[E36] Interieur filters vervangen

Alle tips, trucs en ervaringen met betrekking tot de BMW 3 Serie zijn hier te vinden
Jefzz90
Berichten: 81
Lid geworden op: 27 jul 2011, 17:56

[E36] Interieur filters vervangen

Bericht door Jefzz90 » 03 dec 2013, 21:57

In deze DIY zal ik uit leggen hoe ik het vervangen van mijn interieurfilters in mijn E36 318is uit 1995 heb aangepakt. Voor zover ik weet heeft een E36 verschillende interieurfilters en verschillen de filters ook weer als je airco hebt. Voor de duidelijkheid, mijn auto heeft geen airco. Het gaat hier dan ook om het filter dat onder je paravaan onder je voorruit zit, ik weet niet wat de juiste benaming van dit filter is. Dit filter is erg lastig te bereiken aangezien je ruitenwissermotor ook nog eens lekker in de weg zit. Helaas heb ik nog nergens een handleiding over dit filter kunnen vinden en het filter word ook nog eens verschillend genoemd: interieur-, micro-, of pollenfilter. Ik heb begrepen dat er nog een ander filter onder je dashboard zit die te bereiken is door je handschoenenkastje te verwijderen. Deze moet ik ook ooit nog vervangen.

Het gaat in mijn DIY over het volgende product:

http://www.findpart.org/part/feb-19474

1. Verwijder allereerst je ruitenwisserarmen volledig, dus niet alleen de bladen. Je krijgt deze eraf door per arm een plastic dopje te verwijderen en vervolgens een moer los te draaien. Het kan lastig zijn om dan je ruitenwisserarmen eraf te krijgen maar met een beetje wrikken is het bij mij gelukt. Er is hier echter ook gewoon speciaal gereedschap voor.

2. Maak daarna je paravaan los door het los schroeven van 6 plastic dopjes. Bij mij zit mijn paravaan aan de uiteindes geklemd onder mijn motorkap waardoor ik hem niet helemaal verwijderd kreeg, dit was af en toe wel irritant werken, probeer hem er dus helemaal eruit te krijgen.
Afbeelding
Afbeelding

Als je je paravaan optilt zie je de filters al zitten, eentje links en eentje rechts.
Afbeelding

3. Ik heb vervolgens het volgende plastic/rubberen stuk losgehaald om bij de filters te komen. Geen idee hoe dit onderdeel heet maar hij zat in de weg. Hij zit vast met 2 schroefjes bovenop en 3 boutjes aan de voorkant. De 3 boutjes zijn wat lastiger te vinden, er zitten er links 2 boven elkaar en rechts zit er 1.
(Imageshack heeft deze foto op zijn kop gezet, geen idee waarom)
Afbeelding

Afbeelding

Als het goed is kan je hem er dan zo uit halen.
Afbeelding

4. Het filter haal je los door het clipje in te drukken, je kan hem er nu zo uit halen. Zoals je kan zien is het een ontzettende troep op de plek waar het filter zat. Nu is het raadzaam even de stofzuiger te pakken en alles meteen schoon te maken.
Afbeelding

5. Helaas is het andere filter niet goed bereikbaar door de ruitenwissermotor. Deze kan volgens mij wel verwijderd worden maar hier durfde ik me niet aan te wagen. Ook op dit filter zit een plastic clipje om hem los te krijgen.
Afbeelding

Het is me uiteindelijk gelukt om het filter eruit te krijgen door hem onder de plastic slangen door te wrikken. Het is erg krap dus pas op dat je niks sloopt, of je filter sloopt. Doe nu je nieuwe filter er op dezelfde manier in als dat je je oude eruit gekregen hebt, je kan het filter namelijk niet draaien als je hem onder de plastic slangen door hebt gekregen. De ruimte is daar te krap voor.
Afbeelding

Je raad het al, ook dit filter zat vol met troep.
Afbeelding

Vervolgens kun je alles weer netjes inbouwen en zorg ervoor dat je paravaan goed op je raam aansluit om ophoping van modder en zand te voorkomen. Ik kan niet garanderen dat dit de juiste manier is om alles te doen maar het heeft bij mij wel gewerkt zonder dat er iets stuk is gegaan. Ik merk dat er nu veel meer frisse lucht mijn kabine inkomt dus ik neem aan dat het vervangen zinvol is geweest :) Als je vragen hebt of suggesties hebt over hoe je dit beter kan doen, wees vrij om dit topic aan te vullen! Succes.


