Olieverbruik 316Ti

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
GCompact

Olieverbruik 316Ti

Bericht door GCompact » 05 okt 2014, 11:20

Hallo mensen,

Ik heb al een tijdje een 316ti (compact) en deze verbruikt eigenlijk al vanaf het begin een klein beetje olie. Dit wist ik. Ik vind alleen de manier waarop de auto het verbruikt erg raar. Misschien is hier een specifieke reden voor? Het is namelijk zo dat de motor niet rookt bij een koude motor. Zodra de motor warm wordt geeft hij blauwe rook als de motor stationair heeft gelopen, bijvoorbeeld bij het wachten voor een stoplicht. Hij rookt ALLEEN als ik weg rij na stationair draaien. Dat zie ik dan in mijn binnenspiegel. Het lijkt net of de auto olie opspaart in de uitlaat bij 1000 toeren en vervolgens alles eruit gooit als ik gas geef. Op de snelweg verbruikt hij zeer weinig of niks. Er is geen rook zichtbaar als je er achter rijdt, ook niet bij gas geven. Af en toe komt er een pluimpje rook uit als ik in stadsverkeer rij. Dat zie ik dan voornamelijk als ik onder de 30 km/u rij, bij lage toeren dus.

Ik ben naar Kroatië gereden door de bergpassen heen en terug. In die vakantie heb ik dik 4000 kilometer gereden en ik heb er maar 1 liter bij hoeven doen. Dit bevestigd dat hij weinig olie gebruikt als je op snelheid en toeren bent.

Mijn vraag is: kan iemand aan de hand van het bovenstaande een oorzaak geven van het uitstoten van de blauwe rook en dus het verbruiken van olie? Herkent iemand iets?

De auto heeft zijn beurten gehad en ik vul hem altijd bij met Kroon Emperol 5w40 vol synthetische olie. De kilometerstand is 192.000. De motor loopt erg mooi en is heel stil. Er zijn geen rare geluiden bij een koude start.
Laatst gewijzigd door GCompact op 01 nov 2014, 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.

John61

Re: Olieverbruik 316Ti

Bericht door John61 » 19 okt 2014, 14:27

Hai,

Misschien carterventilatie verstopt,

GCompact

Re: Olieverbruik 316Ti

Bericht door GCompact » 19 okt 2014, 16:10

Dankje! Ik vond inderdaad ook iets over de carterventilatie. Ik zal binnenkort eens kijken of dit het probleem is.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”