gefeliciteerd :duimen:

Ben erg benieuwd naar de effectieve rijkweite van de auto in de praktijk.

Ik neem aan dat me niet het model met range extender hebt.
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986

Gebruikersavatar
hlaan
Berichten: 74
Lid geworden op: 10 mei 2012, 23:53
Locatie: Stolwijk

Re: Aangeschaft een gebruikte i3 60Ah

Bericht door hlaan » 10 feb 2019, 23:22

Thanks :duimen:
Daytonawim schreef:Leuke auto, gefeliciteerd :duimen:
Het betreft een volledige elektrische dus zonder de Range Extender. Ik heb dus geen 'REX' of 'RE' uitvoering.

Over de actieradius is al best veel te vinden wat er in werkelijkheid haalbaar is.
Wel heb ik begrepen dat EV's een stuk gevoeliger zijn dan benzine/lpg/diesel motoren op dit vlak.

Onderstaande hebben allemaal invloed op brandstofverbruik maar bij een verbrandingsmotor is de invloed minimaal ten opzichte van bij een EV waarbij het 'heb ik gelezen' kan oplopen tot 50% vermindering van de actieradius.
Zo zijn buiten temperatuur, 'vooral kou 5 graden en lager'; snelweg > relatief hoge snelheid; veel snel accelereren, en in de auto 'stroom verbruikers' zoals verwarming en airco de grote spelers.

Wellicht zal ik later e.e.a. posten betreft mijn persoonlijke verbruiksgegevens/actieradius maar ik ben bang dat ik niet de discipline heb om een mooie rittenregistratie bij te houden hier op het forum.
MvG,
Huub

steef
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 jan 2020, 16:15

Re: Aangeschaft een gebruikte i3 60Ah

Bericht door steef » 25 feb 2020, 11:14

Het is hier op dit forum inderdaad erg stil m.b.t. de EV. Ik ben benieuwd hoe de auto je dit afgelopen jaar is bevallen.
Save the manual!

Gebruikersavatar
hlaan
Berichten: 74
Lid geworden op: 10 mei 2012, 23:53
Locatie: Stolwijk

Re: Aangeschaft een gebruikte i3 60Ah

Bericht door hlaan » 25 feb 2020, 12:22

Dag Steef,

Na 5 maanden gereden te hebben heb ik de auto weggedaan ...
Hoofdreden, te kleine actieradius (ik had de 22KWh versie).
Was alleen maar bezig om de auto aan de stekker te hangen en heb een aantal keren de melding op mijn dashboard gehad u kunt nog 10kmtr (en zelfs minder) rijden en dat is niet goed voor je gemoedsrust.

Ben nog bezig geweest om het accupakket te upgraden maar BMW gaf aan dat niet meer te doen (maw koop maar een nieuwe die heeft een grotere actieradius) en ik heb geen alternatief kunnen vinden om het accu pakket te kunnen laten upgraden.
Mijn woon-werk was met een volle accu haalbaar zo'n 110 kmtr echter aan de krappe kant, koudere periodes was het kantje boord en dan zit je in je auto te twijfelen of je de verwarming wel aan kunt zetten, mmm dan moet je dit wel erg graag willen.
De auto was 5 jaar oud op dat moment en er zit in het service menu een indicatie accu capaciteit welke aangaf dat er ongeveer 14% verloren was gegaan dat wel klopt met wat men over EV accu's zegt betreft leeftijd/gebruik, ong 2,5% per jaar vermindering capaciteit accu.

Betreft algemene ervaring rijden met de i3:
Rijdt prima maar is niet een snelwegauto (alhoewel straks mag je nog maar 100kmphr). Ik vind de auto wat minder lekker rijden bij hogere snelheid (zo rond 130kmphr), windgeruis en ligt voor het gevoel wat minder stabiel dan mijn 3 serie op de weg bij hogere snelheid, al gaat het prima het is een gevoel.
Uiteraard de voordelen van een EV, lekker stil, vlotte acceleratie, goedkope brandstof, geen mrb, minder onderhoud gevoelig.
De auto is veel ruimer van binnen dan dat de 1e aanblik doet denken. Voldoende opties tbv comfort.

Al met al zeker geen slechte auto maar met beperkingen betreft gebruik.
Was voor mij een proefondervindelijk avontuur dat helaas is gestrand op de actieradius, ik had mij zeer goed ingelezen hierover maar blijkbaar schrijft men toch altijd wat positiever dan de werkelijkheid en uiteraard in combi met de capaciteit vermindering vd accu was het voor mij net even te krap.
MvG,
Huub

steef
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 jan 2020, 16:15

Re: Aangeschaft een gebruikte i3 60Ah

Bericht door steef » 26 feb 2020, 13:42

Duidelijk verhaal Huub. Actieradius is wel een dingetje, maar ook of je wel een volle accu hebt, de volgende morgen...je kan elektra niet zien hè, je hoort het niet klotsen ofzo ;) (dit n.a.v. de capaciteit die terug geschroefd wordt als er teveel EV's 's nachts aan de laadpalen hangen...)
Save the manual!

Gebruikersavatar
hlaan
Berichten: 74
Lid geworden op: 10 mei 2012, 23:53
Locatie: Stolwijk

Re: Aangeschaft een gebruikte i3 60Ah

Bericht door hlaan » 26 feb 2020, 18:42

Haha, je hoort het niet klotsen :)

Tja dit soort auto's zijn wel met de nodige bijbehorende techniek uitgerust. Je kunt op je mobiele app zien wat de lading in de accu is alsook of deze wordt geladen ja/nee.
Uiteraard is dit ook op je dashboard zichtbaar.

En ja beschikbaarheid van een laadpaal kan een issue zijn maar ik heb er zelf 1 wat indien mogelijk in je thuissituatie ook wel een aanrader is.
MvG,
Huub

Plaats reactie

Terug naar “BMW i3 Showroom”