Oud en nieuw:

Afbeelding

Beens1
Berichten: 4614
Lid geworden op: 29 jan 2010, 12:44

Re: [E36] Interieur filters vervangen

Bericht door Beens1 » 03 dec 2013, 22:05

Mooie diy, bij de 316i hier thuis moet het ook nog gebeuren.

Trouwens, je hebt alleen een interieurfilter in de cabine (achter het dashboard(kastje)) wanneer je airco hebt.
Heb je geen airco, dan zal je dat filter ook niet tegenkomen.

Gebruikersavatar
bmw brian
Berichten: 882
Lid geworden op: 20 jan 2012, 22:12
Locatie: Mill

Re: [E36] Interieur filters vervangen

Bericht door bmw brian » 04 dec 2013, 09:48

aaah kijk hoef ik m nie meer te maken :duim:
ma geeft wel veel verschil vooral als er geen meer in zit :X
Mijn 318I '91
Afbeelding
BMW pure sweedness

Jefzz90
Berichten: 81
Lid geworden op: 27 jul 2011, 17:56

Re: [E36] Interieur filters vervangen

Bericht door Jefzz90 » 05 dec 2013, 21:43

@beens: goed dat je het zegt. Ik was eigenlijk al van plan redelijk snel zo'n filter te bestellen en mn dashboardkastje eruit te halen. Hoeft dus niet :)

@bmwbrian: graag gedaan! Geeft inderdaad een enorm verschil :)

Gebruikersavatar
JanWillem
Berichten: 104
Lid geworden op: 14 apr 2013, 18:02
Locatie: Hengelo

Re: [E36] Interieur filters vervangen

Bericht door JanWillem » 12 feb 2014, 21:15

Mooie how to!

Zelf heb ik ze ook vervangen, dingen waren ontzettend vies!
Zeker een aanrader om te controleren en te vervangen..

attaaa
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 apr 2014, 15:27

Re: [E36] Interieur filters vervangen

Bericht door attaaa » 07 apr 2014, 20:28

Ik kreeg bladeren in mijn gezicht geblazen op stand 4. Dus ik heb de ruitenwissers eraf gehaald. Dit ging lastig. Ik lees overal dat je de moer het beste erop kan laten. Maar zonder moer is het me beter gelukt dan met moer nog op de ruitenwisser arm. theedoek om de arm waterpomptang onder de arm, en drukken op de moer van de motor. En Klik eraf. Daar het plastic netjes los gemaakt. Het eerste wat ik tegenkwam was een hele bos met bladeren. Deze met een stofzuiger eruit gehaald. Verder geen filter tegengekomen. Mijn auto heeft ook geen airco. Verder alles netjes schoongemaakt en wat cockpitspray op de rubbers gebruikt om uitdroging te voorkomen. En netjes weer de boel inelkaar gezet.

Jefzz90
Berichten: 81
Lid geworden op: 27 jul 2011, 17:56

Re: [E36] Interieur filters vervangen

Bericht door Jefzz90 » 10 apr 2014, 15:08

@atta: Het zat bij mij ook vol met bladeren, echt vreselijk. Ik heb trouwens ook geen airco maar wel een filter, wat voor type heb jij en uit welk bouwjaar?

Dannywinters
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 okt 2013, 07:53

Re: [E36] Interieur filters vervangen

Bericht door Dannywinters » 31 jan 2015, 18:22

volgens mij hebben alle e36 een interieurfilter alleen bij sommige zit het goed weggebouwd

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) DIY: Do It Yourself”