Nog altijd niet opgelost

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Gebruikersavatar
henri.thijssen
Berichten: 183
Lid geworden op: 05 okt 2008, 09:48
Locatie: Eindhoven

Nog altijd niet opgelost

Bericht door henri.thijssen » 12 feb 2013, 12:57

Lang geleden heb ik ooit een post gedaan, maar ik het het probleem nog steeds niet opgelost.
Ik ga het proberen zo goed mogelijk uit te leggen, want ik erger met mateloos hieraan dat ik het niet kan vinden.
Daarnaast ga ik niet graag naar de dealer, want dan gaat het mij een fortuin kosten.

Mijn auto is gechipped en DPF is leeg gemaakt en regeneratieproces is uitgeschakeld.

Ik heb al heel lang een raar bij geluid, een soort van fluitend zuig geluid.
Het is niet de fluit van de turbo. Als motor koud is, hoor je overigens mijn Turbo zeer luid.
Als mijn vriendin thuis wegrijdt, en ik binnen zit, hoor ik het zelf (komt boven de motor uit), maar dat Turbo dat is het probleem niet.

Het zuigend/bladend/fluitend geluid hoor je mn als je afremt op de motor in een hoger toerental, en als je het gas loslaat altijd wel een beetje. Met ramen dicht hoor je het beter dan met open. Het lijkt toch wel een beetje van rechtsvoor te komen, of meer van onder de auto.
Ik heb geen last van vermogens verlies, mits ik boven de 230 ga

Als ik 230 235 rij (ja stout) dan gaat dit voor een paar seconden, want dan schiet ij in een soort noodloop. en naar mijn mening moet ik ook harder kunnen dan 235. vorige had ik dit ook op snelweg. Het gaspedaal reageert dan niet meer, en ik kan geen toeren maken. Ik ben toen van de snelweg afgegaan. toen ik wil de wegrijden, was mijn power radicaal vermindert. Na 2 minuten rustig rijden, was alles weer normaal.

Ik heb hierover ooit contact gehad met tuner. en die vertelde mij onderdruk - vacuüm leiding.

Een tijdje terug (zie oudere post) heb ik eea gemeten met INPA, en toen meete ik tijdens volgas accelaratie meer dan 7 Bar turbo druk !! Waarschijnlijk daardoor gooit hij hem in noodloop denk ik.

Ik heb Swirlflaps verwijdert
de vacuümleidingen deels vervangen (enkel die bereikbaar waren toe inlaat eraf was)
Olieafscheider vervangen

Tevens heb ik als de auto 's ochtend start een beetje uitlaat geur in auto, welke na een minuut weg is
Tijdens tijdens eigenlijk geen last van.

kort samen gevat:
In Noodloop gaan bij 235kmh
Raar bijgeluid
Turbo druk te hoog
Uitlaatgas in interieur bij start

Waar ik aan denk :
Uitlaat spruitstuk
Turbo pakking
Ventiel 11747796634

Dit weekend ga ik Thermostaat vervangen, Simota luchtfilter plaatsen, en proberen de vacuüm leidingen van turbo zelf te vervangen, zal ik speling controleren (iemand nog tips hiervoor, want je kunt er zo moeilijk bij), en ga ik kijken of ik met een spiegeltje of zo uitlaatspruitstuk kan controleren (want is zeer moeilijk om er bij te komen)

Iemand nog andere ideeën wat dit geluid kan veroorzaken en waardoor turbo druk te hoog is
E60 530D 2005 :///m: 265hp 667nm
E34 520i 24V 1995


Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Nog altijd niet opgelost

Bericht door tom_il » 12 feb 2013, 13:57

Hallo Henri, lees onderstaande eens, lijkt een gelijkaardig probleem aan het jouw, tenminste de noodloop.

http://www.bimmerboard.be/forum/index.php?topic=39177.0
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
henri.thijssen
Berichten: 183
Lid geworden op: 05 okt 2008, 09:48
Locatie: Eindhoven

Re: Nog altijd niet opgelost

Bericht door henri.thijssen » 12 feb 2013, 14:34

Kortom met Vacuumleidingen zit er niet ver langs?

Ik moet enkel nog nr 5,7,8,9 vervangen, maar ik weet niet zo goed hoe ik erbij moet komen.

