Wegvallen onderste helft km.stand [E36]

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Egbert-Z

Wegvallen onderste helft km.stand [E36]

Bericht door Egbert-Z » 24 mar 2010, 12:44

Ik dacht dat ik het opgelost had, maar vanochtend keerde het probleem plots weer terug.

Van de digitale aanduiding van de km. stand valt de onderste helft weg. Dit is meestal bij contact aan het geval en kan zomaar plots opgelost zijn... hetzij door een goedgemikte en gedoseerde klap op het dashboard, hetzij door een druk op de resetknop van de dagteller, danwel spontaan uit zichzelf.

Iemand bekend met dit probleem?

Het lampje zelf is het niet, die heb ik al vervangen en ook bij het verwisselen van boven naar beneden, blijft het de onderste helft die af en toe wegvalt. Enige mogelijkheid is dan de printplaat, maar hoe kan zoiets nou kapot gaan vraag ik me af??

Ik heb een tijd terug het complete instrumentenpaneel eens uit elkaar gehad en zonder verdere acties weer in elkaar gezet, waarna het probleem ongeveer een anderhalve maand weggebleven is.

De uiterste oplossing is natuurlijk een ander instrumentenpaneel en deze vervolgens op de juiste km.stand laten zetten. Maar in hoeverre zijn deze uitwisselbaar binnen de E36 serie? Ik neem aan dat ik een paneel van een 4-cilinder sowieso uit kan sluiten, maar zou de teller van bijv. een 320 of 328 wel kunnen?

328iT

Re: Wegvallen onderste helft km.stand [E36]

Bericht door 328iT » 26 mar 2010, 08:02

haha dat is grappig ik heb het zelfde probleem ! -_- Best irritant trouwens.

Die tellerbakken kan je gerust uitwisselen , maar je moet ff op je topsnelheid (kms 240/260/280) letten. Anders kan ik me voorstellen dat het niet meer klopt kwa werkelijk gereden kms.

Zoals veel mensen een M3 tellerbak erin zetten en dan denken dat ze opeens harder gaan :X
(vergeten we alleen ff dat de overbrenging anders is :> ) )

Egbert-Z

Re: Wegvallen onderste helft km.stand [E36]

Bericht door Egbert-Z » 26 mar 2010, 09:07

Yep... ben er inmiddels achter van de tellerbakken.

Heb er zelf een die tot 240 gaat, met bij 250 een lampje (gaat dat aan bij die snelheid ??), dus officieel is dat dan een 250 tellerbak. Staat in ieder geval zo op: klik hier

Stond eergister nog een splinternieuwe op MP... maar die was binnen mum van tijd weg. ;(

Ik ga de tellerbak binnenkort maar weer eens helemaal demonteren, dat heeft de vorige keer ook geholpen. Kan ik gelijk wat lampjes vervangen en kijken wat de oorzaak is van het feit dat de verlichting bij de aanduiding van 120 t/m 140 en 3.000/4.000 rpm minder is. :!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”