olieverbruik

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
ardennen
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 aug 2010, 12:50

olieverbruik

Bericht door ardennen » 08 aug 2010, 13:16

Hallo,
Wie kan mij adviseren over een olieverbruik van 1 op 600 km.Al bij een km.stand van 100.000 km ( toen 6 jaar oud)
had mijn 523 bouwj nov. 1996 al een verbruik 1 op 1200 km.
Nu staat de teller op 200.000 km en dus 7 jaar verder.maar het laatste half jaar is het olieverbruik toegenomen
tot 1 l. op 600 km.Wat is de oorzaak ? De motor rookt niet,ook niet bij gas loslaten en gas vol erop.
Wat ik ook doe er is totaal geen rook te zien.Hoe dan ook.Ook na al die jaren werk de lamdasonde perfect.
Geen enkele storing heeft zich gemeld.De bougie`s zijn niet vet.Er is geen lekkage.En bij zo`n hoog
olieverbruik dan kan het niet anders zijn dan dat de olie in de cilinder terecht komt.Maar waar vandaan dan ?
En het gekke is dat er totaal geen rookontwikkeling is,totaal niets.
is dit de; olieschraapveer of de klepseals of de koppakking.de carterontluchting ? Het is een groot raadsel.
Wie heeft een soortgelijke ervaring.Ook de BMW garage weet de oplossing niet.
Wie kan mij helpen !!!!!!
vriendelijke groet,
Henk

Gebruikersavatar
bjornc
Bouwer van BimmerPortal
Berichten: 13918
Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
Locatie: die Heimat

Re: olieverbruik

Bericht door bjornc » 08 aug 2010, 17:38

Je noemt zelf al de mogelijke oorzaken.
Dikke kans dat het de klepseals zijn, of zuigerveren.
Zuigerveren kunnen ze volgens mij dmv een compressietest controleren.

ardennen
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 aug 2010, 12:50

Re: olieverbruik

Bericht door ardennen » 09 aug 2010, 10:11

Bjornc,volgens de BMW garage kan er sprake zijn van een of meer vastzittende olieschraapveren en niet
van de twee daar bovenliggende compressieveren dus dan is de compressie goed.
Ik heb nu een toevoeging ( Lecwec ) door de motorolie gedaan om de klepseals weer soepel te maken
dit moet ook helpen om min of meer de olieschraapveren weer soepel te maken.Overmorgen word de
certifugaal carterontluchting vervangen.En dan eens kijken hoe de motor reageert want het CO gehalte
was iets te hoog voor de APK. En als dit niets helpt dan moet een revisiebedrijf in Soesterberg
er even naar kijken want zij zeggen wel een diagnose te kunnen stellen.
m.vr.gr
Henk

Gebruikersavatar
bjornc
Bouwer van BimmerPortal
Berichten: 13918
Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
Locatie: die Heimat

Re: olieverbruik

Bericht door bjornc » 09 aug 2010, 17:37

ardennen schreef:En als dit niets helpt dan moet een revisiebedrijf in Soesterberg
er even naar kijken want zij zeggen wel een diagnose te kunnen stellen.
m.vr.gr
Henk
Tuurlijk, iedere zelfrespecterende garage kan een diagnose stellen.
Ik wil je niet beroerd maken, maar meestal kan je dat soort diagnoses alleen stellen door de motor uit elkaar te trekken.

Maar goed, ik hoop voor je dat de olieschraapveren weer gangbaar worden.

AlexJ

Re: olieverbruik

Bericht door AlexJ » 09 aug 2010, 21:28

Henk, het olieverbruik wat jij aangeeft is niet normaal en veel te hoog.

Vraagje: hoe heb je vastgesteld dat er geen rook uit de uitlaat komt bij vol/gaslos? Heb je dit in je spiegel bekeken of heb je echt op snelheid achter je auto gereden met een ander voertuig?

Naast de door jou genoemde zaken is me wel duidelijk uit het verhaal dat je olie ergens verdwijnt. Welke viscositeit olie gebruik je?

Denk toch dat je serieus een revisiebedrijf moet gaan overwegen en deze kunnen na demontage vaak wel een deskundig oordeel geven en een daarbij horend kostenplaatje. Als je wilt kan ik je wel een paar namen geven van bedrijven waar ik goede ervaringen mee heb.

Gr. Alex

ardennen
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 aug 2010, 12:50

Re: olieverbruik

Bericht door ardennen » 10 aug 2010, 11:54

De olie die de BMW dealer gebruikt is Castrol 0 w 30 en ik heb het roken of niet roken vastgesteld
toen ik zelf reed. Ik heb inmiddels vastgesteld dat een flexibele rubber pijp tussen het luchtfilter
en de gasklep een scheur van 10 cm vertoonde dus de automatische afstelling van de ECU zo
noemen ze dat geloof ik,geeft dus ook verkeerde waarden door aan de brandstofinjectie.is ook niet gezond.