(http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod ... g=11&fg=45)
E60 530D 2005 :///m: 265hp 667nm
E34 520i 24V 1995


Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Nog altijd niet opgelost

Bericht door tom_il » 12 feb 2013, 15:11

Zijn probleem was verholpen met de diesel inspuit te verhogen.
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
Davud
Berichten: 101
Lid geworden op: 10 mar 2012, 12:33

Re: Nog altijd niet opgelost

Bericht door Davud » 12 feb 2013, 15:18

Oeee, hetzelfde probleem had ik ook met mijn vorige auto (alfa 147jtd). Ik dacht eerst dat het de turbo was wat niet goed was, dus had ik er een tijdje mee doorgereden, totdat de turbo uit elkaar klapte. Daarna had ik nieuwe turbo laten monteren en had alsnog dezelfde probleem. Daarna nog bij de dealer geweest e.d., maar niemand die me kon helpen. Achteraf had ik nog zelf wat onderzoeken gedaan via diverse fora/google. Bij de alfa was er een kastje met idd. aansturing van je vacuumslangen wat defect bleek. Deze had ik laten vervangen voor ca.80€ en de probleem was opgelost.

Gebruikersavatar
henri.thijssen
Berichten: 183
Lid geworden op: 05 okt 2008, 09:48
Locatie: Eindhoven

Re: Nog altijd niet opgelost

Bericht door henri.thijssen » 12 feb 2013, 15:31

Bedoel je deze
Zitten er vlggs mij 2x van in

2x DRUKVERANDERINGS-ELEMENT 11747796634 (tussen turbo wen vaccuumtank en tussen AGR en inlaat of zo)

en dan denk ik aan die tussen turbo en Vaccumtankje
E60 530D 2005 :///m: 265hp 667nm
E34 520i 24V 1995


Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **

Gebruikersavatar
henri.thijssen
Berichten: 183
Lid geworden op: 05 okt 2008, 09:48
Locatie: Eindhoven

Re: Nog altijd niet opgelost

Bericht door henri.thijssen » 12 feb 2013, 19:17

En wat betreft uitlaatspruistuk.
Wat zijn hier symptonen van, en kan het kwaad, of kan er gewoon mee doorrijden ?
E60 530D 2005 :///m: 265hp 667nm
E34 520i 24V 1995


Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **

Gebruikersavatar
Dannyk
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 jan 2013, 09:03

Re: Nog altijd niet opgelost

Bericht door Dannyk » 13 feb 2013, 16:24

Het fluitende geluid wat jij beschrijft lijkt wel heel erg op een geluid wat ik ook heb gehad. Door de dealer laten uitzoeken en het bleek uiteindelijk een gescheurde pakking van het uitlaatspruitstuk te zijn. Heeft me een hoop geld gekost voor zoiets lulligs maar ik was allang blij dat het niet mijn turbo was.

Wat betreft jouw probleem van noodloop boven de 235km p/u: dat had ik niet, maar mijn auto is ook niet gechipped. Vraag: heb je je wel eens afgevraagd of je niet 2 separate problemen hebt die verder niets met elkaar te maken hebben?

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Nog altijd niet opgelost

Bericht door tom_il » 13 feb 2013, 16:59

Ben zelfde mening toe gedaan. Noodloop is wegens chippen van de wagen. Waar heb je dit laten doen ? Zij zouden dit moeten oplossen.
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
henri.thijssen
Berichten: 183
Lid geworden op: 05 okt 2008, 09:48
Locatie: Eindhoven

Re: Nog altijd niet opgelost

Bericht door henri.thijssen » 13 feb 2013, 18:07

Auto is gechipped bij Tunex.
Ik denk ook dat het 2x verschillende dingen zijn ja.
Ik ga dit weekend bekijken of ik iets bij uitlaatspruitstuk kan vinden, maar het is moeilijk daar bij te komen.
Het is een beetje het geluid zoals je hebt als je op een leeg flesje blaast. Het is moeilijk te beschrijven, en nog moeilijker om het op te nemen met telefoon.

Turbo maakt sowieso meer geluid door geen DPF (geen tegendruk)
Pressure Converter (magneet ventiel of hoe ze het ook noemen) kan wel een rol spelen in noodloop. Ik ga er van het weekend als ik de vaccuum slangen vervang, de ook nieuw op zetten als ik toch bezig ben. Auto heet 225k gelopen dus kan geen kwaad denk ik om het te vervangen.
E60 530D 2005 :///m: 265hp 667nm
E34 520i 24V 1995


Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **

Gebruikersavatar
Dannyk
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 jan 2013, 09:03

Re: Nog altijd niet opgelost

Bericht door Dannyk » 13 feb 2013, 22:41

Geluid van blazen op een leeg flesje is overigens niet het geluid dat ik had. Bij mij was het een hele hoge snerpende toon. Dus wellicht dat jouw probleem toch niet uitlaatspruitstuk gerelateerd is?

