Chiptuning Rica / Braspenning

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
JordyBCS

Chiptuning Rica / Braspenning

Bericht door JordyBCS » 28 jul 2010, 08:49

Mensen hier ervaring mee?

Mijn M52B28 (met m50b25 inlaat en ecu) moet nu echt gechipt worden.

Ik twijfel tussen Braspenning en Rica engineering. Braspenning zit in de buurt, is erg goed. maar geen testbank.
Men wijst mij ook op Rica. (maar dan wel de vestiging in wateringen) de site ziet er degelijk uit. ken ze verder niet. wel een testbank aanwezig.

antwoorden zullen uiteraard persoonlijk zijn maar gooi het in de groep :)

JurT

Re: Chiptuning Rica / Braspenning

Bericht door JurT » 28 jul 2010, 09:30

Die van mij (ex 325i) is ooit bij Braspenning gechipt. Ik ken Ron redelijk goed, aardige man met heel veel kennis van bmw. Echter de chip die hij heeft is gewoon een programma uit England. De ebay chip is bv precies hetzelfde. Er is niks op maat aan. Ik geloof dat hij op de site heeft staan dat je er 17pk bij krijgt. Als je met Ron eens gaat praten over pk winst, vertelt hij je dat je er misschien maar 5 pk mee wint. Schrick nokken assen win je maar 5/8pk mee. Hetzelfde met zo'n m50 inlaat, als je geluk hebt is er een winst van een 10pk. Het gaat om het geheel. Daarentegen kan Ron je auto wel laten rollen op de bank. Hij heeft er zelf geen, maar besteed dat uit aan een bedrijf waar ik nu niet even van op de naam kom. Met de chip voelde ik niet echt veel verschil. Enige was de gas response wat feller was. Een echt op maat gemaakte chip kost ook wel meer dan de 500 euro dan bij Braspenning.

Rica engineering heb ik geen ervaring mee, maar hoor ik over het algemeen wel goed verhalen over. Dus ik kan je er niet veel over zeggen. Maar de verhalen die ik er over heb gelezen betwijfel ik of het ook een echt op maat gemaakt chipje is. Ik ken iemand uit groningen die wel echt op maat gemaakte chipjes levert en nog erg goedkoop is. Hij is alleen niet zo bekend, maar doet voor verschillende mensen hun race auto's chippen. En levert echte kwaliteit. BEdrijf heet CTG, chiptuning groningen. De beste man komt ook op locatie evnetueel. Ik heb over een tijdje een afspraak bij Carly motorsport. Ze hebben daar geen bank en zijn erg duur. Nog duurder dan Braspenning. Kijken wat zij in huis hebben.

Mijn conclusie. Wil je de chip echt merkbaar voelen, moet je wel wat meer eraan doen dan je inlaat en ecu van een 2.5 hebben. Grotere gasklep, fatsoenlijk spaghetti, nokkenassen, stuggere klepveren, klepzittingen 1mm infrezen etc. Dan ga je het echt merken, anders veel minder. Gasresponse wordt wel feller is wel leuk, maar niet voor 500 euro. Koop je dan een ebay chip voor 50 euro.

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 28 jul 2010, 09:48

Goed dat er eindelijk eens iemand is die het geprobeerd heeft en dat duidelijk vertelt. Ik ben er een tijd geleden mee bezig geweest (voor een Z3 dan, ook e36 in feite) en kwam idd ook tot de conclusie dat het chippen van een BMW benzine motor geen zoden aan de dijk zet. Weggegooid geld.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

JordyBCS

Bericht door JordyBCS » 28 jul 2010, 09:58

JurT schreef: Mijn conclusie. Wil je de chip echt merkbaar voelen, moet je wel wat meer eraan doen dan je inlaat en ecu van een 2.5 hebben. Grotere gasklep, fatsoenlijk spaghetti, nokkenassen, stuggere klepveren, klepzittingen 1mm infrezen etc. Dan ga je het echt merken, anders veel minder. Gasresponse wordt wel feller is wel leuk, maar niet voor 500 euro. Koop je dan een ebay chip voor 50 euro.

