Olielekkage 320i M54

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
AngeredLawyer

Olielekkage 320i M54

Bericht door AngeredLawyer » 08 nov 2014, 20:36

Beste forumleden,

Ben sinds een tijdje de trotse bezitter van een BMW 320i uit 02-2001 met M54 motor.

Ik zie dat er al meerdere topics over olielekkages zijn bij e46's maar die sluiten toch niet helemaal aan op mijn ervaring/vraag, vandaar een nieuw topic.

Een week nadat ik de auto had gekocht, kwam ik er achter dat er nogal wat olie lekte (liter per tank). De hele onderkant van de auto schoongemaakt en twee dagen laten staan, niets. Vervolgens weer stukje gereden, kleddernat van de olie. Nogmaals schoongemaakt en de auto 1,5 uur stationair laten draaien. U raadt het wellicht al: niets.

Telkens als ik heb gereden, lekt er olie maar is het door de rijwind erg lastig om te bepalen waar de olie vandaan lekt.

Laatst een kort stukje met veel toeren gereden en toen zat er alleen olie op de onderste 30% van het blok olie zat. Hiermee konden de kleppendeksel en de koppakking worden uitgesloten, die zitten hoger.

Rond de carterpanpakking zak de meeste olie, dus deze heb ik vandaag vervangen. Er zaten enkele scheurtjes in de pakking dus we hadden de boosdoener te pakken. Klein stukje met de auto gereden (10km) en geen olie :gekdoen:

Daarmee was de kous helaas nog niet af, want toen ik thuis was (50km verder) was de bodemplaat weer nat. :bang:

Nu is mijn vraag aan u, beste forumleden, wat kan het nog meer zijn...? En, hoe kan ik met enige zekerheid vaststellen of iets het daadwerkelijk is? Ik verwacht dat er nu wel minder olie zal lekken dan eerst, maar dat heb ik nog niet vast kunnen stellen.

P.S. Bijgaand een foto van de binnenkant van de carterpan. Het alluminium was nog krakelee. Hoort dit? Kan dit een oorzaak zijn het lekken?

B.I.Jager

Re: Olielekkage 320i M54

Bericht door B.I.Jager » 08 nov 2014, 20:53

Oliefilterhuis of het distributie deksel. Maar weet je zeker dat het motorolie is? De stuurbekrachtiging slangen willen ook nog wel eens lekken(bv. onder bij het reservoir)

hj2

Bericht door hj2 » 09 nov 2014, 10:45

kijk ook even bij de aansluiting van je peilstok
If you always do what you always did, you always get what you always got!

Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8

streamline

Bericht door streamline » 09 nov 2014, 10:55

Lijkt mij niet dat het stuursysteem lekt. Daar zit maar 1 liter olie in dat systeem. Dus dan hadden er allang stuurproblemen moeten ontstaat als hij zo dramatisch lekt.

Logische oorzaak: het oliefilterhuis. die willen nog wel eens lekker.

B.I.Jager

Bericht door B.I.Jager » 09 nov 2014, 11:49

Ik zei het omdat die van mij ook lekt. Genoeg om de hele onderkant van de auto nat te laten lijken, maar te weinig om iets te merken aan het niveau. Elke paar weken moet er wat bij.(moet eigenlijk gewoon een nieuwe slang halen)
Rijwind zorgt ervoor dat de olie echt overal komt.

AngeredLawyer

Bericht door AngeredLawyer » 09 nov 2014, 12:12

B.I.Jager schreef: » 08 nov 2014
Ja, 100% zeker motorolie, het peil zakt ook als een malle dus kan niet anders. Stuurbekrachtigingsvloeistof is ook roder dan motorolie. Oliefilterhuis schijnt een bekend probleem te zijn bij deze motoren he?

Distributiedeksel zit te hoog om de oorzaak te kunnen zijn. Het is echt de onderste 30% van het motorblok en de olie wordt door de wind natuurlijk ook nog omhoog geblazen. Heb vandaag nog eens goed gekeken en zie dat er aan de bestuurderskant vd auto meer olie te vinden is. Dit zou ook logisch zijn icm het oliefilterhuis.
hj2 schreef:kijk ook even bij de aansluiting van je peilstok
Peilstok hebben we bij het vervangen van de carterpanpakking helemaal nagekeken en de ringetjes/rubbers uit voorzorg vervangen. Was echt een flinke rotklus maar ga ervan uit dat we dit wel goed hebben gedaan ;)

Bimmerfan

Bericht door Bimmerfan » 10 nov 2014, 14:09

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Van het weekend op aanraden van de BMW 'onderdelen meneer' de pakking van het oliefilterhuis vervangen. De pakking was keihard en lekte aan de onderzijde. Probleem opgelost :zwaai:

AngeredLawyer

Bericht door AngeredLawyer » 13 nov 2014, 21:10

Heb nu weer even wat onderzoek gedaan. Het lijkt de oliefilterhuis pakking niet te zijn. De plastieken bodemplaat is namelijk helemaal droog en die zit recht onder het oliefilterhuis. Ook nog even gekeken en de onderkant is droog.

Nog andere ideeën? :whistle:

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”