achterruitverwarming vraagje

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
jomeo

achterruitverwarming vraagje

Bericht door jomeo » 02 okt 2013, 16:47

zou iemand mij kunnen helpen met de volgende vraag. Bij de achterruitverwarming komen namelijk 2 draden bij het ruit(stekkers) Ik neem aan dat op de ene positief moet komen en de andere draad zal aan de massa liggen.
Want bij meet ik noch positief noch aarde? dus bij aan schakelaar. schakelaar lampje brandt wel.
Heeft misschien iemand een elektrische schema voor de achterruit verwarming?? :)
Bmw 318i 2003 facelift Automaat
Bmw 318i 1985 Type 1 Automaat

yltkdy

Re: achterruitverwarming vraagje

Bericht door yltkdy » 02 okt 2013, 17:34

Ik neem aan dat je de draden gemeten hebt met een multi meter nadat je de schakelaar van de achterruitverwarming aangezet hebt? Sorry maar je schrijft niet echt begrijpend Nederlands.

Als je de beide draden meet met een multimeter moet daar gewoon tussen de 12 en 13 volt op staan. Is dit niet het geval is waarschijnlijk het relais kapot. Het lampje op de schakelaar geeft alleen maar aan dat de schakelaar werkt.

jomeo

Bericht door jomeo » 02 okt 2013, 19:07

waarom moet ik met een multimeter meten? je hebt toch 2 punten bij het ruit? Als je die handel aanzet. moet je toch spanning hebben, i n jouw geval met multimeter 12 V. Een zoeklampje moet toch gaan branden als hem aan de ene kant aan massa legt.
In bedoel op een van de punten moet mijn ouderwetse lampje toch branden? En wat ik eerder aangaf, bij die tweede punt doet hij ook niks.
en ja tussen de 2 draden heb ik ook de Multimeter gehangen en die geeft ook geen 12 of 13 v aan.
Simpel gedacht
Aansluitpunt 1 zal naar een Relais lopen en punt 2 zal ergens aan aarde liggen?
Hoop dat ik het nu in beter Nederlands heb uitgelegd.

yltkdy

Bericht door yltkdy » 02 okt 2013, 19:54

Ok,

Als je de beide draden met een multimeter hebt gemeten en je hebt geen spanning weet je dus dat er geen stroom naar de achterruitverwarming gaat en dat je dus bij de aanvoer moet zoeken. Je hebt gelijk dat een draad vanaf het relais komt en de andere naar een massapunt gaat. Deze kan overigens ook op het relais zitten. Het lampje op de schakelaar is geen meetinstrument of de achterruitverwarming het wel of niet doet. Wel een controlemiddel dat de schakelaar dus wel stroom stuurt naar het relais. daarna heb je geen stroom meer dus is het relais waarschijnlijk kapot of heb je een kabelbreuk wat mij weer onwaarschijnlijker lijkt, tenzij je aan de bedrading gerommeld hebt. Waar het relais zit kan ik je helaas niet vertellen, maar er zal vast wel een E30 bezitter op het forum zijn die dit wel weet en hopelijk reageert.

jomeo

Bericht door jomeo » 03 okt 2013, 16:45

Nou tot zover heb ik nog nergens gerommeld, ben tot nu alleen met metingen bezig geweest. Ik heb nog niks opengemaakt en ook nog niet de achterruit kabels van achteren nog gevolgd waar ze lopen.
Maar wat ik vreemd vind is dat de tweede kabel nergens massa maakt, het lijkt meer op een kabel breuk of hij loopt inderdaad naar de relais. dit vind ik dan onlogisch. Waarom zou je dan 2 draden naar de relais laten lopen, terwijl je met een ook hetzelfde kan doen. Ik bedoel dan dat je die andere gewoon achteren ergens aan massa kan doen.
Maar goed ga van het weekend verder spitten.Als het aan de relais zou liggen, zou je achter ook geen spanning meten wat nu ook blijkt, tenzij er geen kabelbreuk is.

yltkdy

Bericht door yltkdy » 03 okt 2013, 20:42

Je hebt inderdaad het electraschema nodig. Dan weet je hoe het zit. Is er niemand van de E30 bezitters die deze jongen daar aan kan helpen? Een tijdje terug had je nog spaghetticoder.org maar die werkt niet meer.

Beens1

Bericht door Beens1 » 03 okt 2013, 22:13

Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar dit was wat ik kon vinden in de ETK voor de E36, weliswaar. Misschien heb je er iets aan:
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E30) Techniek”