iig bedankt voor je uitgebreide reactie!
er zit ook een spaghetti op. en de gasklep ook (die zit toch op de inlaat? ik heb alles daarvan van de 2.5 gepakt)

wat het vooral is,
de motor loopt nu wel. maar natuurlijk nooit goed. vanwege de ecu die eigenlijk niet bij het blok past.
ik las over motoren die te arm/te rijk lopen, dat dat erg schadelijk kan zijn voor je blok (ik dacht dat dat wel meeviel)
ik verwacht er ook geen bv 35% vermogenswinst mee te halen. :)

JordyBCS

Bericht door JordyBCS » 28 jul 2010, 09:59

maar ik begrijp hieruit dus dat er "standaard" chipjes verkocht worden voor de ombouw die ik heb gedaan?

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 28 jul 2010, 11:05

Jij hebt iets anders gedaan. Jij hebt een motorswap gedaan en daarbij de Ecu van de ontvangende auto laten zitten. Dan is het idd niet gek dat het niet lekker loopt. Verbaasd me eigenlijk dat het uberhaupt loopt. Als je daar een chipop gaat zetten van de donor auto klopt het management nog steeds niet omdat die chip voor een andere Ecu is geschreven. Als je er een chup op gaat zetten voor de ontvangende auto klopt het ook niet omdat de chip de bestaande ECU wel update maar die hoorde al niet bij het blok.

Kortom. Ik denk dat je of de ECU van je donor auto moet gebruiken of iets op maat moet laten schrijven.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

JordyBCS

Bericht door JordyBCS » 28 jul 2010, 11:57

Ik ben niet helemaal duidelijk..

Het blok zit in een E30 nu.

De M52B28 was obd2 en ik heb een obd1 conversie gedaan.
met de computer van de 328 krijg ik het niet aan de praat.. wel met de 413 ecu die dus uit de 2.5 komt.

Maar jij zegt dus dat ook met chippen van deze ecu het niet goed gaat werken?

BTW, hij loopt stationair goed. trekt goed op. maar ik weet van de sites die ik heb gebruikt voor info hiervoor dat hij lang niet 100% is zo...

JurT

Bericht door JurT » 28 jul 2010, 17:55

Met de ecu van de 2.8 krijg je het niet aan de praat waarschijnlijk door de ews die erop zit. Dit schijnt nogal lastig te zijn om dat er uit te krijgen. Ik snap ook niet goed hoe je 2.8 motor loopt op een 2.5 ecu. Om eerlijk te zijn denk ook dat dit niet zo goed voor de loop van je motor is. Het zijn totaal verschillende blokken. Die 2.5 ecu chippen gaat waardeloos worden, je hebt echt de ecu van de 2.8 nodig. Die kan je dan later chippen. Het is mogelijk om de 2.5 ecu te behouden alleen moet je dan zowat alles gaan herschrijven en dit is erg kostbaar. Er worden op ebay standaard chipjes verkocht voor allerlei motoren.

Ja ik snap dat je een gasklep hebt en leuk dat je een spaghetti hebt. Ik heb het alleen over een uitgeboorde gasklep (waardoor de gasresponse nog feller wordt) en het spaghetti spruitstuk moet van goede kwaliteit zijn, goede doorvoer van de uitlaatgassen, dus glad aan de binnenkant (niet te glad want het moet wervelen). Dit zijn spaghetti spruitstukken van 600/700 of meer.

Hier mijn oude spaghetti spruitstuk. Handgemaakt van Figaroli. Nieuwprijs lag rond de 1300 euro (heb ik niet betaald) en echte kwaliteit. Dit soort spaghetti's werden door bv carly motorsport in de dtcc klasses gebruikt.

Afbeelding
Afbeelding

Hier de uitgeboorde gasklep. Bekijk het verschil maar eens goed met jouw gasklep ;)

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”