Ik heb ook vastgesteld dat er bij stationair toerental een beetje een vacuum is op de olievuldop
dus de cilinderkop maar ook via de pijlstok maar ik weet niet hoe dat hoort te zijn want ik heb
ook auto`s gehad welke overdruk hadden maar deze heeft dus vacuum en dat is volgen mij
onderdruk . Wie weet of dit zo goed is ?
Dus morgen eerst de carterventilatie,dit rubber tussenstuk vervangen en ook lekt de motor
olie aan de achterkant van het oliefilter waar deze aan de motor vastzit.dit is een pakking.
En dan ga ik kijken of ik weer op een olieverbruik zit van 1 op 1200 km want dan rijd ik er
mee door.Ik weet een revisieadres waar ik een revisiemotor heb voor 2700 euro met 3 mnd garantie.
Maar ik wil eerst experimenteren met deze motor want wat ik ook interesant vind is bv XADO
Google maar eens.Wie heeft hier ervaring mee. Ik denk maar zo,als ik deze motor kan
redden OK maar anders is deze toch al goed voor de sloop. BMW Amsterdam heeft al
eens zo`n motor gereviseerd maar het olieverbruik bleef hetzelfde,dus dit lost ook niets op.

Gebruikersavatar
bjornc
Bouwer van BimmerPortal
Berichten: 13918
Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
Locatie: die Heimat

Re: olieverbruik

Bericht door bjornc » 10 aug 2010, 13:54

Lijken me genoeg punten die je olieverbruik ten slechte komen.
Ff fixen dus.

AlexJ

Re: olieverbruik

Bericht door AlexJ » 15 aug 2010, 04:19

XADO lijkt me een beetje gebakken lucht verhaal. Heb er zelf geen ervaring mee.

Maar dat BMW amsterdam een motorrevisie zelf heeft uitgevoerd zonder het olieverbruik terug te dringen lijkt me sterk. Mijn eigen BMW dealers hebben mij altijd verteld dat revisie uitbesteed wordt aan gespecialiseerde bedrijven.

Maar goed, hou ons op de hoogte van het verloop. Het is altijd fijn om te weten hoe een probleem is opgelost (of juist niet).

Gr. Alex

ardennen
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 aug 2010, 12:50

Re: olieverbruik

Bericht door ardennen » 15 aug 2010, 12:23

Zo mijn 523 is naar de BMW dealer geweest en de carterontluchting en de inlaatbalg zijn vervangen.
De 4 gas meting was nu goed .De olielekkage was minimaal en de toevoeging van Lectec aan de olie
doet blijkbaar zijn werk. Of BMW amsterdam zelf de motoren reviseerd weet ik niet , maar dat doet
er niet zo veel toe. Feit is dus dat revisie blijkbaar niets oplost.
Eigenlijk zou BMW zo coulant moeten zijn om de reparatie (deels ) te vergoeden want bij een motor
die 200.000 km gelopen heeft mag dit niet voorkomen en volgens BMW monteurs is dit ook een grote
uitzondering.Slechte reclame voor BMW . En ik denk nu ook iets anders over BMW . hiervoor
had ik 3 jaar een Ford Mondeo en deze heeft buiten het gewone onderhoud om nooit een garage
gezien dus die kwaliteit van BMW dat valt een beetje tegen. Had ik niet verwacht .
En als ik nu wil inruilen dan krijg ik er ook geen rode cent voor terug.En zo ontstaat klantenbinding.
Ik rijdt nu 1000 km verder met de toevoeging om te kijken of dit effect heeft op de afdichting van de klepseals.
Zo niet dan probeer ik de motor te spoelen met Forte flus en doe ik er 5 W 40 olie in.kijken of dit helpt.
Het vreemde is dat ik al 100.000 km rondrijd met een olieverbruik van 1 l. op 1200 km maar de kat.
en de lamba zijn in perfecte conditie.raadselachtig.
groet Henk

BMWMaX

Re: olieverbruik

Bericht door BMWMaX » 17 aug 2010, 15:35

Dom lullen is lekker makkelijk.

Hoe is de vorige eigenaar destijds aan de 100000km gekomen ?
Hoe heeft de vorige eigenaar destijds de auto behandeld ?
etc etc

Weet je wel wat een revisie is ? Vast neit anders had je wel anders gereageerd natuurlijk. Op een revisie heb je sowieso garantie dus laat ze de hele motor maar weer geheel uit elkaar trekken en het opnieuw doen.

Een beetje pakkingen vervangen en klepseals en nog wat kleins noemen veel mensen als snel een revisie.

