DIY Gloeibougie relais vervangen

Alle tips, trucs en ervaringen met betrekking tot de BMW 5 Serie zijn hier te vinden
malle pietje

DIY Gloeibougie relais vervangen

Bericht door malle pietje » 18 nov 2014, 20:58

Las ergens op dit forum dat het vervangen van de gloeibougie relais zo'n drama is, omdat het inlaatspruitstuk er voor verwijderd moet worden. Opzich valt dat ook reuze mee, maar het is wel even wat werk inderdaad. Kwam ik net per toeval dit filmpje op youtube tegen. Leek me de moeite waard om te delen. Handig, als je de bougies al vervangen hebt maar er achter komt dat ook het relais aan vervanging toe is.

Hoe vervang je de gloebougie relais zonder het spruitstuk te verwijderen.

Kuupertie

Re: DIY Gloeibougie relais vervangen

Bericht door Kuupertie » 18 nov 2014, 21:45

Daar kan ik over mee praten inderdaad.
'65 Mustang Hardtop 289ci
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017 Sportline
525i E61 2004 M-sport
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R

ayyildiz18

Bericht door ayyildiz18 » 19 nov 2014, 09:33

Ik heb de gloeirelais afgelopen zaterdag vervangen. De inlaatspruistuk hoeft er NIET af. De toegevoegde waarde als je er hem wel afhaalt zal zeer weinig tot nihil zijn.
Het is inderdaad klote werk en je bent in tegenstelling tot het youtube filmpje meer dan 45 minuten bezig :) :)

Veeeeeeeeeel geduld is een vereiste...........

tom_il

Bericht door tom_il » 19 nov 2014, 12:05

Vreemd want een andere ervaring was dat het verwijderen van het inlaatspruitstuk de operatie een stuk gemakkelijker maakt. Zal ervan hangen welke tools je tot je beschikking hebt en je handigheid. Die schroeven zijn niet gemakkelijk bereikbaar.

Zelf zou ik het inlaatspruitstuk altijd verwijderen om ineens de gloeibougies te vervangen, kans is vrij groot dat na het vervangen van de relais er één of meerdere bougies dood zijn. voor wat deze kosten kan je ze best ineens vervangen. Dan ben je zeker dat het je er voor een hele tijd vanaf bent.
525d E61 2007 pre-LCI

rubbere ronnie

Bericht door rubbere ronnie » 19 nov 2014, 12:20

Ik lees nogal vaak over de gloeibougies hier op het forum en ook op andere site's.
Wat me opvalt is dat iedereen daar zo makkelijk over denkt, terwijl ik toch ook lees over het afbreken van die dingen met alle gevolgen van dien.

Ik ga binnenkort de aanpassing doen aan het spruitstuk en dan laat ik die dingen mooi zitten.
Mochten ze later alsnog vervangen moeten worden dan weet je al hoe dat spruitstuk er af moet en dan ben je de helft van de tijd kwijt van de eerste keer dat je het hebt gedaan.

Bedoel te zeggen, waarom het risico op zoveel ellende als het nog helemaal niet nodig is.

ayyildiz18

Bericht door ayyildiz18 » 19 nov 2014, 13:24

Ik heb bewust als eerst puur de gloeirelais vervangen en niet de bougies. Foutcodes gewist en over 2 weken ga ik wel een keer opnieuw laten uitlezen. Mocht bij -5 graden de auto goed starten en er zijn hooguit 2 bougies kapot dan kunnen de overige 4 dat prima aan. Ik ga daar niet een hele inlaatspruitstuk voor afhalen omdat puur 2 bougies vervangen moeten worden.
Als ze bijna alle 6 overleden zijn en de auto start moeilijk dan vind ik de investering het wel waard.....

tom_il

Bericht door tom_il » 19 nov 2014, 13:52

rubbere ronnie schreef:Ik lees nogal vaak over de gloeibougies hier op het forum en ook op andere site's.
Wat me opvalt is dat iedereen daar zo makkelijk over denkt, terwijl ik toch ook lees over het afbreken van die dingen met alle gevolgen van dien.

Ik ga binnenkort de aanpassing doen aan het spruitstuk en dan laat ik die dingen mooi zitten.
Mochten ze later alsnog vervangen moeten worden dan weet je al hoe dat spruitstuk er af moet en dan ben je de helft van de tijd kwijt van de eerste keer dat je het hebt gedaan.

Bedoel te zeggen, waarom het risico op zoveel ellende als het nog helemaal niet nodig is.
Vervangen van die gloeibougies hoeft geen ellende te zijn.

In de spec van die bougies staat op hoeveel Nm ze afbreken.
Dus gebruik een momentsteutel en je weet tot hoeveel je kan gaan ( met een veiligheidsmarge daar ze niet nieuw zijn).
Zo heb ik het gedaan. Risiko is bijna 0.
Alsook Warme motor en kruipolie op de bougies dit helpt om het moment te verkleinen.

Een slecht werkende bougie geeft een slecht verbranding bij het opstarten in koude omstandig heden,
zelfs bij hogere temperaturen helpt de bougie om de verbranding zo snel mogelijk optimaal te maken.
De motor zal wel starten bij een paar slechte bougies, maar die slechte ontbranding is toch iets wat ik niet wil in mijn motor.
525d E61 2007 pre-LCI

rubbere ronnie

Bericht door rubbere ronnie » 19 nov 2014, 23:44

Bedoelde ook niet zozeer de ellende van het vervangen maar meer de ellende als ze wel afbreken.
Dan moet je ze er maar uit zien te krijgen.

Zoals ik het lees doen veel mensen het uit voorzorg, iets wat ik niet bij voorbaat slecht vind want het is wel duidelijk dat er meer onderdelen beter uit voorzorg vervangen kunnen worden bij deze auto's

Maar die slechte ontbranding is slechts incidenteel, want zoals ik heb begrepen word die gloeibougie slechts gebruikt om de auto te starten en verder eigenlijk niet.
Dan wil ik persoonlijk niet de ellende van afbrekende onderdelen terwijl de auto probleemloos start.

Hoe dan ook, ieder voor zich natuurlijk maar de horror verhalen van moeten uitboren en linkse tappen doet mij erg terughoudend zijn met het vervangen van de gloeibougie's alleen maar omdat ik daar met wat anders bezig ben.

tom_il

Bericht door tom_il » 20 nov 2014, 07:21

Maar ik heb het toch over het afbreken ? Het is bekend bij hoeveel Nm ze afbreken, risico is dus minimaal als je een momensleutel gebruikt.
525d E61 2007 pre-LCI

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) DIY: Do It Yourself”