Gebruikersavatar
henri.thijssen
Berichten: 183
Lid geworden op: 05 okt 2008, 09:48
Locatie: Eindhoven

Re: Nog altijd niet opgelost

Bericht door henri.thijssen » 13 feb 2013, 23:28

ik hoop het, Maar dit weekend probeer ik het op te lossen.

Zal aan mij liggen, maar soms wordt ik er echt schijtziek van.
Is het een opgelost komt het ander -_-

Afgelopen weken meerdere malen serieus overwogen om hem te verkopen, maar ik kan het niet :gek:
En ik zou inderdaad ook gewoon naar een dealer kunnen aan, echter vertrouw ik de dealers gewoon niet.
Die keren dat ik ben geweest (ook met vorige bmw's) ging het meestal richting 4 cijfers,
E60 530D 2005 :///m: 265hp 667nm
E34 520i 24V 1995


Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Nog altijd niet opgelost

Bericht door tom_il » 14 feb 2013, 00:03

Waarom laat je hem niet Dechippen zodat je weet dat het aan het chippen ligt en zoek daarna samen met Tunex een oplossing hiervoor. Zij zouden deze service moet bieden.

Geluid van een lek kan anders zijn naargelang de spleet. Uitlaatspruitstuk zou ik sowieso vervangen.
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
henri.thijssen
Berichten: 183
Lid geworden op: 05 okt 2008, 09:48
Locatie: Eindhoven

Re: Nog altijd niet opgelost

Bericht door henri.thijssen » 14 feb 2013, 10:07

Wat betreft Chippen. Ik heb er al wel over gedacht ja om het terug origineel te maken, of te kijken voor een andere tuner. Uitlaat spruitstuk zal ik ook nog wel een keer vervangen. Over 3weken gaat hij ook naar ZF. De laatste tjid al weer veel geld uitgegeven:( dus spruitstukje moet maar ff wachten
E60 530D 2005 :///m: 265hp 667nm
E34 520i 24V 1995


Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: Nog altijd niet opgelost

Bericht door AdE39 » 14 feb 2013, 12:14

Hallo beste Henri,

Een dealer kan duur zijn, er is nog een andere optie!
De BMW specialist, daar al eens aan gedac ht dan?

Dit zijn vaak gespecialiseerde bedrijfjes, en soms ook eenmans garages.
Werken precies zoals een dealer dat doet, enkel zijn hun tarieven een heel stuk vriendelijker.
Bij de dealer betaal je soms rond de 100,00 euro aan uur tarief.
Bij de specialisten en de universele garages betaal je ergens rond de 50,00 tot 60,00 euro.
De onderdelen die zij gebruiken zijn gelijkwaardig aan die van de dealer, enkel weer soms goedkoper.

Voor een specialist zou ik even via Google op BMW specialisten zoeken, en u komt er dan zeker een tegen in uw omgeving.
Ik zou echt voorzichtig zijn met doorrijden met dergelijke geluiden, je weet immers niet wat het is, en of het schadelijk is voor de motor of andere delen van uw BMW.

Ik heb voor de E39 die ik nu rijdt een A6 2,5 TDI gereden, en als er daar iets begon te fluiten, dan zat er erg vaak veel speling op de turbine as, reden te meer om dit eens als eerste te gaan onderzoeken.

Dat kan u zelf uitvoeren, slangen los van de turbo, en eens kijken of u een axiale of zijwaartse speling kan waarnemen op de turbine as.
Treft u speling aan op de turbine as, dan is het echt zaak om deze te demonteren, en de turbo te vervangen.
Doorrijden met dit euvel, kan onnodig veel geld gaan kosten, doordat de turbo wel eens kan scheuren of uit een vallen, de delen schieten daan ook het inlaatspruitstuk in en misschien nog verder, dan heeft u echt serieuze problemen.

Ik beweer nu niet direct dat het uw turbo kan zijn, de mogelijkheid is aanwezig.
Verder kan het nog andere oorzaken hebben, zoals de vacuüm slangen of pakkingen.
Misschien een fout in de tuning, zou ook mogelijk kunnen zijn.
De turbo druk kan ook een debet aan het probleem toevoegen.

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”