Neemt niet weg dat het verbruik van olie echt teveel is en dat kan opgelost worden.

Dat de kwaliteit van BMW (in het algemeen) tegenvalt slaat nergens op want "de kwaliteit van hoe jouw BMW nu is, valt tegen". Blijkbaar is er nooit echt serieus naar het probleem gekeken en heb jij gewoon te lang doorgereden want 1ltr op 1200 mag wel maar is ook al teveel omdat je dan op de max zit wat BMW voorschrijft.

Mario TT
Berichten: 1290
Lid geworden op: 23 jun 2008, 13:33

Re: olieverbruik

Bericht door Mario TT » 17 aug 2010, 18:15

Ik snap wel wat "ardennen" bedoeld maar het is gebaseerd op z`n gevoel. Er zijn zat Fords met problemen die veel heftiger zijn dan bij BMW`s. Je hebt gewoon een slechte getroffen en daar kan je nu eenmaal niets aan doen. Je bent het nu aan het oplossen toch? Dus dan komt het heus wel goed.

BMW`s zijn een van de beste merken van de wereld durf ik wel te stellen maar dat betekend niet dat er nooit een auto tussen kan zitten met problemen. Je hebt het over een mechanisch gebeuren het is logisch dat er iets kapot kan gaan. En wat de meneer hiervoor ook zegt, je weet niet hoe er mee gereden is. Veel koude starts en meteen volgas daar kan een BMW ook niet erg goed tegen. Wat is er bij de revisie gebeurd? Als het hele motorblok los is geweest dan mag je dit niet verwachten, maar wie zegt dat? Dat hoeft niet, het is inderdaad al snel een motor revisie bij kleine dingen.

Ik vraag me af of er geen externe lekkage is geweest waardoor je olie verloor tijdens het rijden. Als je echt zoveel olie verloor in je motor zou je daar wel problemen mee gehad moeten hebben zoals je zelf aangeeft.

Overigens over de waarde van de auto kan je speculeren maar het is wat een gek ervoor geeft, de E39 is gewoon geen super geliefde auto. Daarin tegen de E46 weer wel. Je hebt een auto met een 2,5 liter blok die 1400kg weegt, dat is tegenwoordig gewoon niet meer gevraagd. Daar kan jij niks aan doen, BMW niet en wij ook niet. Dat heet marktwerking. Wellicht dat je weer Ford kan gaan rijden, vooral de 2001 diesels zijn erg goed?!? En bij de Focus volgens mij de contactonderbreker die bij een hard stoeprandje al onderbreekt? Kortom elk merk heeft wel iets, en als je iets hebt wat bijna niet voorkomt dan heb je pech. En als je coulance wilt over een auto die 2 ton heeft gelopen dan moet je maar eens het consumentenrecht lezen en dan zie je dat je niet redelijk bent.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.

ardennen
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 aug 2010, 12:50

Re: olieverbruik

Bericht door ardennen » 17 aug 2010, 18:17

BMWMaX
De BMW in Amsterdam heeft deze auto de eerste 160.000 km in onderhoud gehad.Bij deze heb ik navraag
gedaan of het olieverbruik toen ook al zo`n hoog was , en deze verklaarde mij dat het toen ook al
extreem was.Verder verklaarde deze dat zij al eens een 523 gehad hadden Dus niet deze van mij,nee een
andere.En of zij dit zelf gedaan hebben of een revisiebedrijf is niet relevant.Maar het had niets heholpen.
De motor van mijn BMW 523 is nooit los geweest bij mijn weten om de doodeenvoudige reden dat 1 op 1200 km
een grensgeval is maar BMW zegt wel dat het verre van normaal is. Bij BMW moeten zij zich doodschamen om dit
te beweren want als oud transportondernemer dagelijks omgaande met 12 liter 6 en 8 cil. turbo motoren en donders goed
wetende wat revisie inhoud. Deze motoren gebruiken doorgaans geen spat olie en als een motor dan ook
1 liter op de 7.000 km gebruikt zijn wij al allert maar hier praat je over een 2,5 l motor die in de verre verste
niet zo belast word als een vrachtwagen die 40 ton moet trekken.En daar kan deze BMW blijkbaar niet tegen.
Nog afgezien van het feit dat je met sommige BMW dealers moet oppassen want je word getilt waar je bijstaat
Wat dacht je van vervangen van een waterslang 15 minuten werk en de slang kost € 35 totaal € 360,-
of koplampophanging kost bij de èen € 50 ,- en bij de ander € 120,- ja,ja ik heb het wel gehad bij BMW.
De BMW dealer zit hier 5 km vandaan maar ik rijdt 25 km naar mijn BMW dealer.Eèn keer maar nooit weer.
En een klacht bij de importeur ? Maar mensen de dealers zijn eigenaar van de importeur.daar kun je niets mee.
Weet je wat ? Het hele BMW gebeuren is monopoli en zo kunnen zij hun gang gaan en extreme prijzen vragen.
Kwalitatief middelmatig maar in geen geval beter dan welk ander merk ook.Waarom ook ?
vr.gr. Henk

