rode diesel olie

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
bmwede

rode diesel olie

Bericht door bmwede » 11 apr 2009, 09:15

kan ik het zonder problemen tanken?

Chris

Re: rode diesel olie

Bericht door Chris » 11 apr 2009, 09:23

wat denk je nu zelf? -_- volgens mijn is dit alleen voor landbouwwerktuigen..
//.00.-// > /.-////.-///.-

daNpy
Contacteer:

Bericht door daNpy » 11 apr 2009, 09:28

Antwoord op je vraag:
Ja het kan, hij zal er niet minder om lopen.

Bij-effect: Er blijven jaren resten in je tank zitten en als je daarmee gepakt wordt gaat de belastingdienst 'gokken' hoeveel accijns en belasting jij niet hebt betaald. Succes! :W
REVIN short shifters! Voor bijna alle BMW's.
6-naar-4 of 8-naar-4 cilinder toerentalsignaal omvormers, voor als de codeerpluggen niet verkrijgbaar zijn.

De AutoFans.nl Trackday kalender!

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 11 apr 2009, 09:37

Ik heb het ooit van een kennis vernomen. Die tankte regelmatig rood.
Deze tankte om en om. De rode kleurstof blijft in je tank redelijk lang achter. Na 10x tanken met wit mag je eigenlijk wel zeggen dat je het niet meer ziet. Dan praat ik nog niet over de brandstofslangen en je filters.
Alleen bij een controle ben je echt de sjaak. Het schatten van hoelang je al zo tankt gaat erg makkelijk.
Meestal rekenen ze gewoon terug vanaf dat je de auto in je bezit hebt. En laat dat nu net redelijkerwijs terug te rekenen zijn met behulp van de rdw gegevens en de tenaamstelling. Oftewel een dure hobby.
En laat de bekeuring die je er bij krijgt nou ook niet echt goedkoop te zijn. Ik meen dat het als belastingontduiking/ economisch delict wordt aangeschreven.

Technisch gezien is het precies hetzelfde. Ik heb het op m'n vorige werk zelfs staan kleuren (|
Het is gewone normale gasolie die gekleurd wordt met een kleurstof. En nee je kan het niet meer wit krijgen via een"goedkope" methode. Tis wel mogelijk, maar niet echt makkelijk en goedkoop. De kleurstof is zo minimaal aanwezig dat dit eigenlijk geen schade op kan leveren aan je motor. Wat ik niet cker weet is of er bij rood ook speciale dopes toegevoegd worden.

Kortom niet iets waar je je vingers aan wil branden :)
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Mario TT

Bericht door Mario TT » 11 apr 2009, 12:55

Ik vind het geen vraag die op dit forum thuis hoort. In de wet staat duidelijk dat dit verboden is.

Domme vragen bestaan niet , maar schijnbaar klopt dit niet.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.

Maestroxl

Bericht door Maestroxl » 11 apr 2009, 13:10

De boete was altijd €10,-- per liter tankinhoud (64 liter is dus €640,--)
De 2e keer dat ze je pakken is het dubbele.
De 3e keer moet je naar de rechter.

Rode diesel, zeker voor landbouwvoertuigen, zit vaak in vervuilde tanks en is van mindere kwaliteit dan de diesel aan de pomp. Voor dat dubbletje per liter zou ik het risico niet lopen om mijn brandstofpomp en verstuivers aan die risico's bloot te stellen.

bibic

Bericht door bibic » 11 apr 2009, 13:56

Waarom zou je zoiets willen doen :? Diesel prijzen zijn nu juist gunstig!
Increase the Peace!

Mario TT

Bericht door Mario TT » 11 apr 2009, 15:09

Omdat mensen soms heel dom zijn.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.

Pegasus

Bericht door Pegasus » 11 apr 2009, 15:56

M'n baas is er een keer mee gepakt, hij mocht vanaf het moment hij de auto op naam had staan en aan de hand van de km stand, en dus een gegokt aantal tankbeurten.
Alles gaan terug betalen, en er komt nog eens een boete op, dus zou het maar lekker uit m'n hoofd laten om zoiets te doen.

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 11 apr 2009, 21:22

Chris schreef:volgens mijn is dit alleen voor landbouwwerktuigen..
En leger voertuigen..... Op kazernes kan je het "krijgen".

Ik denk dat ik het maar niet ga tanken.... :amen:
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Bericht door bjornc » 11 apr 2009, 22:25

Kweenie of het waar is, maar mijn pa zei eens tegen me dat ie een tankwagen diesel zag afleveren.
Hij sprak de chauffeur, en die zei dat de kleurstof bij het afleveren wordt toegevoegd.
Dus de kwaliteit is even goed/slecht als de normale diesel.

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 12 apr 2009, 06:59

Er zijn bij de beladingsstations voor de tankwagens die leveren aan de diverse stations (of boeren e.d.) speciale installaties waar inderdaad de kleurstof tijdens het beladen van de auto toegevoegd wordt.

Ik weet dit omdat ik op een brandstofdepot heb gewerkt. Wij hadden deze installatie niet, daar wij geen wagens laadden. Ik weet van de Eurotank terminal in A'dam dat ze deze wel hebben.
De chauffeur zelf zal nooit kleurstof toevoegen. Het bedrijf haalt immers wit op, betaald hier voor, en zal dat dan nooit rood maken. Maar dat zal wel duidelijk wezen.

