Vraagje, die turbo eruit halen en vervangen, dit gebeurd zeker makkelijker langs onder niet? Heb jij weet van in-en uitbouw info op het net ergens?
Zijn er trouwens leden op dit forum die je hierbij een hand kunnen helpen?
Turbo kapot?
Re: Turbo kapot?
Ik heb geen info op het web gevonden ik kan wel een korte beschrijving geven
-Motorkap open
-motorplaten compleet verwijderen zowel boven als beneden
-interieurfilter bakken verwijderen
-motorkruis over de motor verwijderen
-luchtaanzuigbuis verwijderen
-luchtmassa meter verwijderen
-luchtfilter bak boven losschroeven (inbus) dan luchtfilter verwijderen, let ook op de 2 schroefjes aan de achterkant van deze bak/deksel
-3 rubbertjes onder het luchtfilter er uit halen en het blikken hitteschiltje verwijderen daar zitten de schroeven waar de turbo mee aan het spruitstuk zit die kun je met een kniesleutel 12 en een verlengstukje vast een stukje losdraaien (de voorste 2 eventueel met een ringsleutel 12) let wel op dat het een 12 kanttige sleutel moet zijn
-aluminium intercooler slang verwijderen 1 torx of inbus op de turbo losdraaien dan de flens van de buis een stukje draaien en dan er uit halen (let wel op of het rubber in deze flens niet gescheurd is deze gaan wel eens stuk).Dan met een schroevendraaier(plat) de veer van de slang aan de koeler zijde een stukje naar achteren trekken, dan de slang een beetje heen en weer draaien tot die er af kan
-olie leiding aan de voorzijde van het blok losdraaien ( ik dacht sleutel 15) rechts voor aan de zijkant van het blok
-uitlaat compleet verwijderen ( dus bij het flexibel stuk losdraaien steunjes losdraaien en rubbers los maken dan compleet laten zakken
-olie leiding van de turbo naar het blok losdraaien (slangklem)
-steuntjes van de katalysator verwijderen
-de 2 schroeven van de katalysator op de turbo een paar slagen losdraaien met sleutel 15 of 16 zodat de kat kan draaien ten opzichtte van de turbo
-de slangen en stekkers van de lambda sondes losklikken let wel op dat er ook een stekkertje rechts achter het blok zit die is lastig bijkomen.
-stekker van het elektrische gedeelte van de turbo halen
-steuntje onder de turbo verwijderen
-12 kantige schroeven onder het luchtfilter helemaal losdraaien
-nu de turbo en katalysator er onderlangs uithalen via de weg waar je katalysator ook langs gaat, met een beetje goed kijken en sturen past dit prezies
-nu de olie leidingen katalysator en alle onderdelen overzetten op je nieuwe turbo en dan het hele verhaal andersom doen en klaar is kees.
Let wel op dat je nieuwe pakkingen gebruikt!
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, werk gewoon deze volgorde af dan kan er weinig mis gaan en het werkt het snelste, ik heb er al meerdere vervangen. Haal alles los wat ik in deze lijst heb gezet anders ben je langer bezig en is de kans groot dat je iets stukmaakt.
-Motorkap open
-motorplaten compleet verwijderen zowel boven als beneden
-interieurfilter bakken verwijderen
-motorkruis over de motor verwijderen
-luchtaanzuigbuis verwijderen
-luchtmassa meter verwijderen
-luchtfilter bak boven losschroeven (inbus) dan luchtfilter verwijderen, let ook op de 2 schroefjes aan de achterkant van deze bak/deksel
-3 rubbertjes onder het luchtfilter er uit halen en het blikken hitteschiltje verwijderen daar zitten de schroeven waar de turbo mee aan het spruitstuk zit die kun je met een kniesleutel 12 en een verlengstukje vast een stukje losdraaien (de voorste 2 eventueel met een ringsleutel 12) let wel op dat het een 12 kanttige sleutel moet zijn
-aluminium intercooler slang verwijderen 1 torx of inbus op de turbo losdraaien dan de flens van de buis een stukje draaien en dan er uit halen (let wel op of het rubber in deze flens niet gescheurd is deze gaan wel eens stuk).Dan met een schroevendraaier(plat) de veer van de slang aan de koeler zijde een stukje naar achteren trekken, dan de slang een beetje heen en weer draaien tot die er af kan
-olie leiding aan de voorzijde van het blok losdraaien ( ik dacht sleutel 15) rechts voor aan de zijkant van het blok
-uitlaat compleet verwijderen ( dus bij het flexibel stuk losdraaien steunjes losdraaien en rubbers los maken dan compleet laten zakken
-olie leiding van de turbo naar het blok losdraaien (slangklem)
-steuntjes van de katalysator verwijderen
-de 2 schroeven van de katalysator op de turbo een paar slagen losdraaien met sleutel 15 of 16 zodat de kat kan draaien ten opzichtte van de turbo
-de slangen en stekkers van de lambda sondes losklikken let wel op dat er ook een stekkertje rechts achter het blok zit die is lastig bijkomen.
-stekker van het elektrische gedeelte van de turbo halen
-steuntje onder de turbo verwijderen
-12 kantige schroeven onder het luchtfilter helemaal losdraaien
-nu de turbo en katalysator er onderlangs uithalen via de weg waar je katalysator ook langs gaat, met een beetje goed kijken en sturen past dit prezies
-nu de olie leidingen katalysator en alle onderdelen overzetten op je nieuwe turbo en dan het hele verhaal andersom doen en klaar is kees.
Let wel op dat je nieuwe pakkingen gebruikt!
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, werk gewoon deze volgorde af dan kan er weinig mis gaan en het werkt het snelste, ik heb er al meerdere vervangen. Haal alles los wat ik in deze lijst heb gezet anders ben je langer bezig en is de kans groot dat je iets stukmaakt.
Re: Turbo kapot?
Hahaha succes
- M - 19" Vertini magic concave - Eibach Pro kit -
- golden brake calipers - M5 Brakes - Carbon details - SMG Shift paddles
Dark knight edition

- golden brake calipers - M5 Brakes - Carbon details - SMG Shift paddles
Dark knight edition

Re: Turbo kapot?
Lijkt me een eitje gelet op de ervaring van de TS.
jbke schreef:(Voor alle duidelijkheid, ken geen enkele reet van auto's buiten het feit dat er een stuur opzit en 4 wielen heeft)
F10 M5, E88 125i, E70 3.0d, R1150r