Gebruikersavatar
NielsE36
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 nov 2009, 11:31

Re: olieverbruik

Bericht door NielsE36 » 17 aug 2010, 18:27

ach ja, geloof me, elk automerk heeft van zulke missers. Veel dealerbedrijven zijn gewoon slecht te noemen. Maar om dan een heel automerk af te wijzen? De dealer kom ik zelf alleen voor onderdelen, voor de rest ga ik naar de BMW-specialist.

ontopic: Een verbruik van een liter op 1200 km is erg hoog. Mijn auto verbruikt 1 liter op 3000km en dat vind ik al veel. Hij staat momenteel bij de garage voor onderhoud. Daar wordt een additief toegevoegd wat de motor schoon moet maken. Hierna moet alle olie + filters vervangen worden, maar dat moest toch wel i.v.m. grote beurt.

Als dit nog goede resultaten oplevert zal ik het even melden ;)

ardennen
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 aug 2010, 12:50

Re: olieverbruik

Bericht door ardennen » 17 aug 2010, 18:56

Weet je Niels,als je een BMW koopt dan ga je er van uit met een betrouwbare organisatie te maken
te hebben ook wat de service betreft en als de receptie van zo`n dealer zegt dat 1 op 1200 km toch
nog moet kunnen dan ben je verkeerd bezig want waar ze bang voor zijn is dat ze opdraaien voor
revisie en daarom proberen ze de klant zand in de ogen te strooien.De BMW dealer/importeur zou
dit helemaal niet moeten willen want dit is heel slechte reclame voor BMW. Zelfs BMW zegt van
hoe er mee gereden word maakt niet uit hij moet er tegen kunnen want ook daar is naar gekeken
door mij maar deze auto is niet verkracht ook niet door de vorige berijder. Nee eerder te rustig want
waar kun je het gas nog op de plank drukken zoals in Duitsland.Ook al zijn ze voor gemaakt.
Als je een motor met 200.000 km moet reviseren terwijl 350.000 km heel gewoon is dan is er iets
goed mis en praat je niet van normale slijtage en daarom is een coulante regeling door de
importeur wel op zijn plaats.Want zo kost het BMW wel klanten dat kunnen ze rustig aannemen van mij.
vr.gr.
Henk

Mario TT
Berichten: 1290
Lid geworden op: 23 jun 2008, 13:33

Re: olieverbruik

Bericht door Mario TT » 17 aug 2010, 20:53

Nou Henk,

Ik voel me ook af en toe belazerd door de dealers hier in Nederland. Maar die maken geen BMW`s dat gebeurd in Duitsland. Gezien de ervaringen van mede forummers in Duitsland is dat daar heel anders en heel vriendelijk. Het ligt echt aan Nederland. Ik ga ook gewoon naar een specialist en die helpt me perfekt.

Het is echt niet alleen BMW dat dat doet maar onder andere ook Volvo. Bovendien moet je ook niet alle dealers over een kam heen scheren want er zijn wel degelijk hele goeie dealers. Bovendien is een dealer niets anders dan een merk autogarage dat afhankelijk is van de monteurs die ze aan nemen. Dat is ook niet merkgebonden. Je vergelijking met vrachtwagen dieselmotoren gaat totaal niet op. Ik heb een 320d gehad met 350.000km op de klok die bijna geen druppel verbruikte en alleen bij verversen ging de oliedop open. Dus waarom moet jij een coulance? Je kan toch nooit aantonen dat het door BMW komt? Er zijn zat BMW`s waarbij het wel goed gaat en bij jou niet, het is nog steeds een stukje techniek.

Overigens om even een hele scheve beredenering te maken, iets wat je goed kan, ik heb aan vliegtuigmotoren gewerkt waarbij het normaal was dat er 4 liter olie per dag moest worden bijgevuld!

Je loopt nu af te geven op BMW terwijl het echt onzin is. En het forum gebruik je als vuilnisbak. De enige plek waar je niet kan vertegenwoordigen hoe slecht BMW wel niet is en dat het allemaal niet kan is volgens mij deze plek. Het wordt in ieder geval niet door mij gewaardeerd. Puur omdat je nonsens verteld.

En je kan nergens planken in Nederland zoals in Duitsland?? Omdat je hier niet zo hard mag betekend niet dat je je motor niet kan aftrappen. Denk toch eens logisch na en hou toch op met deze onzin! Dat je boos bent op de situatie vind ik erg logisch maar je gaat echt te ver.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”