Wij deden hele tanks van wit naar ood omkleuren. Dit gebeurt met een additief. We gooiden als ik het goed heb op ongeveer 80.000 m3 wit ongeveer 800 ltr kleurstof. Das dus een verhouding van 1 op 100.000.
Geeft wel aan hoe chemisch die kleurstof is. :)
Ik heb 1x een beetje over de vingertjes gekregen, je bent meteen 3 weken rood (|

Ik gaf al eerder aan dat ik dus niet weet of de goede dopes al in de rode gasolie zitten omdat ik gewend was om hele tanken te behandelen. Wij konden dan ook niet zien waar de gasolie dan uiteindelijk belandde, omdat wij geen distributie deden, alleen maar grote partijen via schepen. Ik weet niet of de gasolieën en benzines later nog toevoegingen kregen van de diverse maatschappijen.
Ik weet wel dat het een hele aparte wereld is waar regelmatig grote partijen opgeslagen en vermengd worden en dat daar heel veel centjes mee verdiend wordt. :)
Afbeelding

largeproject
Contacteer:

Bericht door largeproject » 12 apr 2009, 15:17

Maestroxl schreef:Rode diesel, zeker voor landbouwvoertuigen, zit vaak in vervuilde tanks en is van mindere kwaliteit dan de diesel aan de pomp. .

Das onzin,tenzij je bij een boer op het zijn erf gaat tanken,maar bij de pomp is die net zi schoon als normale diesel.
Zal het zelf nooit tanken,omdat ik voor mijn werk ermee te maken heb(importeur van tuin en park machines) heb ik toch al 2 maal een controle gehad.
Ook de bedrijfswagen word toch regelmatig gecontroleert,maar zelfs in de trekkers gooi ik het niet in,want dan moet ik 2 keer de card door de automaat halen en nu gaat alles door 1 moeite heen. :P

Feluchie

Bericht door Feluchie » 12 apr 2009, 19:15

Met Rode diesel zal je auto gewoon normaal rijden, heel misschien wat zwarte rook erbij (dacht dat bij rode iets of wat meer smering in zat ofzo).

Ben zelfs een keer gepakt door de Belgische politie met meer dan 700 ltr achterin de bus, en in de bus zat ook rood. Bus was een MB Sprinter 2.9cc 6 cilinder bj '97. Met gewoon turbo (geen cdi) en daar deed ik soms rode diesel in, de rest was voor de heftruck bij het werk.

Was gewoon een routine controle bij de grens toen ik terug ging (ze stonden er niet op de heenweg). Hij vroeg wat ik achterin had, ik zei ''kijk zelf maar''. De beste man kwam terug en vroeg of hij in de tank mocht kijken, kon hem moeilijk tegenhouden natuurlijk, en ik zei '' ga je gang''.

''Alé alé, das ook rood'' zei die..

Hopsakee gelijk €500,- boete betalen voor het in de auto hebben en een brief meegekregen dat ik deze tank binnen 3 weken op moest rijden en daar niet meer rood moest tanken, hij vroeg waar ik de resterende 700 ltr voor gebruikte, voor de heftruck zei ik en dat was verder goed.. En daarmee was het afgedaan, geen boete mbt tot het aantal jaar dat je de auto hebt of hoeveel keer je al getankt hebt.

In Belgie kost de liter vandaag €0.51

Voor vrachtwagen chauffeurs is het waarschijnlijk nog voordeliger,
vrachtwagens met grote tanks zullen wel vééél voordeel halen met rode diesel tanken. 1 tank is toch 1000 liter geloof ik, reken uit, voor de helft van de prijs dan bij de normale pomp, das flink wat geld.. Toch ?

Iedereen moet het zelf weten, of je wel of niet doet. Het gaat er niet om of je auto zal rijden of niet, maar meer om de problemen die je KUNT krijgen..
Laatst gewijzigd door Feluchie op 15 apr 2009, 00:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 13 apr 2009, 09:57

Bij een redelijkerwijs normale vrachtwagentrekker kan je er van uit gaan dat er tussen de 600 en 1000 liter in gaat.
Meer als 1000 liter brandstofvoorraad om op te rijden of voor de koelmotor bij gekoeld transport is niet toegestaan.
Dus een koelwagen combi mag in totaal ook maar max. 1000 liter meenemen. Neem je meer mee dan valt de auto in de ADR-klasse en wordt het meteen gevaargoed.

Ik wil alleen wel even aangeven dat bij controle van een vrachtvoertuig je echt een heel groot probleem hebt.
Dit wordt niet alleen een bekeuring. Ze houden dan ook rekening met het feit dat je valse concurrentie aan gaat, omdat je kosten lager liggen en dus de prijs lager kan dan bij je "eerlijke" concurrent. Buiten het feit economisch delict die je hoogst waarschijnlijk ook aan je broek krijgt. Voor een bedrijf geldt het over het algemeen net ff anders dan voor een particulier.

Wij hebben het zelf aan de hand gehad door een foutje van de chauffeur die per ongeluk een volle rode dieselslang te gebruiken om onze witte tank te vullen. Was een duur grapje. Ik meen rond de 15.000 euro voor twee auto's en dan de tank van 10.000 ltr en van beide auto's laten legen en reinigen.

Al met al zou ik het risico niet zo snel nemen voor die paar centen.
ALs je je auto te veel vindt (te duur) gebruiken dan zijn er ongetwijfeld goedkopere oplossingen (types) in de handel. ;)
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”